Zoek resultaten

PSBK

De opleiding Psychosociale basiskennis (PSBK) heeft als doel de (toekomstige) psychosociale therapeuten die werkzaam zijn in het complementaire werkveld, te voorzien van gedegen basiskennis.

 

Startdatum 01-10-2024
Sluitingsdatum 31-12-2024
Prijs per persoon € 2.000
Lestijden 10:00 - 17:00
SBU klassikaal 90
SBU toetsing en examen 12
Totale studiebelasting 328
Categorie van de scholing vakinhoudelijk Psychosociale begeleiding
Categorie van de scholing therapeutische vorming Anamnese / diagnostiek, Filosofie en levenskunst, Beroepsethiek, Medische kennis, Psychosociale kennis
Categorie van de scholing anders namelijk Medische basiskennis, Psychosociale basiskennis
Soort scholing Basisopleiding
Instapniveau Geen voorkennis vereist
Niveau van de scholing HBO
Percentage theorie 70
Percentage praktijk 30
Dag 1 Zie het jaarlijks curriculum
Elementen positieve gezondheid Mentaal welbevinden, Zingeving, Kwaliteit van leven, Dagelijks functioneren, Lichaamsfuncties
Toetsing Thuisopdracht (met verslag), Verslag, Mondeling, Praktijk/vaardigheid, Presentatie, Indruk van de docent op de modulebeheersing en inzet
Doelgroep Psychosociaal therapeuten, Psychologen, Psychotherapeuten, (Kinder) coaches, (Huis)artsen, Verpleegkundigen of POH, Paramedici, Andere doelgroepen zoals: maatschappelijk werk, coaches b.v.
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau

 

KENNEN - NIV. 1

Onthouden, herinneren, herkennen, benoemen

Korte beschrijving van kennen – niveau 1:

Kennis op doen over het complementaire veld en de gezondheidszorg in Nederland. Kennis over psycho-sociale en medische thema’s. Kennis van communicatiemethode en psychopathologie. Kennis van psychologie van de levensloop van de mens.

Geef aan hoe NIV.1 getoetst wordt

Praktijk/vaardigheid

KENNEN - NIV. 2

Inzicht, begrijpen

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 2

Begrip van psycho-sociale problematiek. Dwarsverbanden kunnen leggen. Weten wanneer doorverwijzing aangewezen is. Rapport kunnen maken in de communicatie en herkennen van non-verbale signalen en deze kunnen interpreteren. Klik hier als u tekst wilt invoeren.

Geef aan hoe NIV.2 getoetst wordt

Indruk van de docent op de module beheersing

KUNNEN - NIV. 3

Toepassen

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 3

Rapport maken en verbreken, waarbij de eigen visie en mening geparkeerd kunnen worden. Toepassen van kennis en daarop kunnen aansluiten met de aanpak en therapeutische interventie.

Geef aan hoe NIV.3 getoetst wordt

Indruk van de docent op de module beheersing

KUNNEN - NIV. 4

Evalueren

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 4

Kunnen reflecteren op eigen handelen en vervolgens verbeteren waar nodig. Evalueren van therapeutische relatie en van interventies.

Geef aan hoe NIV.4 getoetst wordt

Praktijk/vaardigheid

ZIJN - NIV. 5

Alchemistisch niveau (zijnsniveau)

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 5

Op intuïtief niveau, gebaseerd op kennis en waarden in combinatie met eigen diepere weten vanuit het onderbewuste inzetten wat nodig is binnen het therapeutisch traject en keuzes maken met oog op vervolgbehandeling, eventueel doorverwijzing.

Geef aan hoe NIV.5 getoetst wordt

Praktijk/vaardigheid

 

Verplichte literatuur; zelf aan te schaffen door de student.

Zie het jaarlijkse curriculum
De totale additionele kosten van de verplichte literatuur zijn voor rekening van de student en bedragen voor de totale opleiding ongeveer € 330

Leerjaar 1: € 115
Leerjaar 2: €   50
Leerjaar 3: € 165
Leerjaar 4: €      0

Aanbevolen literatuur

Zie curriculum

Visie, Missie en beroepssituatie

De opleiding psychosociale basiskennis beoogt verbetering van de kwaliteit van zorg die complementaire psychosociale hulpverleners bieden, zodat zij nog beter in staat zijn medische en psychosociale signalen op te merken die aanleiding kunnen geven voor verwijzing naar een BIG geregistreerde zorgverlener.
Een uitgebreide beschrijving hiervan is vastgelegd in de afzonderlijke lesplannen van de lesmodules.

Deskundigheidsbevordering

Een uitgebreide beschrijving hiervan is vastgelegd in de afzonderlijke lesplannen van de lesmodules.

HBO competenties

Zie de afzonderlijke lesplannen behorend bij de lesmodules.

Klik voor een overzicht van de HBO-competenties: https://ktno.nl/clients/ktno/themes/hbo_kerncompetenties.pdf

Locatie Locatie
Human Design

Duur: één avond

Ieder mens is uniek. We hebben allemaal verschillende talenten en valkuilen. Soms ontmoet je iemand die je meteen mag en bij een ander voel je juist enorme weerstand. Hoe kant dat toch?

Het antwoord op deze vraag kun je vinden in jouw Human Design. Jouw blauwdruk of gebruiksaanwijzing. Daarin kun je zien hoe je bent ontworpen om zo soepel mogelijk door het leven te koersen. Hoe je in jouw lijf kunt voelen wat juist is voor jou.

Startdatum 14-11-2024
Annuleren uiterlijk op 31-12-2099
Prijs per persoon € 10
Lestijden 20:00 - 22:00
Aantal dagen avondworkshop
Locatie Locatie
Wet En Ethiek Voor Hulpverleners

Duur: één dag

Kennis van Wet en ethiek voor hulpverleners helpt de hulpverleners keuzes te maken om goede zorg te bieden. Wel of geen medicatie toedienen? Iemand helpen bij dagelijkse ...

Startdatum 16-11-2024
Annuleren uiterlijk op 31-12-2099
Prijs per persoon € 125
Lestijden 10:00 - 17:00
Aantal dagen 1
Toetsing

Bij deze module hoort een schriftelijke toetsopdracht die je thuis kan maken.

  1. In de toetsopdracht beschrijf je een levensechte cliëntsituatie waarin een van de dilemma's van toepassing is die je vindt in de literatuurbijlage "professionele dilemma's". Je beschrijft dit dilemma en geeft helder aan waarom het voor jou een dilemma is.
  2. Je legt uit hoe je ethisch-methodische handelen er in deze situatie uitziet, waarbij je motiveert welke theoretische uitgangspunten je in de praktijk toepast.
  3. Vervolgens benoem welke algemene richtlijnen en welke wet- en regelgeving van toepassing zijn in de door jouw geschetste situatie.
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau
  1. De student is in staat om te gaan met verschillende ethische en professionele dilemma’s
  2. De student is in staat aan de hand van een ethisch en professioneel dilemma passende interventies te bedenken
  3. De student is in staat zijn methodische handelwijze aan te passen op elk ethisch en professioneel dilemma.
  4. De student is in staat om eigen grenzen aan te geven
  5. De student is in staat om de grens van cliënt te handhaven

In PLATO-eindtermen voor deze module:

Niveau inzicht:

  • (Ethische) gedragscodes (meldcode en beroepscode) (Gewicht 1)

Toepassen:

  • Huidige wetgeving in de gezondheidszorg in actuele ontwikkelingen (zoals BIG, WKKGZ en AVG). (Gewicht 2)
  • Algemene praktijkrichtlijnen inclusief bedrijfsvoering praktijk. (Gewicht 2)
  • Praktijkvoering (komt ook in andere module aan de orde)

Evalueren:

  • Ethische vraagstukken (voorbeelden en handelingsopties) (Gewicht 3)
Voorbereiding les

Neem voor aanvang van de lesdag de documenten uit de downloads door zodat je een algemeen beeld hebt van wat er in de les behandeld zal worden

Locatie Locatie
Basis Hypnotherapie

Duur: één avond

Spel is een middel dat lucht en plezier kan geven, wat in een therapeutische setting een mooie tegenhanger kan zijn voor de toch wel vaak zwaardere problematiek.

In deze workshop maak je kennis met de beginselen van (rollen)spelen. Welke basisvaardigheden zijn nodig om (rollen)spel op een juiste manier in te zetten? Waar maak je in een (rollen)spelsituatie gebruik van en hoe? Wat werkt wel en wat werkt niet? Hoe zet je (rollen)spel in in een therapiesetting? Deze avond ga je alvast proeven van de speloefeningen en je krijgt een inkijkje in de eendaagse scholing waarin je je verder kunt verdiepen en nog veel meer ervaren. 

Startdatum 21-11-2024
Annuleren uiterlijk op 31-12-2099
Prijs per persoon € 10
Lestijden 20:00 - 22:00
Aantal dagen avondworkshop
Locatie Locatie
Vitaal Body En Mind1

Duur: twee dagen

Wil je de weg naar vitaliteit vinden? Dan gaat dat over balans in zowel je lichaam als je geest.

Startdatum 22-11-2024
Annuleren uiterlijk op 31-05-2024
Prijs per persoon € 290
Lestijden 10:00 - 17:00
SBU klassikaal 12
SBU zelfstudie (incl. literatuur) 42
Totale studiebelasting 54
Categorie van de scholing vakinhoudelijk Lichaamsgerichte therapieën, psychosociale begeleiding
Categorie van de scholing therapeutische vorming Filosofie en levenskunst, psychosociale kennis
Subthema's Psychopathologie
Instapniveau Algemene kennis als zorgverlener vereist
Niveau van de scholing HBO
Percentage theorie 40
Percentage praktijk 60
KTNO accreditatie Ja
Aantal dagen 2
Dag 1 22 november 2024
Dag 2 29 november 2024
Elementen positieve gezondheid Mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, meedoen, dagelijks functioneren
Toetsing Verslag met schatting van aantal pagina’s (gemiddeld) (1 a 2), mondeling, praktijk/vaardigheid, indruk van de docent op de modulebeheersing en inzet
Doelgroep Hypnotherapeuten, psychosociaal therapeuten, psychologen, psychotherapeuten, (kinder)coaches, (huis)artsen, verpleegkundigen of POH, paramedici, onderwijs
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau

Cursist is zich bewust van de relatie tussen lichaamshouding en levenshouding:

- is zich bewust dat de psychische aanpassing is terug te vinden in het lichaam

- kent de drie vormen van pijn, fysiek, emotioneel en spiritueel

- realiseert zich de impact van pijn op het leven van de cliënt

- is in staat enkele BML-interventies rond pijn uit te voeren

Resulteert in:

  • Verbreding in gesprekstechniek en leert informatie uit gesproken taal direct om te zetten in houding en beweging.
  • Optimalisering van het maken van rapport.
  • Inzetten van taal in samenwerking met lichaamstaal.
  • Spiegelen.
  • Gebruik van zuivere taal.

KENNEN - NIV. 1 Onthouden, herinneren, herkennen, benoemen

Korte beschrijving van kennen – niveau 1:
- Visie van BML & houding van therapeut met lichaam als inzet tot spiegel en klankbord via deze visie

- Uitgangspunten
- De relatie tussen lichaamshouding en levenshouding.

- Basistheorie over de pantsering en de vorming van een psychische verdedigingshouding.

- Bestaan van kunnen signaleren van stagnaties in lichaams(houding) en weten hoe client bewust te kunnen maken van stagnaties

Geef aan hoe NIV.1 getoetst wordt: tijdens lesdag middels interactie en het stellen van vragen aan de trainer, danwel het beantwoorden van vragen die door de trainer als toetsmoment aan de cursisten gevraagd zullen worden. Tevens zal per lesdag naast het reflectieverslag een aantal toetsvragen gesteld worden.

KENNEN - NIV. 2 Inzicht, begrijpen

Korte beschrijving van kennen – niveau 2:

Geef aan hoe NIV.2 getoetst wordt: tijdens lesdag middels deelname aan de oefeningen, waarbij iedere cursist afwisselt in de rol en óók de rol van ‘therapeut/coach’ inneemt en dan gevraagd wordt om de kennis aan zijn/haar client uit te leggen alvorens de interventie toe te passen/uit te voeren.

Tevens d.m.v. reflectieverslag aan het einde van de 2e lesdag

KUNNEN - NIV. 3 Toepassen

Korte beschrijving van kunnen – niveau 3: de BML-procedure inzetten en de stappen kunnen volgen.

Geef aan hoe NIV.3 getoetst wordt:

Door toepassen van aangereikte theorie tijdens de oefeningen op de lesdagen

KUNNEN - NIV. 4 Evalueren

Korte beschrijving van kunnen – niveau 4:

Het niveau van analyseren: Overleggen met de cliënt en alternatieven voorleggen in de behandeling.

Het niveau van evalueren: Reflectie op het proces, Reflectie op het eigen handelen, Samenwerken met een partner en het geven van feedback.

Geef aan hoe NIV. 4 getoetst wordt: via reflecteren op eigen handelen en uitwisselen van feedback na de praktijkoefeningen tijdens de lesdag.

ZIJN - NIV. 5 Alchemistisch niveau (zijnsniveau)

Korte beschrijving van zijn – niveau 5: Gronding en aanwezig zijn in eigen lichaam alvorens in contact te gaan met een ander en van daaruit intuïtief kunnen handelen en weten wat in het huidige moment nodig is.

Geef aan hoe NIV.5 getoetst wordt:

aanwezigheid, bewegingsruimte, interactie, deelname

Verplichte literatuur; zelf aan te schaffen door de student.

Reader

Aanbevolen literatuur

- Body & Mind Language van Jos Dolstra – EAN 9789055992669 á € 22,50

Visie, Missie en beroepssituatie

Onze lichaamshouding laat zien hoe we in het leven staan en vanuit welke overlevingsstrategie en verdedigingshouding we het leven tegemoet treden. Een verandering in onze lichaamshouding kan een verschuiving in denken en voelen teweeg brengen. Deze verschuiving kan leiden tot meer bewegingsruimte, een ruimere kijk op onszelf en de wereld en het losser komen van beperkende gedachtes, gevoelens en gedrag. 

BML is een faciliterende, transformatieve coaching waarbij balans wordt gezien als een harmonieuze uitwisseling tussen de persoonlijkheid en de ziel. In de lesmodule ‘Body & Mind Language, Vitaal in Body & Mind’, wordt de methodiek BML veelvuldig ingezet en toegepast.

Beschrijving van de lesstof

1. Uitleg over de visie van Body & Mind Language en de relatie met vitaliteit in Body & Mind
2. De uitgangspunten van BML. De vijf fases van de methode.
3. De relatie tussen lichaamshouding en levenshouding.
4. Uitleg over de pantsering en de vorming van een psychische verdedigingshouding.
5. Uitleg over contact
6. Interventies contact, pantsering. Praktijk. Het inzetten van houding.
7. Interventie over het eigen gedrag en de opslag van eigen pijn en emoties in eigen lichaam.
     Praktijk hiervan t.o.v. de client zijn stagnatie, pijn, emotie.. Stagnaties signaleren en bewust maken.
8. Ruimte voor vragen.

Deskundigheidsbevordering

Theorie, inzicht en ervaring hoe mensen hun ervaringen opslaan in hun lichaam en zichtbaar is in hun lichaamshouding. Interventies en handvatten hoe deze te signaleren en hoe hiermee om te gaan. Met deze methode leert de deelnemer in een diepere laag (onbewuste) blokkades te herkennen en te transformeren. Daarnaast leert de deelnemer deze methode en kennis in te zetten tijdens het werken met cliënten.

HBO competenties

01. De student is in staat om diepergaand contact met de cliënt op te bouwen en te onderhouden
02. De student is verdergaand therapeutisch communicatief vaardig
04. De student doorziet persoonlijkheidsstructuren op een dieper en therapeutisch niveau
05. De student is verdergaand therapeutisch communicatief vaardig
08. De student werkt aan multidisciplinaire integratie van de geleerde lesstof
14. De student doorziet symbolieken, analogieën en verbanden
19. De student kan in groepsverband werken

Voorbereiding les

Thuisopdracht

De thuisopdracht kan zowel aan het eind van de laatste studiedag plaatsvinden als meegegeven worden als huiswerk. Student ontvangt vooraf een reader met het kader en een vragenlijst voor het bepalen van een startpunt, ‘nulpunt’ De theorie gaat over de basis van non verbale communicatie van het lichaam en hoe je daar als therapeut op in kan spelen en client in uit kan dagen om de beweging en deelname in het leven te veranderen, vergroten of juist verkleinen.

Reflectievragen:

* Wat zijn mijn ervaringen geweest over deze lesdag en hoe heb ik die fysiek opgemerkt?
* Welke inzichten heb ik verkregen?

* Welke overtuigingen gaan hiermee gepaard?

* Welke verandering in houding is mogelijk?

* Toevoegen aan laatste lesdag tbv procesverslag: Wat is er tot nu toe veranderd?
* Toevoegen aan laatste lesdag tbv procesverslag: Wat wil je nog delen waarnaar niet gevraagd is?

Na zowel lesdag 1 als lesdag 2 wordt student gevraagd om een aantal theoretische vragen te beantwoorden als manier om de opgedane kennis te toetsen.

Daarnaast wordt student aan het einde van de 2e lesdag gevraagd een reflectie-/procesverslag in te vullen van max 1A4 over deze 2 dagen en hoe zich dit voor hen verhoudt in relatie tot het eigen vak/beroep..

Locatie Locatie
Workshop Kennismaken Met NLP

Duur: één avond

NLP, Neurolinguïstisch Programmeren, geeft je inzicht in relaties, thuis en op het werk.

Je begrijpt hierdoor hoe informatie die op je afkomt, van binnen wordt verwerkt en welke betekenissen je eraan geeft. Het geeft je handvaten om beter te communiceren. Want succesvolle communicatie is zeker aan te leren. Het vergroot je zelfvertrouwen en versterkt je relatie. Niet alleen met anderen in je privé- en werkomgeving, maar vooral met jezelf!

Startdatum 28-11-2024
Annuleren uiterlijk op 31-12-2099
Prijs per persoon € 10
Lestijden 20:00 - 22:00
Aantal dagen avondworkshop
Locatie Locatie
Specialiteit Oog Voor Seksualiteit

Duur: drie dagen

De medische hypnotherapie slaat een brug tussen de complementaire en reguliere zorg, zodat we aanvullend met elkaar kunnen werken. Daarnaast laat deze training je de holistische kant van medische klachten bekijken en benaderen.

Startdatum 06-12-2024
Annuleren uiterlijk op 31-12-2099
Prijs per persoon € 490
Lestijden 10:00 - 17:00
ECTS 3.5
SBU klassikaal 18
SBU toetsing en examen 9
Totale studiebelasting 99: Hoorcollege/lesdagen; 1 werkelijk uur = 1,5 SBU. Het bestuderen van literatuur; licht 8 pagina’s = 1 SBU, normaal 6 pagina’s = 1 SBU, hogere moeilijkheidsgraad 4 pagina’s = 1 SBU, praktijkliteratuur met integratie in de praktijk = 1 pagina = 1 SBU Het schrijven van verslagen en andere werkstukken; 1 geschreven pagina = 8 SBU.
Categorie van de scholing vakinhoudelijk Lichaamsgerichte therapieën, energetische geneeswijzen
Categorie van de scholing therapeutische vorming Medische kennis, psychosociale kennis
Subthema's Psychopathologie
Instapniveau Specialistische kennis en/of ervaring als zorgverlener vereist
Niveau van de scholing HBO
Percentage theorie 50
Percentage praktijk 50
Aantal dagen 3
Dag 1 6 december 2024
Dag 2 7 december 2024
Dag 3 8 december 2024
Elementen positieve gezondheid Mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, lichaamsfuncties
Toetsing Thuisopdracht (met verslag) (ong. 9 uur), praktijk/vaardigheid, indruk van de docent op de modulebeheersing en inzet
Doelgroep Hypnotherapeuten, psychosociaal therapeuten, psychologen, psychotherapeuten, (kinder)coaches, (huis)artsen, verpleegkundigen of POH, paramedici
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau

De studenten kunnen na deze driedaagse creatief diverse interventies inzetten om reguliere klachten te helpen verminderen. Vanuit een intake kan de klacht gefilterd worden en de keuze gemaakt worden welke interventie nodig is. Men is in staat in een kort behandelplan een route uit te stippelen voor het verbeteren van de klacht en daarop de sessies aan te passen.

KENNEN - NIV. 1

Onthouden, herinneren, herkennen, benoemen

Korte beschrijving van kennen – niveau 1:

Kennis van medische hypnose, inducties en technieken

Geef aan hoe NIV.1 getoetst wordt

Observatie van de docent op de module beheersing

KENNEN - NIV. 2

Inzicht, begrijpen

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 2

Hypnotherapeutisch behandelen van klachten

Geef aan hoe NIV.2 getoetst wordt

Praktijk/vaardigheid

KUNNEN - NIV. 3

Toepassen

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 3

Toepassen diverse interventies op Medische hypnose klachten en uitvoeren van sessies

Geef aan hoe NIV.3 getoetst wordt

Opdracht

Verplichte literatuur; zelf aan te schaffen door de student.

Verplichte literatuur*: Brandon Bays, de helende reis. ISBN: 9789022555835. € 19.95. 212 blz
Simonton. Carl. Op weg naar herstel. ISBN: 9789026617393. € 28,00 218
Jos Olgers. Medische hypnotherapie ISBN: 9789077478424 776 blz. (schatting € 40,50)

Visie, Missie en beroepssituatie

Visie: hypnotherapie geeft een bredere kijk op reguliere medische klachten en ALK/SOLK waardoor we een bredere mogelijkheid hebben om de mens als totaal te behandelen.

Missie: door middel van hypnotherapie het beste uit jouw gezondheid te kunnen halen en dat te kunnen toepassen op cliënten met medische klachten.

Beschrijving van de lesstof

We starten met het werkveld waarin we ons begeven en laten je zien waar je met medische hypnose allemaal aan kunt werken. Daarna gaan we klassikaal met groepsoefeningen oefenen hoe je de juiste klachten uit een intake kan halen.
Vervolgens leren we je diverse interventies op het gebied van:
Darmklachten ( PSDS, ziekte van Crohn)
Hoge bloedruk en hartproblemen
Kanker
Allergieën en huidaandoeningen
Astma
Auto-immuunziektes
Stress, Burn-out en overspannenheid
Celhealing
Aan het einde van deze drie dagen heb je een goed besef van hoe holistisch de mens in elkaar zit en wat we met hypnotherapie kunnen doen.

Deskundigheidsbevordering

De medische hypnose slaat een brug tussen de complementaire en reguliere zorg zodat we aanvullend met elkaar kunnen werken. Daarnaast laat deze training je de holistische kant van medische klachten bekijken en benaderen.

HBO competenties

I. Brede professionalisering
De student wordt aantoonbaar toegerust met actuele kennis die aansluit bij recente (wetenschappelijke) kennis, inzichten, concepten en onderzoeksresultaten, alsmede aan de in het beroepsprofiel geschetste (internationale) ontwikkelingen in het beroepenveld, teneinde zich te kwalificeren voor:
• het zelfstandig kunnen uitvoeren van de taken van een beginnend beroepsbeoefenaar;
• de verdere professionalisering van de eigen beroepsuitoefening c.q. het beroep.

II. Multidisciplinaire integratie
De integratie van kennis, inzichten, houdingen en vaardigheden (van verschillende vakinhoudelijke disciplines) vanuit het perspectief van het beroepsmatig handelen.
De student werkt aan multidisciplinaire integratie van de geleerde lesstof
• Leert de aangeboden disciplines onafhankelijk van elkaar te gebruiken en te integreren;
• Onderzoekt en herkent verbanden tussen de verschillende onderdelen en studieonderwerpen teneinde ze te integreren vanuit het perspectief van het toekomstig beroepsmatig handelen;
• Leert de verkregen kennis toe te passen en te integreren binnen praktische leersituaties.

Locatie Locatie
Speel Je Vrij

Duur: één avond

Wil je het kind in jezelf wakker maken? Heb je altijd al eens toneel willen spelen, maar is het er nooit van gekomen? Zou je graag eens toneel spelen, maar durf je niet goed? Hou je van toneel spelen maar wil je niet optreden? Zou je je  vrijer willen gaan voelen van binnen? Heb je er behoefte aan om uit je hoofd en in je lijf te kruipen? Kom naar de introductie-avond waarin je kan proeven van Speel je vrij! en wie weet smaakt het naar meer!

Startdatum 12-12-2024
Annuleren uiterlijk op 31-12-2099
Prijs per persoon € 10
Lestijden 20:00 - 22:00
Aantal dagen avondworkshop
Locatie Locatie
Structuur Van De Gezondheidszorg

Duur: één dag

Een verkenning

Een goed aanbod en een goede organisatie van de zorg in Nederland lijkt een vanzelfsprekendheid, maar dat is het niet. De stelselwijziging in 2015 waarbij nieuwe wetten in het leven werden geroepen (Jeugdwet, Wet Langdurige zorg.

Startdatum 14-12-2024
Annuleren uiterlijk op 31-12-2099
Prijs per persoon € 125
Lestijden 10:00 - 17:00
Aantal dagen 1
Toetsing

De dag van de module maken we gezamenlijk een routekaart in de gezondheidszorg. Dit gebeurt op basis van het principe van "the wisdowm of the growth". Elke student wordt beoordeeld op inzet en bijdrage aan de routekaart.

Doel en resultaat; leerdoelen per niveau

De student heeft zicht op de structuur van de gezondheidszorg (Somatisch en psychisch) en weet hoe de financieringsstromen hier in lopen, hoe de onderlinge verhoudigen hierin liggen

  1. De student kent de eigen (on)mogelijkheden in het zorgveld
  2. De student heeft kennis over taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden in het zorgveld en de eigen rol hier in
  3. De student kent de sociale kaart van de samenwerkende organisaties 
  4. De student is op basis daarvan in staat samen met de cliënt een keuze te kunnen maken voor mogelijke doorverwijzing.
Locatie Locatie
Higher Ground 4

Duur: één avond

Wat maakt jou uniek, en hoe kun je dat gebruiken om te groeien als persoon/ondernemer?

Startdatum 19-12-2024
Annuleren uiterlijk op 06-04-2024
Prijs per persoon € 10
Lestijden 20:00 - 22:00
Aantal dagen avondworkshop
Locatie Locatie
Water 8654652 1280

Duur: 1 jaar (25 lesdagen)

We zien dat professionals in een vakgebied zich verder willen ontwikkelen door het vergroten van hun kennis en vaardigheden.

Onze 4 jarige opleiding tot hypnotherapeut is niet voor iedereen de juiste stap, maar de inhoud ervan zou velen vooruit kunnen helpen. We proberen ons vakgebied met relevante kennis en tools toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk professionals. Daarom lanceert HypenZo deze 1 jarige verdiepingsopleiding.

Startdatum 10-01-2025
Annuleren uiterlijk op 09-03-2024
Prijs per persoon € 2.950
Lestijden 10:00 - 17:00
Instapniveau Voltooide MBO-opleiding in een gerelateerd vakgebied, HBO- of WO-opleiding of BIG-registratie
KTNO accreditatie Ja
Aantal dagen 1 schooljaar
Dag 1 Zie tabblad programma
Toetsing Toetsing van de lesstof vindt plaats door observatie door de docenten per lesmodule. De docent geeft toepasselijke feedback, zodat de studenten hun vaardigheden verbeteren. Er is veel gelegenheid voor oefening. Aan het einde van de lesmodule maakt de docent een beoordeling op basis van observatie tijdens de eindoefeningen die dienen als examen. Indien de student voor alles lesmodules een voldoende resultaat heeft behaald, dan kwalificeert deze zich voor het diploma Lichaamsgericht hypnosecoach. Indien de student onvoldoende resultaat behaalt krijgt deze een herkansing, eventueel in combinatie met opnieuw volgen van een of meerdere lesmodules.
Doelgroep Coaches, maatschappelijk werkers, praktijkondersteuners, psychologen, complementair therapeuten, geïnteresseerden
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau
KENNEN - NIV. 1
Onthouden, herinneren, herkennen, benoemen
Korte beschrijving van kennen – niveau 1:
Betekenis van basisbegrippen/terminologie die betrekking hebben op de vaardigheden van hypnosecoach.
Geef aan hoe NIV.1 getoetst wordt Observatie van de docent op de modulebeheersing
KENNEN - NIV. 2
Inzicht, begrijpen
 
Korte beschrijving van kennen – niveau 2
Onderliggende principes m.b.t. de hulpvraag van de cliënt vanuit een holistisch perspectief.
Geef aan hoe NIV.2 getoetst wordt Indruk van de docent op de modulebeheersing
KUNNEN - NIV. 3
Toepassen
 
Korte beschrijving van kennen – niveau 3
Holistische visie in de psychosociale therapie – diverse werkvormen die worden aangereikt en de samenhang tussen deze werkvormen in relatie tot de hulpvraag van de cliënt.
Geef aan hoe NIV.3 getoetst wordt Indruk van de docent op de modulebeheersing
KUNNEN - NIV. 4
Evalueren
 
Korte beschrijving van kennen – niveau 4
Voortgang in de groei/leerproces/toegevoegde waarde voor de cliënt – Effect en toegevoegde waarde van de behandeling.
Geef aan hoe NIV.4 getoetst wordt Indruk van de docent op de modulebeheersing
ZIJN - NIV. 5
Alchemistisch niveau (zijnsniveau)
 
Korte beschrijving van kennen – niveau 5
Het kunnen ondersteunen van cliënten op een wijze dat de cliënt zijn/haar eigen ontwikkelingstraject loopt. Het ontwikkelingstraject van de cliënt staat centraal, de therapeut is voldoende in staat om te kunnen werken zonder verstoringen in het ontwikkelingstraject van de cliënt door eigen projecties/overdrachten/tegenoverdrachten. Daarbij leert de zorgverlener zijn technieken en vaardigheden te combineren met zijn/haar intuïtie, om de cliënt te bieden wat op dat moment accuraat is.
Dagindeling/lesplan

Zie tabblad programma en tabblad beschrijving

Visie, Missie en beroepssituatie
  • Het opleiding van lichaamsgericht hypnosecoaches die voldoen aan de door de beroepsgroep erkende opleidingseisen voor specifieke modules. Het vergroten van het aantal hypnosecoaches in Nederland. Het vergroten van interesse voor het vakgebied van hypnotherapie
  • Impact vergroten binnen gesprekstechnieken en interventies, o.a. door middel van hypnotherapeutische methodieken en door leren werken op niveau van meesterschap. Hierdoor kan adequaat de juiste techniek, taal en interventie worden toegepast die aansluit bij de betreffende cliënt en het moment. Ook worden klachten aangepakt bij de bron voor een duurzaam resultaat.
  • Het vergroten van samenwerking tussen reguliere en complementaire zorg (om bovenstaande punten te bevorderen) o.a. middels Positieve Gezondheidsprincipes.
Beschrijving van de lesstof

Zie tabblad beschrijving

Deskundigheidsbevordering

De 1-jarige opleiding lichaamsgericht hypnosecoach op HBO-niveau, leert je om als Lichaamsgericht hypnosecoach aan de slag te gaan om mensen effectief te helpen, verbreedt en verdiept de vaardigheden in het oorspronkelijke vakgebied (zie doelgroep), waardoor de impact van de sessies vergroot.   
Het aanleren van de techniek en taal van de hypnotherapeutische aanpak staat centraal in de opleiding. Door aandacht voor de eigen persoonlijke ontwikkeling en lichaamsgerichte aanpak kan de zorgverlener meer vanuit intuïtief meesterschap gaan werken en de cliënt maatwerk bieden.

HBO competenties
  • De student doorziet persoonlijkheidsstructuren op een dieper en therapeutisch niveau
  • Is in staat onderliggende en sturende overtuigingen op te sporen
  • Maakt gedachtereeksen en denkfouten verdergaand helder en inzichtelijk
  • Is in staat trauma’s en hangover-ladingen te onderscheiden en te behandelen
  • Is in staat om via het onbewuste inzage te krijgen in de hulpvraag van de cliënt
  • De student doorziet symbolieken, analogieën en verbanden
  • Is in staat om analogieën te herkennen en te gebruiken
  • Is in staat om gebruik te maken van metaforen
  • Is in staat verbanden in verschillende patronen en gebeurtenissen te herkennen, duidelijk te maken en te gebruiken
  • De student beheerst en gebruikt, naast de al aangeleerde coaching-technieken, ook de verdergaande therapeutische technieken
  • De student werkt aan multidisciplinaire integratie van de geleerde lesstof
  • De student kan de kennis in verschillende situaties toepassen
  • Door gebruik te maken van casussen
  • Leert door verschillende beroepsrollen aan te nemen de kennis toe te passen en in te zetten
  • Evalueert zijn sterke en zwakke kanten
  • De student kan gericht op de hulpvraag hulpverlenen
  • Gebruikt de aangeleerde technieken om toe te passen
  • Weet wanneer welke techniek geschikt is
  • Kan gebruikte technieken verantwoorden.
  • In staat zijn om zelfstandig, naast het behandelplan voor het eigen vakgebied, aanvullend effectieve behandelplannen te kunnen maken waarin hypnotherapeutische vaardigheden worden verwerkt voor cliënten
  • Te kunnen samenwerken met andere zorgverleners, w.o. hypnotherapeuten
Locatie Locatie
Moderne Hypnose

Duur: twee dagen

Bij hypnose of hypnotherapie denkt de leek al gauw aan de dwingende ogen van de therapeut die middels concrete opdrachten een verandering in denken en gedrag teweegbrengt. Dit is de eerste mythe die doorbroken wordt in de opleiding. 

Startdatum 11-01-2025
Prijs per persoon € 345
Lestijden 10:00 - 17:00
ECTS 1
SBU klassikaal 18
SBU toetsing en examen 10
Totale studiebelasting 31,5
Categorie van de scholing vakinhoudelijk Psychosociale begeleiding
Categorie van de scholing therapeutische vorming Psychosociale kennis
Categorie van de scholing anders namelijk Hypnotherapeutische methodiek
Soort scholing Module (=onderdeel van de opleiding hypnotherapie - PsBK)
Subthema's Psychopathologie
Instapniveau Specialistische kennis en/of ervaring als zorgverlener vereist. Gewenste voorkennis: transactionele analyse 1 en 2, regressietechnieken, basiscursus klassieke hypnose succesvol afgerond
Niveau van de scholing HBO
Percentage theorie 30%
Percentage praktijk 70%
Aantal dagen 3
Dag 1 11 januari 2025
Dag 2 12 januari 2025
Dag 3 16 maart 2025
Elementen positieve gezondheid Mentaal welbevinden, Kwaliteit van leven
Toetsing Schriftelijk, Opdracht, Verslag, Praktijk/vaardigheid. Deze module zal afgesloten worden met een schriftelijk verslag (max. 3 blz.). Van de cursusleden zal gevraagd worden om de oefening van de laatste dag verder thuis uit te werken. Details hierover zullen ter plekke verstrekt worden. Registratie in Online Leeromgeving (OLO)
Doelgroep Hypnotherapeuten, Psychosociaal therapeuten, Psychologen, Psychotherapeuten, (Kinder)coaches, (Huis)artsen, Verpleegkundigen of POH, Paramedici
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau

Doel en resultaat
De studenten leren de klassieke en moderne hypnotherapie te onderscheiden en feedback te geven op de non-verbale communicatie van de cliënt zoals gebruikelijk in moderne hypnotherapie. Ze maken kennis met de hypnotherapeutische toepassing en uitgangspunten van Milton Erickson. Ze krijgen inzicht in trance-interventies in de ‘lange weg’ via de cognities in het referentiekader van de cliënt en de ‘korte weg’ middels feedback op de aspecten van ideo-motorische reflexen, begrip van metaforen en andere taal-fenomenen rondom trance.

Studenten krijgen inzicht in de relatie tussen non-verbale reacties en schema’s c.q. stoppers. Ze kunnen cognitieve bewerkingen toepassen, d.w.z. het opsporen van destructieve overtuigingen en het construeren van ‘nieuwe’ constructieve overtuigingen binnen de hulpvraag c.q. diagnostiek. Ze krijgen begrip van de basale reflexen (strategieën), namelijk vechten, vluchten en bevriezen.

De studenten kunnen trance toepassen/induceren op basis van cognitieve interventies en feedback op de non-verbale communicatie zonder formele (klassieke) inductie. Ze kunnen werken met spanning i.p.v. ontspanning en op directieve wijze. Ook leren ze gebruik te maken van post-hypnotische suggesties binnen het moderne hypnotische kader.

KENNEN - NIV. 1

Onthouden, herinneren, herkennen, benoemen

Korte beschrijving van kennen – niveau 1:

Verschil klassieke en moderne hypnose, feedback kunnen geven op de non-verbale communicatie, basisbegrip Milton Erickson, inzicht trance-interventies in de ‘lange weg’ via de cognities in het referentiekader van de cliënt en de ‘korte weg’ middels feedback op de aspecten van ideo-motorische reflexen. Begrip van metaforen en andere taal-fenomenen rondom trance.

Geef aan hoe NIV.1 getoetst wordt

Wordt niet getoetst

KENNEN - NIV. 2

Inzicht, begrijpen

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 2

Inzicht in de relatie tussen non-verbale reacties en schema’s c.q. stoppers. Cognitieve bewerkingen kunnen toepassen, d.w.z. het opsporen van destructieve overtuigingen en het construeren van ‘nieuwe’ constructieve overtuigingen binnen de hulpvraag c.q. diagnostiek. Begrip van de basale reflexen (strategieën), nl. vechten, vluchten en bevriezen.

Geef aan hoe NIV.2 getoetst wordt

Wordt niet getoetst

KUNNEN - NIV. 3

Toepassen

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 3

Trance kunnen toepassen/induceren op basis van cognitieve interventies en feedback op de non-verbale communicatie zonder formele (klassieke) inductie. Kunnen werken met spanning i.p.v. ontspanning en directief. Het ontwerpen van post-hypnotische suggesties binnen het moderne hypnotische kader.

Geef aan hoe NIV.3 getoetst wordt

Praktijk/vaardigheid

KUNNEN - NIV. 4

Evalueren

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 4

Klik hier als u tekst wilt invoeren.

Geef aan hoe NIV.4 getoetst wordt

Wordt niet getoetst

ZIJN - NIV. 5

Alchemistisch niveau

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 5

Klik hier als u tekst wilt invoeren.

Geef aan hoe NIV.5 getoetst wordt

Kies manier van toetsen niveau 5

Visie, Missie en beroepssituatie

Moderne hypnotherapie is een belangrijk hulpmiddel in therapeutische situaties waarin de problematiek meer complex is. In de zogenaamde existentiële problematiek waarbij dagelijkse problemen verbonden zijn met de persoonlijkheid en gevolg zijn van een individuele ontwikkelingsgeschiedenis (in een ander jargon ‘As II – problematiek’ genoemd) kan het waardevol zijn in diverse fasen. Als middel tot bewustzijn (in de verkennende, diagnostische fase) , als motiverend instrument in de bepaling van doelstellingen en in de uitvoering met behulp van op maat gemaakte directe en indirecte suggesties.
Moderne hypotherapie vergroot het bereik van de therapeut, doordat hypnose geïntroduceerd wordt als gesprekstechniek.

Beschrijving van de lesstof

Moderne Hypnotherapie omvat minimaal de twee volgende kwaliteiten en het vermogen deze toe te passen in een moderne hypnotische context. Ten eerste de ontrafeling (op basis van de schema’s uit de schematherapie of het geheel van stoppers en drivers uit de transactionele analyse, welke in dit programmaonderdeel als bekend worden veronderstelt) van denkfouten en andere cognitieve niet adequate overtuigingen, welke in overleg met de cliënt geherformuleerd behoren te worden tot een set van meer constructieve opvattingen. Ten tweede het kunnen lezen van de non-verbale communicatie welke verband houd met bovenstaande.
Student wordt geacht inzicht te hebben in deze twee onderdelen en dit te kunnen toepassen in een gesprekssetting met toepassing van de hypnotherapie, zonder dat er sprake is van een formele inductie.
Om dit te bereiken wordt er geoefend rondom non-verbale communicatie en de wijze waarop deze van feedback voorzien kan worden om de trance te vestigen. (korte weg) Hier staan directieve interventies gericht op het creëren van spanning centraal in combinatie met het bieden van veiligheid en transparantie.
Vervolgens wordt dit uitgebreid met de cognities die op de achtergrond een belangrijke rol spelen binnen de therapeutische probleemstelling. (lange weg).
Het samengaan van feedback op de non-verbale communicatie met de inhoudelijkheid van het (disfunctionerende) cognitieve stelstel, waarbij verwijzingen en parallellen tussen ‘toen en nu’ en ‘oude en nieuw’ mogelijkheden geven om (o.a.) middels metaforisch taalgebruik ‘Ericksoniaans’ (zie o.a. ‘Exploraties in hypnotherapie en andere literatuur) te kunnen werken.

Deze module veronderstelt dat de student inzicht heeft in en kan werken met (a) een therapeutische hulpvraag (met daarin de diagnostische kenmerken uit de TA of schematherapie) en (b) klassieke trance, inclusief regressies, suggesties, leiden en volgen, enz. Deze module dient aangevuld te worden met specifieke Ericksoniaanse inzichten, taalgebruik en toepassingen.

Deskundigheidsbevordering

In de moderne hypnotherapie staan verbale en non-verbale interventies centraal, gericht op het doorbreken van destructieve denkkaders, die eerder waren verkend in de transactionele analyse.
Daarmee is de moderne hypnotherapie een logische stap om destructieve (niet-adequate) cognities te veranderen in combinatie met de daarmee gepaard gaande lichamelijkheid. Leiden en volgen (als historisch erfgoed van de hypnosetherapeut) krijgen nieuwe dimensies waarin spelen met taal (metaforen e.d.) gelinkt worden aan lichamelijke spanning. Hypnose is niet een gefixeerde toestand, maar eerder een elastisch proces, waarin de therapeut naar de trance kan variëren. Moderne hypotherapie vergroot de mogelijkheden van de therapeut doordat trance (als gesprekstechniek) een dominante rol kan blijven spelen in het gehele therapeutische proces.

HBO competenties

I. Brede professionalisering;
1. De student is in staat om diepergaand contact met de cliënt op te bouwen en te
onderhouden
1. Zorgt dat cliënt zich veilig voelt;
2. Is zich verdergaand bewust van overdrachtsverschijnselen en is in staat daarop
adequaat te reageren;
3. Is in staat om weerstanden van de cliënt om te buigen of te doorbreken;

2. De student is verdergaand therapeutisch communicatief vaardig
2.1. Vraagt de klacht en hulpvraag grondig uit;
2.2. Maakt gebruik van verschillende vormen van communicatie en gespreksmodellen;
2.3. Is zich bewust van belangrijke aspecten in communicatie als therapeut;

3. De student handelt volgens de beroepsethiek van de alternatieve psychotherapeut

4. De student doorziet persoonlijkheidsstructuren op een dieper en therapeutisch niveau
4.1. Is in staat onderliggende en sturende overtuigingen op te sporen;
4.2. Maakt gedachtereeksen en denkfouten verdergaand helder en inzichtelijk;
4.3. Is in staat trauma’s en hangover-ladingen te onderscheiden en te behandelen

5. De student doorziet symbolieken, analogieën en verbanden
5.1. Is in staat om analogieën te herkennen en te gebruiken;
5.2. Is in staat om gebruik te maken van metaforen;
5.3. Is in staat verbanden in verschillende patronen en gebeurtenissen te herkennen,
duidelijk te maken en te gebruiken;

6. De student beheerst en gebruikt, naast de al aangeleerde coaching-technieken, ook de
verdergaande therapeutische technieken
6.2. Maakt gebruik van hypnotherapeutische technieken;

V. Creativiteit en complexiteit in handelen
Vraagstukken in de beroepspraktijk, waarvan het probleem op voorhand niet
duidelijk is omschreven en waarop de standaardprocedures niet van toepassing zijn;

12. De student is in staat om complexe verbanden te leggen
12.1. Vindt verschillende oplossingen voor een opdracht;
12.2. Kan met goede argumenten komen.

13. De student doorziet persoonlijkheidsstructuren op een dieper en therapeutisch niveau
13.1. Is in staat onderliggende en sturende overtuigingen op te sporen;
13.2. Is in staat om lussen in de overtuigingen helder te maken en te doorbreken;
13.3. Maakt gedachtereeksen en denkfouten verdergaand helder en inzichtelijk;

14. De student doorziet symbolieken, analogieën en verbanden
14.1. Is in staat om analogieën te herkennen en te gebruiken;
14.2. Is in staat om gebruik te maken van metaforen;
14.3. Is in staat verbanden in verschillende patronen en gebeurtenissen te herkennen,
duidelijk te maken en te gebruiken;

VI. Probleemgericht werken
17. De student kan gericht op de hulpvraag hulpverlenen
17.1. Gebruikt de aangeleerde technieken om toe te passen;
17.2. Weet wanneer welke techniek geschikt is;
17.3. Kan gebruikte technieken verantwoorden

Locatie Locatie
Ademwerk

Duur: drie dagen

Deze module maakt duidelijk hoe groot de invloed van ademen is op lichaam en geest. Het merendeel van de mensen ademt disfunctioneel. Functioneel ademen leidt tot balans, veerkracht en focus.

Startdatum 17-01-2025
Annuleren uiterlijk op 31-12-2099
Prijs per persoon € 520
Opleiding-ID 1009O7760
Scholings-ID 1009O7760_10062023
Lestijden 10:00 - 17:00
Soort scholing Bij- of nascholing
Instapniveau Geen voorkennis
Niveau van de scholing HBO
Percentage theorie 50
Percentage praktijk 50
NBVH 6 punten
PSBK 6 punten voor leden NBVH
KTNO accreditatie Ja
Aantal dagen 3
Dag 1 11 januari 2025
Dag 2 18 januari 2025
Dag 3 19 januari 2025
Toetsing Verslag
Doelgroep Hypnotherapeuten (i.o), Psychologen, (Huis)artsen en verpleging, Paramedische beroepsbeoefenaars
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau

KENNEN - NIV. 1
Onthouden, herinneren, herkennen, benoemen 
Kennen van het ademsysteem en hoe dat te beïnvloeden. De drie ademhalingsniveaus kunnen benoemen en weten wat deze representeren.

KENNEN - NIV. 2
Inzicht, begrijpen
Inzicht in hoe ademhaling werkt op het sympathische en parasympathische zenuwstelstel. Inzicht in de effecten van een verbonden ademhaling.

KUNNEN - NIV. 3
Toepassen
Startniveau ademhaling kunnen vaststellen, ademanalyse kunnen uitvoeren, verbonden ademhaling kunnen begeleiden.

KUNNEN - NIV. 4
Evalueren

ZIJN - NIV. 5
Alchemistisch niveau (zijnsniveau)
De ademhaling zo aanwenden dat een reactie ontstaat op fysiek, emotioneel, geestelijk en op spiritueel niveau.

Aanbevolen literatuur

Ademhaling: de grote genezer van Patrick McKeown
ISBN9789464431100

Het nieuwe ademen van James Nestor
ISBN9789402706291

Dagindeling/lesplan

Zie tabblad Programma

Visie, Missie en beroepssituatie

Bewustwording creëren over de invloed van ademhaling op fysiek, mentaal, spiritueel niveau. Die bewustwording kunnen inzetten om door middel van ademhaling een bepaalde fysieke, mentale, spirituele toestand kunnen bereiken.

Beschrijving van de lesstof

De lesstof gaat in op hoe de ademhaling werkt en op welke niveaus de wijze van ademen kan doorwerken. Door middels van actieve oefeningen wordt het geleerde meteen in de praktijk gebracht om zo ook het proces van de student te ondersteunen omdat het geleerde meteen geïntegreerd wordt in de eigen beleving. Dit vergroot het inzicht bij de student waarom kennis hebben van en het kunnen beïnvloeden van de ademhaling zo belangrijk is.

Deskundigheidsbevordering

Goed kijken naar de ademhaling ondersteunt de zorgverlener in het beter leren kennen van de cliënt via signalen van het autonome zenuwstelsel dat de adem stuurt. Op basis hiervan kan de zorgverlener ademhalingstechnieken aanreiken aan de cliënt waardoor het proces van de cliënt op de diverse vlakken geholpen worden.

HBO competenties

Multidisciplinaire integratie
De student werkt zelfstandig: kan zelfstandig een verbonden ademhaling begeleiden. Weet om te gaan met wat er (onverwachts) naar boven komt bij een verbonden ademhalingssessie.
De student kan de ademhaling van een cliënt analyseren en op basis daarvan een ademhalingstechniek aanreiken, die erop gericht is om de cliënt te ondersteunen. Dit ondersteunt de student in het doorzien van de persoonlijkheidsstructuur en biedt daarmee een extra instrument in een accurate begeleiding. De ademanalyse helpt daarnaast de therapeut om de cliënt op basis van de analyse een ademhalingstechniek aan te reiken, die erop gericht is om de cliënt te ondersteunen in het groeiproces. De student werkt aan multidisciplinaire integratie van de lesstof: de student kan de geleerde lesstof inzetten bij therapeutische begeleiding en moderne hypnose.

Voorbereiding les
  • Zorg voor makkelijk zittende kleding
  • Neem een paar dikke sokken mee
  • Neem een yogakussen mee als je er een hebt
Locatie Locatie
Basis Hypnotherapie

Duur: één dag

Welke basisvaardigheden zijn nodig om (rollen)spel op een juiste manier in te zetten? Waarvan maak je in een (rollen)spelsituatie gebruik en hoe doe je dat? Wat werkt wel en wat werkt niet? Hoe zet je (rollen)spel in een therapiesetting?

In deze scholing maak je kennis met de beginselen van (rollen)spelen. 

Startdatum 18-01-2025
Annuleren uiterlijk op 31-12-2099
Prijs per persoon € 175
Lestijden 10:00 - 17:00
ECTS 0,25
SBU klassikaal 6
Totale studiebelasting 6
Categorie van de scholing vakinhoudelijk Psychosociale begeleiding
Categorie van de scholing therapeutische vorming Psychosociale kennis
Subthema's Fysiologie
Instapniveau Algemene kennis en/of ervaring als zorgverlener vereist
Percentage theorie 20
Percentage praktijk 80
KTNO accreditatie Ja
Aantal dagen 1
Elementen positieve gezondheid Mentaal welbevinden, kwaliteit van leven, meedoen
Toetsing Praktijk/vaardigheid , indruk van de docent op de modulebeheersing en inzet
Doelgroep Hypnotherapeuten, psychosociaal therapeuten, psychologen, psychotherapeuten, (kinder)coaches
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau

Na de bijscholing zijn de deelnemers in staat om de basisvaardigheden van toneelspelen te benoemen, te herkennen en in te zetten tijdens een (rollen)spel situatie. Daarnaast zijn ze in staat om deze te gebruiken in een therapeutische setting en te evalueren wat het heeft opgeleverd.

KENNEN - NIV. 1

Onthouden, herinneren, herkennen, benoemen

Korte beschrijving van kennen – niveau 1:

Basisvaardigheden van toneelspelen

 

Geef aan hoe NIV.1 getoetst wordt

Koppeling naar de praktijk

KENNEN - NIV. 2

Inzicht, begrijpen

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 2

Hoe zet je de basisvaardigheden in?

 

Geef aan hoe NIV.2 getoetst wordt

Koppeling naar de praktijk

KUNNEN - NIV. 3

Toepassen

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 3

De deelnemers laten zien dat ze de geleerde theorie toepassen in de oefeningen

Geef aan hoe NIV.3 getoetst wordt

Praktijk/vaardigheid

KUNNEN - NIV. 4

Evalueren

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 4

Na de oefeningen bespreken we na wat we zijn tegen gekomen

Geef aan hoe NIV.4 getoetst wordt

Mondeling

 

 
 

 

 

 

Visie, Missie en beroepssituatie

Naast praten en ervaren, is het kijken naar je situatie een belangrijk onderdeel van het leerproces in een therapeutische setting. Door met afstand te kijken naar jezelf, je omgeving en naar de mogelijkheden die je tot je beschikking hebt, krijg je nieuwe inzichten. Deze inzichten kunnen je helpen dingen te veranderen in je dagelijkse leven. (Rollen)spel is een uitermate geschikt middel om te kijken naar wat er gebeurt, als je iets anders doet, dan wat je altijd hebt gedaan. Omdat je naast je hoofd, ook je gevoel en je lichaam tegelijkertijd gebruikt, komt het inzicht en het leereffect op meerdere lagen binnen.

Beschrijving van de lesstof

In de ochtend richten we ons op de basisvaardigheden van het toneel spelen. Na een korte theoretische uitleg gaan we zelf spelen. Hierbij is spelplezier, ontdekken en onderzoeken wat werkt in een korte scène het doel.
Na de lunch richten we ons op het inzetten van een rollenspel in ene therapiesetting d.m.v. oefenen met elkaar, vanuit casussen en vanuit onszelf. We gaan op ontdekkingstocht wat de meerwaarde kan zijn van een rollenspel voor een client en welk effect het heeft.

Deskundigheidsbevordering

De scholing draagt bij aan het totaalpakket van mogelijkheden die een therapeut tot zijn/haar beschikking heeft. Daarnaast is het een middel dat lucht en plezier kan geven, wat in een therapeutische setting een mooie tegenhanger kan zijn voor de toch wel vaak zwaardere problematiek.

HBO competenties

De student beheerst en gebruikt, naast de al aangeleerde coachingstechnieken, ook verdergaande therapeutische technieken.

De student doorziet symbolieken, analogieën en verbanden (is in staat verbanden in verschillende patronen en gebeurtenissen te herkennen, duidelijk te maken en te gebruiken).

Locatie Locatie
IG Verbindend Comm

Duur: drie dagen

Verbindend communiceren helpt je om steviger in relaties te staan, om te zeggen wat je wilt én om te horen waar het de ander werkelijk om gaat.

Startdatum 25-01-2025
Annuleren uiterlijk op 25-01-2025
Prijs per persoon € 435
Opleiding-ID 1010O6291
Scholings-ID 1010O6291_01042023
Lestijden 10:00 - 17:00
Soort scholing Module (=onderdeel van de opleiding hypnotherapie - PSBK)
Instapniveau Geen voorkennis
Niveau van de scholing HBO
Percentage theorie 30
Percentage praktijk 70
NBVH 18 punten
PSBK 18 punten indien lid van beroepsvereniging NBVH
KTNO accreditatie Ja
Aantal dagen 3
Dag 1 25 januari 2025
Dag 2 26 januari 2025
Dag 3 23 februari 2025
Toetsing Praktijk/vaardigheid
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau

KENNEN - NIV. 1
- Achtergrond VC
- Structuur: vier stappen: Waarneming, Gevoel, Behoefte, Verzoek
- Empathie: wat is het (en wat niet)
- Symboliek Jakhals en Giraf
- Opbouw ‘dansvloer’ (plaatsankers)
- Rouwen en vieren in VC
- Polyvagaaltheorie en VC

KENNEN - NIV. 2
Inzicht, begrijpen
- In eigen woorden het proces kunnen uitleggen
- Kunnen uitleggen wat het resultaat is van gebruik van VC
- Verschil kennen t.o.v. andere wijzen van communiceren

KUNNEN - NIV. 3
Toepassen
- Effect ervaren van VC
- Een ander begeleiden op de ‘dansvloer’ van VC
- Toepassen tijdens oefenen
- Toepassen in eigen praktijk

KUNNEN - NIV. 4
Evalueren
- Reflectie

ZIJN - NIV. 5
Alchemistisch niveau
Integratie in onderlinge communicatie, eigen praktijk en binnen eigen relaties.

Verplichte literatuur; zelf aan te schaffen door de student.

Reader Verbindend communiceren, gratis beschikbaar gesteld via de Online Leer Omgeving (OLO)

Aanbevolen literatuur

Geweldloze communicatie; Ontwapenend, doeltreffend en verbindend.
Auteur: Marshall Rosenberg.
Uitgever: Lemniscaat.

Beschrijving van de lesstof
  • Kennis:
    1. Achtergrond van Verbindend communiceren
    2. Structuur van VC met de vier stappen waarneming, gevoel, behoefte en verzoek
    3. Empathie en het verschil met sympathie
    4. Symboliek van de giraf en de jakhals
    5. Opbouw dansvloer van VC
    6. Principes van rouwen en zelfvergeving en ‘ja’ horen achter het ‘nee’

  • Inzicht:
    1. In eigen woorden het proces van Verbindend communiceren kunnen uitleggen
    2. Kunnen uitleggen wat het resultaat is van deze manier van communiceren
    3. Kunnen uitleggen van verschillen en overeenkomsten tussen VC en andere communicatiemodellen

  • Toepassing:
    1. Effect ervaren van VC tijdens de oefeningen
    2. Dansvloer
    3. Toepassen tijdens de oefeningen
    4. Toepassen in de eigen praktijk
Locatie Locatie
Ericksoniaanse Hypnotherapie

Duur: twee dagen

Wanneer je de toepassingen van hypnose in de 18e eeuw bestudeert, leer je over de bijdragen van Mesmer. Wanneer je hypnose in de 19e eeuw bestudeert, leer je over Braid, Leibault, Bernheim en Charcot. Pierre Janet bracht hypnose naar de 20e eeuw. En in de 20e eeuw domineerde Milton H. Erickson M.D. het werkveld van de klinische hypnose. Zijn therapeutisch werk is tot op de dag van vandaag een inspiratiebron voor het geven van kortdurende therapie.

Startdatum 01-02-2025
Prijs per persoon € 390
Opleiding-ID 1010O5055
Scholings-ID 1010O5055_23032024
Lestijden 10:00 - 17:00
ECTS 0.5
SBU klassikaal 12
Totale studiebelasting 16
Categorie van de scholing vakinhoudelijk Psychosociale begeleiding
Categorie van de scholing therapeutische vorming Psychosociale kennis
Soort scholing Vakinhoudelijk, Module (=onderdeel van de opleiding hypnotherapie - PSBK)
Instapniveau Zorgverleners met minimaal MBO-niveau en enige kennis van basishypnose
Niveau van de scholing HBO
Percentage theorie 50
Percentage praktijk 50
KTNO accreditatie Ja
Aantal dagen 2
Dag 1 2 februari 2025
Toetsing Het leerresultaat wordt bewaakt door observatie tijdens de lessen en evaluatie
Doelgroep Zorgverleners die de impact van hun gesprekstechnieken willen vergroten met enige kennis van basishypnose. Hypnotherapeuten.
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau

 

Je leert:

  • Achtergronden Ericksoniaanse therapie
  • Wie was Milton Erickson?
  • Kenmerken van Ericksoniaanse hypnotherapie, waaronder:
    • Indirecte suggestie
    • Heroriëntatie
    • Utilisatie
  • Houdingsaspecten
  • Ericksoniaanse inductie(s)
  • Het gebruik van taalpatronen
  • Het gebruik van metaforen
  • Het geven van (therapeutische) taken

De theorie wordt afgewisseld met praktische oefeningen die in complexiteit toenemen. Met als doel het kunnen toepassen van de gepresenteerde theorie.

KENNEN - NIV. 1
Onthouden, herinneren, herkennen, benoemen
Korte beschrijving van kennen – niveau 1:
  • Wie was Milon H. Erickson?
Geef aan hoe NIV.1 getoetst wordt Wordt niet getoetst
KENNEN - NIV. 2
Inzicht, begrijpen
 
Korte beschrijving van kennen – niveau 2
  
  • Kenmerken van Ericksoniaanse hypnose en zijn psychotherapeutische strategieën
  • Ericksoniaanse inductie(s)
  • Het gebruik van taalpatronen
  • Het gebruik van metaforen
  • Het geven van (therapeutische) taken
   
Geef aan hoe NIV.2 getoetst wordt Indruk van de docent op de module beheersing
KUNNEN - NIV. 3
Toepassen
 
Korte beschrijving van kennen – niveau 3
  • Ericksoniaanse inductie
  • Gebruik van taalpatronen (kunstig vaag) in trance
  • Gebruik van metaforen in trance
Geef aan hoe NIV.3 getoetst wordt Praktijk/vaardigheid
KUNNEN - NIV. 4
Evalueren
 
Korte beschrijving van kennen – niveau 4
Evalueren tijdens de uitvoering van de oefeningen
Geef aan hoe NIV.4 getoetst wordt Indruk van de docent op de module beheersing
Verplichte literatuur; zelf aan te schaffen door de student.

Reader; wordt gratis ter beschikking gesteld door docent.

Aanbevolen literatuur

Uijtenbogaardt, B. C. (2016).
Handboek Moderne Hypnotherapie; Basistechnieken, methoden en toepassingen.
Amsterdam: Gopher BV.
Hfdst 11 p. 154-168

Visie, Missie en beroepssituatie

Visie: het onderbewuste zit vol met hulpbronnen die geactiveerd kunnen worden als ze op de juiste manier worden aangesproken.
Missie: het bevorderen van de therapeutische impact ten behoeve van autonomie van cliënten.
Beroepssituatie: geschikt voor zorgverleners die te maken hebben met cliënten met belemmerende emotionele en gedrags- en denkpatronen.

Deze module is een introductie in Ericksoniaanse hypnose. Je leert:

  • Wie was Milton H. Erickson M.D.
  • Kenmerken van Ericksoniaanse hypnose
  • Zijn psychotherapeutische strategieën
  • Ericksoniaanse inducties
  • Het gebruik van taalpatronen
  • Tranceverschijnselen
  • Trancefenomen
  • Gebruik van metaforen

Deskundigheidsbevordering

Deze scholing bevordert de vaardigheid van zorgverleners om cliënten te helpen vanuit een ander perspectief nieuwe mogelijkheden voor herstel te zien. Met als uiteindelijk doel de effectiviteit van hun therapie te vergroten.

HBO competenties

Brede professionalisering

  • De student is in staat om diepergaand contact met de cliënt op te bouwen en te onderhouden;
  • Is in staat om weerstanden van de cliënt te gebruiken of te doorbreken.

Creativiteit en complexiteit in handelen

  • De student doorziet symbolieken, analogieën en verbanden;
  • Is in staat om analogieën te herkennen en te gebruiken;
  • Is in staat om gebruik te maken van metaforen;
  • Is in staat verbanden in verschillende patronen en gebeurtenissen te herkennen, duidelijk te maken en te gebruiken;

Probleemgericht werken

  • De student kan gericht op de hulpvraag hulpverlenen
  • Gebruikt de aangeleerde technieken om toe te passen;
  • Weet wanneer welke techniek geschikt is;
  • Kan gebruikte technieken verantwoorden.
Voorbereiding les

Neem ter voorbereiding de reader door en neem deze (digitaal of op papier) ook mee naar de les.

Locatie Locatie
Specialisatie Systemisch Werken En Opstellingen

Duur: zes dagen

Systemisch werken gaat niet alleen om familie opstellingen

Als begeleider van een opstelling maak je gebruik van de techniek die men opstellen noemt. Opstellen is namelijk een ambacht. Deze techniek kan je leren. Het fenomenologisch waarnemen en aandacht hebben voor de systemische dynamieken zal een belangrijke plaats in deze masterclass innemen. Jouw rol als begeleider, de elementen die je kunt gebruiken in je praktijk zullen naast het hanteren van interventies onderdeel zijn van deze dagen..

Startdatum 01-02-2025
Annuleren uiterlijk op 31-12-2099
Prijs per persoon € 975
Lestijden 10:00 - 17:00
Categorie van de scholing vakinhoudelijk Lichaamsgerichte therapieën, energetische geneeswijzen
Categorie van de scholing therapeutische vorming Filosofie en levenskunst, beroepsethiek
Soort scholing Specialisatie
Niveau van de scholing HBO
Percentage theorie 40
Percentage praktijk 60
Aantal dagen 6
Dag 1 1 februari 2025
Dag 2 2 februari 2025
Dag 3 15 februari 2025
Dag 4 16 februari 2025
Dag 5 22 maart 2025
Dag 6 23 maart 2025
Elementen positieve gezondheid Mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, lichaamsfuncties
Toetsing Opdracht
Doelgroep Hypnotherapeuten, psychosociaal therapeuten, psychologen, psychotherapeuten, (kinder)coaches, (huis)artsen, verpleegkundigen of POH, paramedici
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau
  • fenomenologisch waarnemen
  • je interne wereld organiseren, zodat je systemisch kunt werken
  • systemische interventies toepassen in een opstelling
  • systemisch werken toepassen in je eigen therapeutische sessies
  • spelen met de mogelijkheden die systemisch werk je biedt

KENNEN - NIV. 1

Onthouden, herinneren, herkennen, benoemen

Korte beschrijving van kennen – niveau 1:

De student kent, de verschillende gewetens en heeft kennis van het fenomenologische waarnemen

Geef aan hoe NIV.1 getoetst wordt

Wordt niet getoetst

KENNEN - NIV. 2

Inzicht, begrijpen

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 2

De student begrijpt de taal van de opstelling en heeft inzicht in de dynamieken die in een opstelling verschijnen.

De student heeft inzicht in de verschillende mogelijkheden van opstellingen : met atributen, online en met representanten

Geef aan hoe NIV.2 getoetst wordt

Praktijk/vaardigheid

KUNNEN - NIV. 3

Toepassen

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 3

De student kan een eenvoudige opstelling neerzetten en begeleiden.

De student kan werken met de energie in het veld

Geef aan hoe NIV.3 getoetst wordt

Inzet/betrokkenheid

KUNNEN - NIV. 4

Evalueren

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 4

De student kan zijn eigen lichaam gebruiken om de informatie te laten stromen

Geef aan hoe NIV.4 getoetst wordt

Inzet/betrokkenheid

ZIJN - NIV. 5

Alchemistisch niveau

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 5

De student ervaart zijn bewustzijn tijdens opstellingen

De student kan zijn met alles wat zich aandient

Geef aan hoe NIV.5 getoetst wordt

Inzet/betrokkenheid

Verplichte literatuur; zelf aan te schaffen door de student.

B. Schreuder, Ik ben kind, dus ik voel waar mijn ouders zijn, Het Noorderlicht, Nijmegen
ISBN 9789083104188
Richtprijs € 28,95

Aanbevolen literatuur

Aanbevolen literatuur: E. Hendrix, Zinnen die de ziel raken, Het Noorderlicht, Nijmegen
ISBN 9789492331380
Richtprijs € 28,95

Locatie Locatie
Therapeuten Eigen Praktijk

Duur: twee dagen

Waarom de module 'Eigen praktijk hypnotherapie'. Als psychosociaal hypnotherapeut zijn we ook ondernemer. Daarmee hebben we ook de verantwoordelijkheid voor het goed draaien van de bonte kermis die we onderneming noemen.

Startdatum 15-02-2025
Annuleren uiterlijk op 31-12-2099
Prijs per persoon € 240
Scholings-ID 1010O5052 
Lestijden 10:00 - 17:00
Aantal dagen 2
Dag 1 15 februari 2025
Dag 2 16 februari 2025
Toetsing In het kader van de online groei in de wereld en sinds de afgelopen jaren óók op het vlak van zorg, vraag ik jullie deze op te stellen in de vorm van een video. (mag via je telefoon en hoeft geen hoogstandje te zijn – mag zeker wel en is altijd leuk voor op je website / sociale media – maar het gaat in deze om de inhoud en presentatie voor mij en de ervaring voor jou). Presentatie in de vorm van een kort filmpje: - 2 tot 5 minuten - wie ben je, wat los je op voor je klanten en met welk eindresultaat gaat de gemiddelde klant bij je weg? Ik ontvang dit graag 14 dagen nádat deze module heeft plaatsgevonden retour. De toetsing wordt positief afgerond op basis van het tijdig inleveren van het filmpje en het voldoen aan de vormvoorwaarden. (Niet aan de kwaliteit van je filmprestaties e.d.)
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau

Hoe kan ik vanuit mijn gevoel tot mijn droom van een succesvolle eigen praktijk komen?

  1. Wat zijn hierbij mijn hulpbronnen?
  2. Wat zijn mijn hindernissen?
  3. Wat heb ik nodig en wie kan mij daarbij helpen?

De student kan na het volgen van deze bijscholing een een gedegen analyse van de sterke en zwakke punten van de eigen praktijk maken, en een aantal modellen gebruiken om dit op een goede manier te doen. Daarnaast krijg je op deze dag inzicht in de verschillende juridische, fiscale en organisatorische mogelijkheden bij het oprichten van een eigen praktijk

Voorbereiding les

Opdrachten oefening 1.3 en 2.2 uit het e-book “Succesvolle ondernemers in de complementaire zorg” (zie bijlage/download)

Locatie Locatie
Onderbewuste2

Duur: twee dagen

In deze tweedaagse lesmodule leer je de basis van regressietherapie d.m.v. het ‘bouwen” van bruggen naar het verleden.
Je leert diverse interventies, onderliggende patroonbenaderingen en zowel geassocieerd als gedissocieerd terug te gaan naar het verleden waarin je een herbeleving kunt ervaren.
Daarnaast ga je ontdekken wat er psychologisch gebeurt na een trauma moment en leer je de belemmerende overtuigingen te reframen.

Startdatum 08-03-2025
Annuleren uiterlijk op 31-12-2099
Prijs per persoon € 345
Lestijden 10:00 - 17:00
ECTS 2,5
SBU klassikaal 12
SBU toetsing en examen 2,5
Totale studiebelasting 67: Hoorcollege/lesdagen; 1 werkelijk uur = 1,5 SBU. Oefengroepen/werkgroepuren; 1 werkelijk uur = 2 SBU. Het bestuderen van literatuur; normaal 6 pagina’s = 1 SBU, hogere moeilijkheidsgraad 4 pagina’s = 1 SBU, praktijkliteratuur met integratie in de praktijk = 1 pagina = 1 SBU Het schrijven van verslagen en andere werkstukken; 1 geschreven pagina = 8 SBU.
Categorie van de scholing vakinhoudelijk Lichaamsgerichte therapieën, psychosociale begeleiding
Categorie van de scholing therapeutische vorming Beroepsethiek, medische kennis, psychosociale kennis
Subthema's Psychopathologie
Instapniveau Specialistische kennis en/of ervaring als zorgverlener vereist
Niveau van de scholing HBO
Percentage theorie 50
Percentage praktijk 50
Aantal dagen 2
Dag 1 8 maart 2025
Dag 2 9 maart 2025
Elementen positieve gezondheid Mentaal welbevinden, zingeving, dagelijks functioneren
Toetsing Thuisopdracht (met verslag) Schatting: 2,5 uur, praktijk/vaardigheid, indruk van de docent op de modulebeheersing en inzet
Doelgroep Hypnotherapeuten
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau

Na de tweedaagse lesmodule kunnen de studenten een MEL-brug uit een intake halen, een totale regressiesessie uitvoeren op een klacht van een medestudent. Ze kunnen zowel geassocieerd leren herbeleven als gedissocieerd overtuigingen opsporen en veranderen.
Resultaat wordt gemeten door middel van een opname van een complete sessie en die wordt ingestuurd naar de docent als toets. Feedback zal terug gekoppeld worden.

KENNEN - NIV. 1

Onthouden, herinneren, herkennen, benoemen

Korte beschrijving van kennen – niveau 1:

Kennen van diverse brugtechnieken, interventies en geassocieerd en gedissocieerd herbeleven

Geef aan hoe NIV.1 getoetst wordt

Inzet/betrokkenheid

KENNEN - NIV. 2

Inzicht, begrijpen

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 2

Nabespreken a.d.h.v. oefensessies en feedback

Geef aan hoe NIV.2 getoetst wordt

Praktijk/vaardigheid

KUNNEN - NIV. 3

Toepassen

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 3

Correct uitvoeren van een complete regressiesessie met alle onderdelen

Geef aan hoe NIV.3 getoetst wordt

Opdracht

KUNNEN - NIV. 4

Evalueren

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 4

Klik hier als u tekst wilt invoeren.

Geef aan hoe NIV.4 getoetst wordt

Kies manier van toetsen niveau 4

ZIJN - NIV. 5

Alchemistisch niveau (zijnsniveau)

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 5

Klik hier als u tekst wilt invoeren.

Geef aan hoe NIV.5 getoetst wordt

Kies manier van toetsen niveau 5

Verplichte literatuur; zelf aan te schaffen door de student.

Verplichte literatuur*: Jos Olgers. Handboek Hypnotherapie. ISBN 9789077478417, 2de druk 2012 (Schatting € 49,95)
- Hfst 11, 57 blz.
- Hfst 14, 46 blz

Handout uit Jos Olgers. Handboek Hypnotherapie aanvulling. ISBN 9789464061208. (Schatting € 22,95) Druk 2020.
- Totaal 13 blz à 1 SBU.

Frank den Ouden. Regressie en het innerlijk kind ISBN 9789063785482. (Schatting € 15,90)
- Totale boekje 221 blz.

Bontebal en Maessen. Handboek Reincarnatietherapie ISBN 9789024446483 (Schatting € 92,50)
- 173 blz totaal
Hoofdstuk 23
Hoofdstuk 24
( 19 blz.)
Hoofdstuk 1
Hoofdstuk 2
Hoofdstuk 3
( 19 blz.)
Hoofdstuk 17
Hoofdstuk 18
Hoofdstuk 20
Hoofdstuk 16
( 59 blz.)
Hoofdstuk 12
Hoofdstuk 13
Hoofdstuk 14
Hoofdstuk 15
Hoofdstuk 16
( 76 blz.)

Visie, Missie en beroepssituatie

Missie: we streven naar een hoogwaardig therapeutschap en een wereld waarin mensen zich meer verbonden kunnen voelen met zichzelf, hierbij staat bewustzijnsvergroting voorop.

Visie: Het contact met jouw onderbewustzijn en zodoende de blokkerende overtuigingen en inprentingen kunnen veranderen. Therapeutische herbelevingen van vroegere situaties, emoties en gedachtes, die ons in het heden hinderen, ten einde deze te voltooien en integreren in ons dagelijks bestaan.

Deskundigheidsbevordering

Een dieper besef van hoe patronen en gebeurtenissen uit je verleden je maken tot wie je nu als persoonlijkheid bent en is noodzakelijke informatie voor een herprogrammering.
Het werken met herbeleven is een diepgaande methode die veel oplost en de weg vrij maakt tot helende interventies.

HBO competenties

I. Brede professionalisering
De student wordt aantoonbaar toegerust met actuele kennis die aansluit bij recente (wetenschappelijke) kennis, inzichten, concepten en onderzoeksresultaten, alsmede aan de in het beroepsprofiel geschetste (internationale) ontwikkelingen in het beroepsveld, teneinde zich te kwalificeren voor:
• het zelfstandig kunnen uitvoeren van de taken van een beginnend beroepsbeoefenaar;
• de verdere professionalisering van de eigen beroepsuitoefening c.q. het beroep

II. Multidisciplinaire integratie
De integratie van kennis, inzichten, houdingen en vaardigheden (van verschillende vakinhoudelijke disciplines) vanuit het perspectief van het beroepsmatig handelen.
De student werkt aan multidisciplinaire integratie van de geleerde lesstof
• Leert de aangeboden disciplines onafhankelijk van elkaar te gebruiken en te
integreren;
• Onderzoekt en herkent verbanden tussen de verschillende onderdelen en
studieonderwerpen teneinde ze te integreren vanuit het perspectief van het
toekomstig beroepsmatig handelen;
• Leert de verkregen kennis toe te passen en te integreren binnen praktische
Leersituaties.

Voorbereiding les

Bestudeer voorafgaand aan deze module de bestanden die staan onder 'Downloads' en zoveel mogelijk van de verplichte literatuur. Tijdens de eerste lesdag kun je daar eventueel nog vragen over stellen. Je kennis en begrip van de eerste lesdag en van de verplichte literatuur worden getoetst tijdens de tweede lesdag.

Locatie Locatie
Omgaan Met Grenzen

Duur: twee dagen

Gezonde grenzen zijn belangrijk om onderscheid te kunnen maken tussen welke behoeften zijn van mij en welke van jou, tussen gisteren, vandaag en morgen. Met gezonde grenzen kun je jezelf verbinden met de ander zonder zelf te verdwijnen, je kunt samenwerken zonder gevoelens van opoffering. Je kunt je autonoom voelen en toch verbonden. 

Startdatum 14-03-2025
Annuleren uiterlijk op 31-12-2099
Prijs per persoon € 325
Lestijden 10:00 - 17:00
ECTS 0,5
SBU klassikaal 12
Totale studiebelasting 18
Categorie van de scholing vakinhoudelijk Lichaamsgerichte therapieën, psychosociale begeleiding
Categorie van de scholing therapeutische vorming Filosofie en levenskunst, psychosociale kennis
Subthema's Fysiologie
Instapniveau Geen voorkennis vereist
Percentage theorie 50
Percentage praktijk 50
KTNO accreditatie Ja
Aantal dagen 2
Dag 1 14 maart 2025
Dag 2 21 maart 2025
Elementen positieve gezondheid Mentaal welbevinden, kwaliteit van leven, meedoen, dagelijks functioneren
Toetsing Indruk van de docent op de modulebeheersing en inzet
Doelgroep Voor iedereen die belangstelling heeft voor communicatie en persoonlijke groei
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau

 

Deelnemers hebben na afloop kennis van Territoriumleer zoals deze is ontwikkeld en beschreven door Bakker & Bakker (Bakker & Bakker-Rabdau, 1974) en kunnen Verbindende communicatie gebruiken om effectief en zelfverzekerd over hun territoria te communiceren om dit te beheren, verdedigen of uit te breiden. Dit omvat o.a.:
Kennis:
- Wat is de menselijke territoriumleer?
- Wat zijn de vier territoriale domeinen die worden onderscheiden?
- Wat is zelfverzekerde communicatie?

Inzicht:
- Welke effectieve middelen kunnen worden ingezet om territoria te ‘beheren, verdedigen of uit te breiden?’
- Hoe kun je VC hiervoor inzetten?

Toepassing:
- Interactieve oefeningen om theorie en inzicht toe te passen en de resultaten te ervaren.

KENNEN - NIV. 1 Onthouden, herinneren, herkennen, benoemen
Korte beschrijving van kennen – niveau 1:
De deelnemer kent de theorie van de territoriumleer, deelgebieden, wapens en principes. De deelnemer kent de 4 stappen van Verbindend communiceren
Geef aan hoe NIV.1 getoetst wordt: Beoordeling van de docent tijdens de les

KENNEN - NIV. 2 Inzicht, begrijpen
Korte beschrijving van kennen – niveau 2:
De deelnemer herkent wanneer er over een grens wordt gegaan en begrijpt de mechanismes en communicatievormen hiervan.
Geef aan hoe NIV.2 getoetst wordt: Beoordeling van de docent tijdens de les

KUNNEN - NIV. 3 Toepassen
Korte beschrijving van kunnen – niveau 3:
De deelnemer herkent de theorie van de deelgebieden en kan deze binnen gesprekken benoemen. De deelnemer leert bewuste keuzes te maken voor gezonde grenzen en herkent de grenzen die zijn/haar gevoelens, gedachten en gedrag aangeven. De deelnemer kan vanuit Verbindend communiceren zelfverzekerd aangeven of ontvangen welke gevoelens en behoeften er spelen bij een interactie.

KUNNEN - NIV. 4 Evalueren
Korte beschrijving van kunnen – niveau 4: De deelnemer kan aan de hand van inzicht en kennis van de territoriumleer communicatieve interacties evalueren en vaststellen waar er grenzen zijn overschreden.
Geef aan hoe NIV. 4 getoetst wordt: Beoordeling van de docent tijdens de les




Visie, Missie en beroepssituatie

Deze scholing helpt je je bewuster te worden van je territorium en dat van anderen en de territoria die je deelt met anderen en zorgt ervoor dat je jezelf en anderen beter begrijpt. Ook helpt het je om beter overzicht te houden waar het bijvoorbeeld in een conflict om draait. Door kennis over de territoriumleer en bewustwording van verbale en non-verbale communicatie, vanuit de onbewuste drijfveren van territoriumgedrag, opdoen van zelfinzicht en herkennen van wapens in de communicatie. Vervolgens deze omzetten naar een meer open en zelfverzekerde communicatie, waarbij grenzen van de persoon zelf en van de ander inzichtelijk worden en duidelijker worden afgebakend. Visie hierbij is dat ieder mens uit vrije wil expressie mag geven aan zijn behoeften, waarbij de grenzen van anderen worden gerespecteerd.

Geschikt voor iedereen die belangstelling heeft voor communicatie en persoonlijke ontwikkeling en biedt verdieping in de interactie binnen de zorgverlening.

Beschrijving van de lesstof

Grenzen zijn het onderscheid dat je maakt tussen je innerlijke wereld (ik) en de uiterlijke wereld (niet-ik). Doordat ik grenzen heb voel ik me zowel gescheiden als verbonden. Als ik mijn grenzen verlies, smelt ik samen met de ander (niet-ik) en/of wordt door emoties van de ander overspoeld; er is geen scheiding meer. Als ik muren optrek om mijzelf daartegen te beschermen, maak ik me los, snijd ik mij af van de ervaring; de scheiding verhardt. Als dit tijdelijk is hoeft dat geen probleem te zijn, soms is het zelfs gewenst, heilzaam en bevredigend. Er doen zich alleen beperkingen en ernstiger problemen voor wanneer je je niet gewaar bent dat je je grenzen verliest of muren optrekt. Of als je niet geleerd hebt om gezonde grenzen te handhaven.
Er doen zich ook problemen voor wanneer je jezelf onvoldoende bewust bent van de grenzen van anderen of deze niet respecteert. Het zonder toestemming overschrijden van een grens roept altijd spanning en dus een reactie op van degene om wiens territorium het gaat.
Deze cursus gaat over het menselijk territoriumgedrag, het effect daarvan binnen relaties en het ontwikkelen van zelfkennis en communicatieve vaardigheden om op een gezonde manier met grenzen en territoria om te gaan.

Grenzen zijn het onderscheid dat je maakt tussen je innerlijke wereld (ik) en de uiterlijke wereld (niet-ik). Doordat ik grenzen heb voel ik me zowel gescheiden als verbonden. Als ik mijn grenzen verlies, smelt ik samen met de ander (niet-ik) en/of wordt door emoties van de ander overspoeld; er is geen scheiding meer. Als ik muren optrek om mijzelf daartegen te beschermen, maak ik me los, snijd ik mij af van de ervaring; de scheiding verhardt. Als dit tijdelijk is hoeft dat geen probleem te zijn, soms is het zelfs gewenst, heilzaam en bevredigend. Er doen zich alleen beperkingen en ernstiger problemen voor wanneer je je niet gewaar bent dat je je grenzen verliest of muren optrekt. Of als je niet geleerd hebt om gezonde grenzen te handhaven.
Er doen zich ook problemen voor wanneer je jezelf onvoldoende bewust bent van de grenzen van anderen of deze niet respecteert. Het zonder toestemming overschrijden van een grens roept altijd spanning en dus een reactie op van degene om wiens territorium het gaat.
Deze cursus gaat over het menselijk territoriumgedrag, het effect daarvan binnen relaties en het ontwikkelen van zelfkennis en communicatieve vaardigheden om op een gezonde manier met grenzen en territoria om te gaan.

HBO competenties

Brede professionalisering

  • De deelnemer wordt zich bewust van onbewuste drijfveren vanuit de territoriumleer en draagt bij aan zelfverzekerde communicatie tussen professionals en intercollegiaal overleg.
  • De deelnemer is in staat om diepergaand contact met de cliënt op te bouwen en te onderhouden;
    • Herkent verdedigings- en afbaakpatronen en kan deze gebruiken voor verdieping.

Probleemgericht werken

  • De deelnemer kan gericht op de hulpvraag gespreksmodellen toepassen waarbij hij drijfveren vanuit het onderbewuste in verbale en non-verbale communicatie herkent
    • Gebruikt de aangeleerde theorie;
    • Weet welke deelgebieden van grenzen een rol spelen welke techniek geschikt is;
    • Is in staat probleemsituaties te analyseren en van daaruit door te vragen, met inbegrip van gevoelens en behoeften die er spelen.
Locatie Locatie
Verlieskunde

Duur: twee dagen

We krijgen allemaal te maken met rouw en verlies. Echt allemaal. Het hoort bij het leven.  Toch is het in Nederland nog steeds een taboe en vinden we het vaak lastig om erover te praten.
We leren niet hoe we om kunnen gaan met verlies.
Dat we het niet op hoeven lossen, niet eens op kunnen lossen.
Dat het iets is wat je met je meedraagt in de rest van je leven.
Dat het heel normaal is.

"Rouw is een normale reactie van normale, evenwichtige mensen", aldus Manu Keirse.

 

Startdatum 21-03-2025
Annuleren uiterlijk op 31-12-2099
Prijs per persoon € 310
Opleiding-ID 1010O4780
Scholings-ID 1010O4780_22042023
Lestijden 10:00 - 17:00
NBVH 12 punten
PSBK deels
KTNO accreditatie Ja
Aantal dagen 2
Dag 1 21 maart 2025
Dag 2 22 maart 2025
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau

De opleidingsdagen 'Verlieskunde' zijn bedoeld voor mensen die in hun werk te maken hebben met cliënten en wat meer willen weten over rouw en verlies. Hoe kun je in de basis omgaan met rouw en verlies?
Het doel van deze training is in de eerste plaats om rouw en verlies te normaliseren. Om te beseffen dat we het allemaal meemaken in ons leven. Dat het geen taboe hoeft te zijn. Dat we onszelf en elkaar beter leren begrijpen.
De student leert begrijpen wat rouw is en leert hoe hij/zij rouw kan herkennen. En hoe hij/zij vanuit zijn/haar beroepsgroep hier wat in kan betekenen.

Beschrijving van de lesstof

Door beide dagen heen zit psycho-educatie verweven over onder andere rouw en verlies (welke vormen van verlies zijn er), de verschillende rouwmodellen en systeemtheorie.
Een ander belangrijk onderdeel is om stil te staan bij "Wat doet rouw met jou?" Als je werkt met mensen in rouw, is het belangrijk om te weten hoe je er zelf in staat. Is het onderwerp voor jou makkelijk bespreekbaar of vind je het lastig en ga je het liever uit de weg?
Verder gaan we zelf aan de slag met oefeningen die de student daarna ook direct in de praktijk kan toepassen met cliënten. Onder andere::
- hoe breng ik rouw in kaart; wat speelt er allemaal.
- welke niet-talige vormen kun je inzetten voor cliënten die het lastig vinden om erover te praten?
- systemisch werk
- werken met vloerankers

Locatie Locatie
Emotioneel Lichaamswerk

Duur: twee dagen

Emotioneel lichaamswerk beschouwt lichaam en geest als een onlosmakelijke eenheid waarbij beide delen elkaar wederzijds beïnvloeden. In deze module leer je wat kan een therapeut met emotioneel lichaamswerk kan bereiken.

Startdatum 29-03-2025
Prijs per persoon € 325
Opleiding-ID 1010O5055
Scholings-ID 1010O4780
Lestijden 10:00 - 17:00
Soort scholing Vakinhoudelijk, Module (=onderdeel van de opleiding hypnotherapie - PSBK)
Instapniveau Algemene kennis en/of ervaring als zorgverlener
Niveau van de scholing HBO
Percentage theorie 20
Percentage praktijk 80
NBVH 12 punten
PSBK 6
KTNO accreditatie Ja
Aantal dagen 2
Dag 1 29 maart 2025
Dag 2 30 maart 2025
Toetsing voldoende af te kunnen sluiten. 1. Het maken en inleveren van de voorbereidende opdracht, tenminste 1 week vóór de lesdagen. Deze opdracht is te vinden op de OLO. 2. Het volgen van de 2 aansluitende dagen (80% aanwezigheidsplicht). 3. Het binnen de gestelde termijn inleveren van het reflectieverslag na afloop van de lesdagen. De format hiervoor is te vinden op de OLO.
Doelgroep Psychologen, Praktijkverpleegkundigen, Paramedici, Psychosociaal therapeuten/hulpverleners, Maatschappelijk werkers, Mensen uit de gezondheidszorg, Praktijk- en artsondersteuners, Persoonlijke ontwikkeling, Iedereen die met mensen werkt
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau

Aan het eind van de module Emotioneel lichaamswerk:

  1. Heeft de student zelf ervaren wat aarden, ademen, bewegen, en voelen met je doet.
  2. Weet de student hoe het voelt om contact te hebben met (bewust te zijn van) zijn/haar hele lichaam.
  3. Heeft de student inzicht in hoe emoties zich kunnen vastzetten in het lichaam.
  4. Heeft de student inzicht in hoe vastgezette emoties zich kunnen uiten in fysieke en psychische klachten.
  5. Heeft de student inzicht in hoe fysieke en psychische klachten kunnen verminderen en/of oplossen door vastgezette emoties te doorleven.
  6. Kan de student enkele basiselementen uit Emotioneel lichaamswerk toepassen in therapie, coaching en counseling.

 

KENNEN - NIV. 1

Onthouden, herinneren, herkennen, benoemen

Korte beschrijving van kennen – niveau 1:

§  Heeft de student zelf ervaren wat aarden, ademen, bewegen, en voelen met je doet.

§  Weet de student hoe het voelt om contact te hebben met (bewust te zijn van) zijn/haar hele lichaam.

 

Geef aan hoe NIV.1 getoetst wordt

Schriftelijk

KENNEN - NIV. 2

Inzicht, begrijpen

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 2

§  Heeft de student inzicht in hoe emoties zich kunnen vastzetten in het lichaam.

§  Heeft de student inzicht in hoe vastgezette emoties zich kunnen uiten in fysieke en psychische klachten.

§  Heeft de student inzicht in hoe fysieke en psychische klachten kunnen verminderen en/of oplossen door vastgezette emoties te doorleven.

 

 

Geef aan hoe NIV.2 getoetst wordt

Schriftelijk

KUNNEN - NIV. 3

Toepassen

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 3

§  Kan de student enkele basis elementen uit ELW toepassen in therapie, coaching en counseling.

Geef aan hoe NIV.3 getoetst wordt

Schriftelijk

KUNNEN - NIV. 4

Evalueren

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 4

Klik hier als u tekst wilt invoeren.

Geef aan hoe NIV.4 getoetst wordt

Kies manier van toetsen niveau 4

ZIJN - NIV. 5

Alchemistisch niveau (zijnsniveau)

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 5

Klik hier als u tekst wilt invoeren.

Geef aan hoe NIV.5 getoetst wordt

Kies manier van toetsen niveau 5

Aan het eind van de module Emotioneel lichaamswerk:

  1. Heeft de student zelf ervaren wat aarden, ademen, bewegen, en voelen met je doet.
  2. Weet de student hoe het voelt om contact te hebben met (bewust te zijn van) zijn/haar hele lichaam.
  3. Heeft de student inzicht in hoe emoties zich kunnen vastzetten in het lichaam.
  4. Heeft de student inzicht in hoe vastgezette emoties zich kunnen uiten in fysieke en psychische klachten.
  5. Heeft de student inzicht in hoe fysieke en psychische klachten kunnen verminderen en/of oplossen door vastgezette emoties te doorleven.
  6. Kan de student enkele basis elementen uit ELW toepassen in therapie, coaching en counseling.
Verplichte literatuur; zelf aan te schaffen door de student.

Syllabus (deze ontvangt de student direct na de module)

Aanbevolen literatuur

Je lichaam als spiegel, Ansgar & Dietlinde Rank, Uitgever Sevire, 1997, ISBN 9789063254896
Emotioneel en Reichiaans Lichaamswerk, Nick Totten en Ed Edmondson, Uitgever Karnak, 2005, ISBN 9789063501112
Bio-energetica, Alexander Lowen, Uitgever Sevire, 2011, ISBN 9789063252748
Bio-energetische oefeningen, Alexander&Leslie Lowen, Uitgever Sevire, 1996, ISBN 9789021588568
Genieten, Alexander Lowen, Uitgever Sevire, 1996, ISBN 9789063253073
Vrij van kinderbeelden, Van Langen S., A. Van Aubel, Altamira Becht, 2002, ISBN 9789069635026

Visie, Missie en beroepssituatie

Emotioneel Lichaamswerk is een ervarings- en lichaamsgerichte methode om mensen in hun emotionele, fysieke en mentale ontwikkeling te ondersteunen en/of dieper liggende problematiek te helpen verwerken. Uitgangspunt is dat lichaam en geest onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Psychische spanningen worden lichamelijk beleefd. Lichaam en geest beïnvloeden elkaar. Wat er in de geest omgaat, vindt zijn weerspiegeling in de toestand van het lichaam en omgekeerd.

Emotioneel Lichaamswerk is een uitnodiging om via het lichaam weer contact te gaan maken met de emoties die in het lichaam leven. Men krijgt hierbij een keuze aangereikt: Wil je blijven vasthouden aan dat wat je belemmert of ben je bereid dit los te laten?

Beschrijving van de lesstof

Emotioneel Lichaamswerk bestaat uit fysieke oefeningen, waarbij gewaarworden, bewegen, ademen, expressie en contact maken belangrijke elementen zijn. De oefeningen worden gebruikt ter opwarming, doorstroming, expressie, oplading, relaxatie, ontlading en integratie.
In de oefeningen wordt gebruik gemaakt van de volgende processen:
1. Aarden: Het stevig op de benen staan om de ervaringen die het leven met zich meebrengt te kunnen dragen en daarmee in de realiteit te staan. Aarden ondersteunt ook het aanwezig zijn in het lichaam en beter te kunnen voelen.
2. Bewegen: Via beweging ontstaat lichaamsbewustwording: de energie gaat meer stromen en men gaat het lichaam meer voelen.
3. Ademen: Bewust voller en intenser ademen wordt gebruikt om bewuster te voelen en/of om ontspanning te brengen.
4. Geluid maken: Er wordt geoefend met de stem en verbale expressie. De stem wordt ook gebruikt om ontspanning en doorstroming van energie te brengen.

Daarnaast zijn er oefeningen gericht op het ontdekken van welke patronen en overtuigingen iemand heeft en welke maskers iemand draagt. Maskers ontwikkel je om je als kind staande te houden. Nu kunnen deze je in de weg staan om voluit te leven.
Tenslotte gaat het om aanwezig zijn in je lichaam. Hoe meer je ervaart en voelt, hoe meer je in contact bent met jezelf en uiteindelijk ook met de ander.

Deskundigheidsbevordering

Emotioneel Lichaamswerk is een methode die je pas kunt gaan toepassen bij een ander (je cliënt) als je zelf ervaren hebt wat er in je lichaam voelen is, wat jouw lichaam doet om niet te hoeven voelen en wat de verschillende lichaamswerkoefeningen met jou doen. Daarna kun je gericht lichaamswerkoefeningen gaan inzetten bij je cliënt. Lichaamswerkoefeningen leren in een cursus en vervolgens regelmatig zelf doen ondersteunen je in dit proces.

HBO competenties

Klik hier voor een overzicht van de HBO-competenties: https://ktno.nl/clients/ktno/themes/hbo_kerncompetenties.pdf
Brede professionalisering
De student is in staat om diepergaand contact met de cliënt op te bouwen en te onderhouden middels het geven van lichaamsgerichte oefeningen met de focus op emoties.
De student is verdergaand therapeutisch communicatief vaardig. Door het verwoorden van het eigen proces in een reflectieverslag leert de student communiceren over emoties en het lichaam.
De student doorziet persoonlijkheidsstructuren op een dieper en therapeutisch niveau. Hij/zij leert de non-verbale kenmerken van verschillende emoties herkennen bij zichzelf en bij de ander.
De student beheerst en gebruikt, naast de al aangeleerde coaching-technieken, ook de verdergaande therapeutische technieken, zoals technieken om bewust te worden van emoties, en handvatten hoe hiermee om te gaan.

Methodisch en reflectief denken en handelen;
De studenten wordt gevraagd te reflecteren op hun innerlijke processen en ook bewust te zijn van signalen uit het lijf. Deze signalen dienen als feedback op hun eigen handelen tijdens het werken met cliënten. De student reflecteert op de eigen emoties en werkt deze uit middels zijn/haar eigen ontwikkelingsproces in een verslag. De student leert zo reflecteren op het (beroepsmatig) handelen door het signaleren en herkennen van emoties van de cliënt.

Multidisciplinaire integratie
De deelnemers leren de informatie van fysieke en emotionele signalen toe te passen in combinatie met de reeds aanwezige therapeutische vaardigheden.

Locatie Locatie
Specialiteit Oog Voor Seksualiteit

Duur: drie dagen

De medische hypnotherapie slaat een brug tussen de complementaire en reguliere zorg, zodat we aanvullend met elkaar kunnen werken. Daarnaast laat deze training je de holistische kant van medische klachten bekijken en benaderen.

Startdatum 04-04-2025
Annuleren uiterlijk op 31-12-2099
Prijs per persoon € 490
Lestijden 10:00 - 17:00
SBU klassikaal 18
SBU toetsing en examen 9
Totale studiebelasting 99: Hoorcollege/lesdagen; 1 werkelijk uur = 1,5 SBU. Het bestuderen van literatuur; licht 8 pagina’s = 1 SBU, normaal 6 pagina’s = 1 SBU, hogere moeilijkheidsgraad 4 pagina’s = 1 SBU, praktijkliteratuur met integratie in de praktijk = 1 pagina = 1 SBU Het schrijven van verslagen en andere werkstukken; 1 geschreven pagina = 8 SBU.
Categorie van de scholing vakinhoudelijk Lichaamsgerichte therapieën, energetische geneeswijzen
Categorie van de scholing therapeutische vorming Medische kennis, psychosociale kennis
Subthema's Psychopathologie
Instapniveau Specialistische kennis en/of ervaring als zorgverlener vereist
Niveau van de scholing HBO
Percentage theorie 50
Percentage praktijk 50
Aantal dagen 3
Dag 1 5 april 2025
Dag 2 6 april 2025
Elementen positieve gezondheid Mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, lichaamsfuncties
Toetsing Thuisopdracht (met verslag) (ong. 9 uur), praktijk/vaardigheid, indruk van de docent op de modulebeheersing en inzet
Doelgroep Hypnotherapeuten, psychosociaal therapeuten, psychologen, psychotherapeuten, (kinder)coaches, (huis)artsen, verpleegkundigen of POH, paramedici
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau

De studenten kunnen na deze driedaagse creatief diverse interventies inzetten om reguliere klachten te helpen verminderen. Vanuit een intake kan de klacht gefilterd worden en de keuze gemaakt worden welke interventie nodig is. Men is in staat in een kort behandelplan een route uit te stippelen voor het verbeteren van de klacht en daarop de sessies aan te passen.

KENNEN - NIV. 1

Onthouden, herinneren, herkennen, benoemen

Korte beschrijving van kennen – niveau 1:

Kennis van medische hypnose, inducties en technieken

Geef aan hoe NIV.1 getoetst wordt

Observatie van de docent op de module beheersing

KENNEN - NIV. 2

Inzicht, begrijpen

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 2

Hypnotherapeutisch behandelen van klachten

Geef aan hoe NIV.2 getoetst wordt

Praktijk/vaardigheid

KUNNEN - NIV. 3

Toepassen

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 3

Toepassen diverse interventies op Medische hypnose klachten en uitvoeren van sessies

Geef aan hoe NIV.3 getoetst wordt

Opdracht

Verplichte literatuur; zelf aan te schaffen door de student.

Verplichte literatuur*: Brandon Bays, de helende reis. ISBN: 9789022555835. € 19.95. 212 blz
Simonton. Carl. Op weg naar herstel. ISBN: 9789026617393. € 28,00 218
Jos Olgers. Medische hypnotherapie ISBN: 9789077478424 776 blz. € (schatting 40,50)

Visie, Missie en beroepssituatie

Visie: hypnotherapie geeft een bredere kijk op reguliere medische klachten en ALK/SOLK waardoor we een bredere mogelijkheid hebben om de mens als totaal te behandelen.

Missie: door middel van hypnotherapie het beste uit jouw gezondheid te kunnen halen en dat te kunnen toepassen op cliënten met medische klachten.

Beschrijving van de lesstof

We starten met het werkveld waarin we ons begeven en laten je zien waar je met medische hypnose allemaal aan kunt werken. Daarna gaan we klassikaal met groepsoefeningen oefenen hoe je de juiste klachten uit een intake kan halen.
Vervolgens leren we je diverse interventies op het gebied van:
Darmklachten ( PSDS, ziekte van Crohn)
Hoge bloedruk en hartproblemen
Kanker
Allergieën en huidaandoeningen
Astma
Auto-immuunziektes
Stress, Burn-out en overspannenheid
Celhealing
Aan het einde van deze drie dagen heb je een goed besef van hoe holistisch de mens in elkaar zit en wat we met hypnotherapie kunnen doen.

Deskundigheidsbevordering

De medische hypnose slaat een brug tussen de complementaire en reguliere zorg zodat we aanvullend met elkaar kunnen werken. Daarnaast laat deze training je de holistische kant van medische klachten bekijken en benaderen.

HBO competenties

I. Brede professionalisering
De student wordt aantoonbaar toegerust met actuele kennis die aansluit bij recente (wetenschappelijke) kennis, inzichten, concepten en onderzoeksresultaten, alsmede aan de in het beroepsprofiel geschetste (internationale) ontwikkelingen in het beroepenveld, teneinde zich te kwalificeren voor:
• het zelfstandig kunnen uitvoeren van de taken van een beginnend beroepsbeoefenaar;
• de verdere professionalisering van de eigen beroepsuitoefening c.q. het beroep.

II. Multidisciplinaire integratie
De integratie van kennis, inzichten, houdingen en vaardigheden (van verschillende vakinhoudelijke disciplines) vanuit het perspectief van het beroepsmatig handelen.
De student werkt aan multidisciplinaire integratie van de geleerde lesstof
• Leert de aangeboden disciplines onafhankelijk van elkaar te gebruiken en te integreren;
• Onderzoekt en herkent verbanden tussen de verschillende onderdelen en studieonderwerpen teneinde ze te integreren vanuit het perspectief van het toekomstig beroepsmatig handelen;
• Leert de verkregen kennis toe te passen en te integreren binnen praktische leersituaties.

Locatie Locatie
Innerlijk Kind

Duur: twee dagen

In deze 2 dagen ga je aan de hand van de ontwikkelingsfasen en de kernverlangens die we in elk van die fasen ervaren, onderzoeken of en hoe deze ...

Startdatum 11-04-2025
Annuleren uiterlijk op 31-12-2099
Prijs per persoon € 425
Lestijden 10:00 - 17:00
Percentage theorie 0 - 25%
NBVH 18 punten
KTNO accreditatie Ja
Aantal dagen 3
Dag 1 11 april 2025
Dag 2 12 april 2025
Dag 3 13 april 2025
Doelgroep Hypnotherapeuten (i.o)
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau
  • Een mogelijkheid om met een nieuw en ruimer perspectief naar jezelf en je omgeving te kijken.
  • Door bewustwording en heling van het eigen innerlijk kind zal er ook meer compassie zijn voor het verwondde innerlijk kind van ieder ander.
Locatie Locatie

HypenZo is aangesloten bij: