Zoek resultaten
De opleiding Psychosociale basiskennis (PSBK) heeft als doel de (toekomstige) psychosociale therapeuten die werkzaam zijn in het complementaire werkveld, te voorzien van gedegen basiskennis.
Startdatum | 01-10-2024 | ||||||||||||||||||||
Sluitingsdatum | 31-12-2024 | ||||||||||||||||||||
Prijs per persoon | € 2.000 | ||||||||||||||||||||
Lestijden | 10:00 - 17:00 | ||||||||||||||||||||
SBU klassikaal | 90 | ||||||||||||||||||||
SBU toetsing en examen | 12 | ||||||||||||||||||||
Totale studiebelasting | 328 | ||||||||||||||||||||
Categorie van de scholing vakinhoudelijk | Psychosociale begeleiding | ||||||||||||||||||||
Categorie van de scholing therapeutische vorming | Anamnese / diagnostiek, Filosofie en levenskunst, Beroepsethiek, Medische kennis, Psychosociale kennis | ||||||||||||||||||||
Categorie van de scholing anders namelijk | Medische basiskennis, Psychosociale basiskennis | ||||||||||||||||||||
Soort scholing | Basisopleiding | ||||||||||||||||||||
Instapniveau | Geen voorkennis vereist | ||||||||||||||||||||
Niveau van de scholing | HBO | ||||||||||||||||||||
Percentage theorie | 70 | ||||||||||||||||||||
Percentage praktijk | 30 | ||||||||||||||||||||
Dag 1 | Zie het jaarlijks curriculum | ||||||||||||||||||||
Elementen positieve gezondheid | Mentaal welbevinden, Zingeving, Kwaliteit van leven, Dagelijks functioneren, Lichaamsfuncties | ||||||||||||||||||||
Toetsing | Thuisopdracht (met verslag), Verslag, Mondeling, Praktijk/vaardigheid, Presentatie, Indruk van de docent op de modulebeheersing en inzet | ||||||||||||||||||||
Doelgroep | Psychosociaal therapeuten, Psychologen, Psychotherapeuten, (Kinder) coaches, (Huis)artsen, Verpleegkundigen of POH, Paramedici, Andere doelgroepen zoals: maatschappelijk werk, coaches b.v. | ||||||||||||||||||||
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau |
|
||||||||||||||||||||
Verplichte literatuur; zelf aan te schaffen door de student. |
Zie het jaarlijkse curriculum |
||||||||||||||||||||
Aanbevolen literatuur |
Zie curriculum |
||||||||||||||||||||
Visie, Missie en beroepssituatie |
De opleiding psychosociale basiskennis beoogt verbetering van de kwaliteit van zorg die complementaire psychosociale hulpverleners bieden, zodat zij nog beter in staat zijn medische en psychosociale signalen op te merken die aanleiding kunnen geven voor verwijzing naar een BIG geregistreerde zorgverlener. |
||||||||||||||||||||
Deskundigheidsbevordering |
Een uitgebreide beschrijving hiervan is vastgelegd in de afzonderlijke lesplannen van de lesmodules. |
||||||||||||||||||||
HBO competenties |
Zie de afzonderlijke lesplannen behorend bij de lesmodules. Klik voor een overzicht van de HBO-competenties: https://ktno.nl/clients/ktno/themes/hbo_kerncompetenties.pdf |
||||||||||||||||||||
Locatie | Locatie |
Duur: één avond
Ieder mens is uniek. We hebben allemaal verschillende talenten en valkuilen. Soms ontmoet je iemand die je meteen mag en bij een ander voel je juist enorme weerstand. Hoe kant dat toch?
Het antwoord op deze vraag kun je vinden in jouw Human Design. Jouw blauwdruk of gebruiksaanwijzing. Daarin kun je zien hoe je bent ontworpen om zo soepel mogelijk door het leven te koersen. Hoe je in jouw lijf kunt voelen wat juist is voor jou.
Startdatum | 14-11-2024 |
Annuleren uiterlijk op | 31-12-2099 |
Prijs per persoon | € 10 |
Lestijden | 20:00 - 22:00 |
Aantal dagen | avondworkshop |
Locatie | Locatie |
Duur: één dag
Kennis van Wet en ethiek voor hulpverleners helpt de hulpverleners keuzes te maken om goede zorg te bieden. Wel of geen medicatie toedienen? Iemand helpen bij dagelijkse ...
Startdatum | 16-11-2024 |
Annuleren uiterlijk op | 31-12-2099 |
Prijs per persoon | € 125 |
Lestijden | 10:00 - 17:00 |
Aantal dagen | 1 |
Toetsing |
Bij deze module hoort een schriftelijke toetsopdracht die je thuis kan maken.
|
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau |
In PLATO-eindtermen voor deze module: Niveau inzicht:
Toepassen:
Evalueren:
|
Voorbereiding les |
Neem voor aanvang van de lesdag de documenten uit de downloads door zodat je een algemeen beeld hebt van wat er in de les behandeld zal worden |
Locatie | Locatie |
Duur: één avond
Spel is een middel dat lucht en plezier kan geven, wat in een therapeutische setting een mooie tegenhanger kan zijn voor de toch wel vaak zwaardere problematiek.
In deze workshop maak je kennis met de beginselen van (rollen)spelen. Welke basisvaardigheden zijn nodig om (rollen)spel op een juiste manier in te zetten? Waar maak je in een (rollen)spelsituatie gebruik van en hoe? Wat werkt wel en wat werkt niet? Hoe zet je (rollen)spel in in een therapiesetting? Deze avond ga je alvast proeven van de speloefeningen en je krijgt een inkijkje in de eendaagse scholing waarin je je verder kunt verdiepen en nog veel meer ervaren.
Startdatum | 21-11-2024 |
Annuleren uiterlijk op | 31-12-2099 |
Prijs per persoon | € 10 |
Lestijden | 20:00 - 22:00 |
Aantal dagen | avondworkshop |
Locatie | Locatie |
Duur: twee dagen
Wil je de weg naar vitaliteit vinden? Dan gaat dat over balans in zowel je lichaam als je geest.
Startdatum | 22-11-2024 |
Annuleren uiterlijk op | 31-05-2024 |
Prijs per persoon | € 290 |
Lestijden | 10:00 - 17:00 |
SBU klassikaal | 12 |
SBU zelfstudie (incl. literatuur) | 42 |
Totale studiebelasting | 54 |
Categorie van de scholing vakinhoudelijk | Lichaamsgerichte therapieën, psychosociale begeleiding |
Categorie van de scholing therapeutische vorming | Filosofie en levenskunst, psychosociale kennis |
Subthema's | Psychopathologie |
Instapniveau | Algemene kennis als zorgverlener vereist |
Niveau van de scholing | HBO |
Percentage theorie | 40 |
Percentage praktijk | 60 |
KTNO accreditatie | Ja |
Aantal dagen | 2 |
Dag 1 | 22 november 2024 |
Dag 2 | 29 november 2024 |
Elementen positieve gezondheid | Mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, meedoen, dagelijks functioneren |
Toetsing | Verslag met schatting van aantal pagina’s (gemiddeld) (1 a 2), mondeling, praktijk/vaardigheid, indruk van de docent op de modulebeheersing en inzet |
Doelgroep | Hypnotherapeuten, psychosociaal therapeuten, psychologen, psychotherapeuten, (kinder)coaches, (huis)artsen, verpleegkundigen of POH, paramedici, onderwijs |
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau |
Cursist is zich bewust van de relatie tussen lichaamshouding en levenshouding: - is zich bewust dat de psychische aanpassing is terug te vinden in het lichaam - kent de drie vormen van pijn, fysiek, emotioneel en spiritueel - realiseert zich de impact van pijn op het leven van de cliënt - is in staat enkele BML-interventies rond pijn uit te voeren
KENNEN - NIV. 1 Onthouden, herinneren, herkennen, benoemen Korte beschrijving van kennen – niveau 1: - Uitgangspunten - Basistheorie over de pantsering en de vorming van een psychische verdedigingshouding. - Bestaan van kunnen signaleren van stagnaties in lichaams(houding) en weten hoe client bewust te kunnen maken van stagnaties Geef aan hoe NIV.1 getoetst wordt: tijdens lesdag middels interactie en het stellen van vragen aan de trainer, danwel het beantwoorden van vragen die door de trainer als toetsmoment aan de cursisten gevraagd zullen worden. Tevens zal per lesdag naast het reflectieverslag een aantal toetsvragen gesteld worden. KENNEN - NIV. 2 Inzicht, begrijpen Korte beschrijving van kennen – niveau 2: Geef aan hoe NIV.2 getoetst wordt: tijdens lesdag middels deelname aan de oefeningen, waarbij iedere cursist afwisselt in de rol en óók de rol van ‘therapeut/coach’ inneemt en dan gevraagd wordt om de kennis aan zijn/haar client uit te leggen alvorens de interventie toe te passen/uit te voeren. Tevens d.m.v. reflectieverslag aan het einde van de 2e lesdag KUNNEN - NIV. 3 Toepassen Korte beschrijving van kunnen – niveau 3: de BML-procedure inzetten en de stappen kunnen volgen. Geef aan hoe NIV.3 getoetst wordt: Door toepassen van aangereikte theorie tijdens de oefeningen op de lesdagen KUNNEN - NIV. 4 Evalueren Korte beschrijving van kunnen – niveau 4: Het niveau van analyseren: Overleggen met de cliënt en alternatieven voorleggen in de behandeling. Het niveau van evalueren: Reflectie op het proces, Reflectie op het eigen handelen, Samenwerken met een partner en het geven van feedback. Geef aan hoe NIV. 4 getoetst wordt: via reflecteren op eigen handelen en uitwisselen van feedback na de praktijkoefeningen tijdens de lesdag. ZIJN - NIV. 5 Alchemistisch niveau (zijnsniveau) Korte beschrijving van zijn – niveau 5: Gronding en aanwezig zijn in eigen lichaam alvorens in contact te gaan met een ander en van daaruit intuïtief kunnen handelen en weten wat in het huidige moment nodig is. Geef aan hoe NIV.5 getoetst wordt: aanwezigheid, bewegingsruimte, interactie, deelname |
Verplichte literatuur; zelf aan te schaffen door de student. |
Reader |
Aanbevolen literatuur |
- Body & Mind Language van Jos Dolstra – EAN 9789055992669 á € 22,50 |
Visie, Missie en beroepssituatie |
Onze lichaamshouding laat zien hoe we in het leven staan en vanuit welke overlevingsstrategie en verdedigingshouding we het leven tegemoet treden. Een verandering in onze lichaamshouding kan een verschuiving in denken en voelen teweeg brengen. Deze verschuiving kan leiden tot meer bewegingsruimte, een ruimere kijk op onszelf en de wereld en het losser komen van beperkende gedachtes, gevoelens en gedrag. BML is een faciliterende, transformatieve coaching waarbij balans wordt gezien als een harmonieuze uitwisseling tussen de persoonlijkheid en de ziel. In de lesmodule ‘Body & Mind Language, Vitaal in Body & Mind’, wordt de methodiek BML veelvuldig ingezet en toegepast. |
Beschrijving van de lesstof |
1. Uitleg over de visie van Body & Mind Language en de relatie met vitaliteit in Body & Mind |
Deskundigheidsbevordering |
Theorie, inzicht en ervaring hoe mensen hun ervaringen opslaan in hun lichaam en zichtbaar is in hun lichaamshouding. Interventies en handvatten hoe deze te signaleren en hoe hiermee om te gaan. Met deze methode leert de deelnemer in een diepere laag (onbewuste) blokkades te herkennen en te transformeren. Daarnaast leert de deelnemer deze methode en kennis in te zetten tijdens het werken met cliënten. |
HBO competenties |
01. De student is in staat om diepergaand contact met de cliënt op te bouwen en te onderhouden |
Voorbereiding les |
Thuisopdracht De thuisopdracht kan zowel aan het eind van de laatste studiedag plaatsvinden als meegegeven worden als huiswerk. Student ontvangt vooraf een reader met het kader en een vragenlijst voor het bepalen van een startpunt, ‘nulpunt’ De theorie gaat over de basis van non verbale communicatie van het lichaam en hoe je daar als therapeut op in kan spelen en client in uit kan dagen om de beweging en deelname in het leven te veranderen, vergroten of juist verkleinen. Reflectievragen: * Wat zijn mijn ervaringen geweest over deze lesdag en hoe heb ik die fysiek opgemerkt? * Welke overtuigingen gaan hiermee gepaard? * Welke verandering in houding is mogelijk? * Toevoegen aan laatste lesdag tbv procesverslag: Wat is er tot nu toe veranderd? Na zowel lesdag 1 als lesdag 2 wordt student gevraagd om een aantal theoretische vragen te beantwoorden als manier om de opgedane kennis te toetsen. Daarnaast wordt student aan het einde van de 2e lesdag gevraagd een reflectie-/procesverslag in te vullen van max 1A4 over deze 2 dagen en hoe zich dit voor hen verhoudt in relatie tot het eigen vak/beroep.. |
Locatie | Locatie |
Duur: één avond
NLP, Neurolinguïstisch Programmeren, geeft je inzicht in relaties, thuis en op het werk.
Je begrijpt hierdoor hoe informatie die op je afkomt, van binnen wordt verwerkt en welke betekenissen je eraan geeft. Het geeft je handvaten om beter te communiceren. Want succesvolle communicatie is zeker aan te leren. Het vergroot je zelfvertrouwen en versterkt je relatie. Niet alleen met anderen in je privé- en werkomgeving, maar vooral met jezelf!
Startdatum | 28-11-2024 |
Annuleren uiterlijk op | 31-12-2099 |
Prijs per persoon | € 10 |
Lestijden | 20:00 - 22:00 |
Aantal dagen | avondworkshop |
Locatie | Locatie |
Duur: drie dagen
De medische hypnotherapie slaat een brug tussen de complementaire en reguliere zorg, zodat we aanvullend met elkaar kunnen werken. Daarnaast laat deze training je de holistische kant van medische klachten bekijken en benaderen.
Startdatum | 06-12-2024 | ||||||||||||
Annuleren uiterlijk op | 31-12-2099 | ||||||||||||
Prijs per persoon | € 490 | ||||||||||||
Lestijden | 10:00 - 17:00 | ||||||||||||
ECTS | 3.5 | ||||||||||||
SBU klassikaal | 18 | ||||||||||||
SBU toetsing en examen | 9 | ||||||||||||
Totale studiebelasting | 99: Hoorcollege/lesdagen; 1 werkelijk uur = 1,5 SBU. Het bestuderen van literatuur; licht 8 pagina’s = 1 SBU, normaal 6 pagina’s = 1 SBU, hogere moeilijkheidsgraad 4 pagina’s = 1 SBU, praktijkliteratuur met integratie in de praktijk = 1 pagina = 1 SBU Het schrijven van verslagen en andere werkstukken; 1 geschreven pagina = 8 SBU. | ||||||||||||
Categorie van de scholing vakinhoudelijk | Lichaamsgerichte therapieën, energetische geneeswijzen | ||||||||||||
Categorie van de scholing therapeutische vorming | Medische kennis, psychosociale kennis | ||||||||||||
Subthema's | Psychopathologie | ||||||||||||
Instapniveau | Specialistische kennis en/of ervaring als zorgverlener vereist | ||||||||||||
Niveau van de scholing | HBO | ||||||||||||
Percentage theorie | 50 | ||||||||||||
Percentage praktijk | 50 | ||||||||||||
Aantal dagen | 3 | ||||||||||||
Dag 1 | 6 december 2024 | ||||||||||||
Dag 2 | 7 december 2024 | ||||||||||||
Dag 3 | 8 december 2024 | ||||||||||||
Elementen positieve gezondheid | Mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, lichaamsfuncties | ||||||||||||
Toetsing | Thuisopdracht (met verslag) (ong. 9 uur), praktijk/vaardigheid, indruk van de docent op de modulebeheersing en inzet | ||||||||||||
Doelgroep | Hypnotherapeuten, psychosociaal therapeuten, psychologen, psychotherapeuten, (kinder)coaches, (huis)artsen, verpleegkundigen of POH, paramedici | ||||||||||||
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau |
De studenten kunnen na deze driedaagse creatief diverse interventies inzetten om reguliere klachten te helpen verminderen. Vanuit een intake kan de klacht gefilterd worden en de keuze gemaakt worden welke interventie nodig is. Men is in staat in een kort behandelplan een route uit te stippelen voor het verbeteren van de klacht en daarop de sessies aan te passen.
|
||||||||||||
Verplichte literatuur; zelf aan te schaffen door de student. |
Verplichte literatuur*: Brandon Bays, de helende reis. ISBN: 9789022555835. € 19.95. 212 blz |
||||||||||||
Visie, Missie en beroepssituatie |
Visie: hypnotherapie geeft een bredere kijk op reguliere medische klachten en ALK/SOLK waardoor we een bredere mogelijkheid hebben om de mens als totaal te behandelen. |
||||||||||||
Beschrijving van de lesstof |
We starten met het werkveld waarin we ons begeven en laten je zien waar je met medische hypnose allemaal aan kunt werken. Daarna gaan we klassikaal met groepsoefeningen oefenen hoe je de juiste klachten uit een intake kan halen. |
||||||||||||
Deskundigheidsbevordering |
De medische hypnose slaat een brug tussen de complementaire en reguliere zorg zodat we aanvullend met elkaar kunnen werken. Daarnaast laat deze training je de holistische kant van medische klachten bekijken en benaderen. |
||||||||||||
HBO competenties |
I. Brede professionalisering II. Multidisciplinaire integratie |
||||||||||||
Locatie | Locatie |
Duur: één avond
Wil je het kind in jezelf wakker maken? Heb je altijd al eens toneel willen spelen, maar is het er nooit van gekomen? Zou je graag eens toneel spelen, maar durf je niet goed? Hou je van toneel spelen maar wil je niet optreden? Zou je je vrijer willen gaan voelen van binnen? Heb je er behoefte aan om uit je hoofd en in je lijf te kruipen? Kom naar de introductie-avond waarin je kan proeven van Speel je vrij! en wie weet smaakt het naar meer!
Startdatum | 12-12-2024 |
Annuleren uiterlijk op | 31-12-2099 |
Prijs per persoon | € 10 |
Lestijden | 20:00 - 22:00 |
Aantal dagen | avondworkshop |
Locatie | Locatie |
Duur: één dag
Een verkenning
Een goed aanbod en een goede organisatie van de zorg in Nederland lijkt een vanzelfsprekendheid, maar dat is het niet. De stelselwijziging in 2015 waarbij nieuwe wetten in het leven werden geroepen (Jeugdwet, Wet Langdurige zorg.
Startdatum | 14-12-2024 |
Annuleren uiterlijk op | 31-12-2099 |
Prijs per persoon | € 125 |
Lestijden | 10:00 - 17:00 |
Aantal dagen | 1 |
Toetsing |
De dag van de module maken we gezamenlijk een routekaart in de gezondheidszorg. Dit gebeurt op basis van het principe van "the wisdowm of the growth". Elke student wordt beoordeeld op inzet en bijdrage aan de routekaart. |
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau |
De student heeft zicht op de structuur van de gezondheidszorg (Somatisch en psychisch) en weet hoe de financieringsstromen hier in lopen, hoe de onderlinge verhoudigen hierin liggen
|
Locatie | Locatie |
Duur: één avond
Wat maakt jou uniek, en hoe kun je dat gebruiken om te groeien als persoon/ondernemer?
Startdatum | 19-12-2024 |
Annuleren uiterlijk op | 06-04-2024 |
Prijs per persoon | € 10 |
Lestijden | 20:00 - 22:00 |
Aantal dagen | avondworkshop |
Locatie | Locatie |
Duur: 1 jaar (25 lesdagen)
We zien dat professionals in een vakgebied zich verder willen ontwikkelen door het vergroten van hun kennis en vaardigheden.
Onze 4 jarige opleiding tot hypnotherapeut is niet voor iedereen de juiste stap, maar de inhoud ervan zou velen vooruit kunnen helpen. We proberen ons vakgebied met relevante kennis en tools toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk professionals. Daarom lanceert HypenZo deze 1 jarige verdiepingsopleiding.
Startdatum | 10-01-2025 | ||||||||||||||||||
Annuleren uiterlijk op | 09-03-2024 | ||||||||||||||||||
Prijs per persoon | € 2.950 | ||||||||||||||||||
Lestijden | 10:00 - 17:00 | ||||||||||||||||||
Instapniveau | Voltooide MBO-opleiding in een gerelateerd vakgebied, HBO- of WO-opleiding of BIG-registratie | ||||||||||||||||||
KTNO accreditatie | Ja | ||||||||||||||||||
Aantal dagen | 1 schooljaar | ||||||||||||||||||
Dag 1 | Zie tabblad programma | ||||||||||||||||||
Toetsing | Toetsing van de lesstof vindt plaats door observatie door de docenten per lesmodule. De docent geeft toepasselijke feedback, zodat de studenten hun vaardigheden verbeteren. Er is veel gelegenheid voor oefening. Aan het einde van de lesmodule maakt de docent een beoordeling op basis van observatie tijdens de eindoefeningen die dienen als examen. Indien de student voor alles lesmodules een voldoende resultaat heeft behaald, dan kwalificeert deze zich voor het diploma Lichaamsgericht hypnosecoach. Indien de student onvoldoende resultaat behaalt krijgt deze een herkansing, eventueel in combinatie met opnieuw volgen van een of meerdere lesmodules. | ||||||||||||||||||
Doelgroep | Coaches, maatschappelijk werkers, praktijkondersteuners, psychologen, complementair therapeuten, geïnteresseerden | ||||||||||||||||||
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau |
|
||||||||||||||||||
Dagindeling/lesplan |
Zie tabblad programma en tabblad beschrijving |
||||||||||||||||||
Visie, Missie en beroepssituatie |
|
||||||||||||||||||
Beschrijving van de lesstof |
Zie tabblad beschrijving |
||||||||||||||||||
Deskundigheidsbevordering |
De 1-jarige opleiding lichaamsgericht hypnosecoach op HBO-niveau, leert je om als Lichaamsgericht hypnosecoach aan de slag te gaan om mensen effectief te helpen, verbreedt en verdiept de vaardigheden in het oorspronkelijke vakgebied (zie doelgroep), waardoor de impact van de sessies vergroot. |
||||||||||||||||||
HBO competenties |
|
||||||||||||||||||
Locatie | Locatie |
Duur: twee dagen
Bij hypnose of hypnotherapie denkt de leek al gauw aan de dwingende ogen van de therapeut die middels concrete opdrachten een verandering in denken en gedrag teweegbrengt. Dit is de eerste mythe die doorbroken wordt in de opleiding.
Startdatum | 11-01-2025 | ||||||||||||||||||||
Prijs per persoon | € 345 | ||||||||||||||||||||
Lestijden | 10:00 - 17:00 | ||||||||||||||||||||
ECTS | 1 | ||||||||||||||||||||
SBU klassikaal | 18 | ||||||||||||||||||||
SBU toetsing en examen | 10 | ||||||||||||||||||||
Totale studiebelasting | 31,5 | ||||||||||||||||||||
Categorie van de scholing vakinhoudelijk | Psychosociale begeleiding | ||||||||||||||||||||
Categorie van de scholing therapeutische vorming | Psychosociale kennis | ||||||||||||||||||||
Categorie van de scholing anders namelijk | Hypnotherapeutische methodiek | ||||||||||||||||||||
Soort scholing | Module (=onderdeel van de opleiding hypnotherapie - PsBK) | ||||||||||||||||||||
Subthema's | Psychopathologie | ||||||||||||||||||||
Instapniveau | Specialistische kennis en/of ervaring als zorgverlener vereist. Gewenste voorkennis: transactionele analyse 1 en 2, regressietechnieken, basiscursus klassieke hypnose succesvol afgerond | ||||||||||||||||||||
Niveau van de scholing | HBO | ||||||||||||||||||||
Percentage theorie | 30% | ||||||||||||||||||||
Percentage praktijk | 70% | ||||||||||||||||||||
Aantal dagen | 3 | ||||||||||||||||||||
Dag 1 | 11 januari 2025 | ||||||||||||||||||||
Dag 2 | 12 januari 2025 | ||||||||||||||||||||
Dag 3 | 16 maart 2025 | ||||||||||||||||||||
Elementen positieve gezondheid | Mentaal welbevinden, Kwaliteit van leven | ||||||||||||||||||||
Toetsing | Schriftelijk, Opdracht, Verslag, Praktijk/vaardigheid. Deze module zal afgesloten worden met een schriftelijk verslag (max. 3 blz.). Van de cursusleden zal gevraagd worden om de oefening van de laatste dag verder thuis uit te werken. Details hierover zullen ter plekke verstrekt worden. Registratie in Online Leeromgeving (OLO) | ||||||||||||||||||||
Doelgroep | Hypnotherapeuten, Psychosociaal therapeuten, Psychologen, Psychotherapeuten, (Kinder)coaches, (Huis)artsen, Verpleegkundigen of POH, Paramedici | ||||||||||||||||||||
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau |
Doel en resultaat Studenten krijgen inzicht in de relatie tussen non-verbale reacties en schema’s c.q. stoppers. Ze kunnen cognitieve bewerkingen toepassen, d.w.z. het opsporen van destructieve overtuigingen en het construeren van ‘nieuwe’ constructieve overtuigingen binnen de hulpvraag c.q. diagnostiek. Ze krijgen begrip van de basale reflexen (strategieën), namelijk vechten, vluchten en bevriezen. De studenten kunnen trance toepassen/induceren op basis van cognitieve interventies en feedback op de non-verbale communicatie zonder formele (klassieke) inductie. Ze kunnen werken met spanning i.p.v. ontspanning en op directieve wijze. Ook leren ze gebruik te maken van post-hypnotische suggesties binnen het moderne hypnotische kader.
|
||||||||||||||||||||
Visie, Missie en beroepssituatie |
Moderne hypnotherapie is een belangrijk hulpmiddel in therapeutische situaties waarin de problematiek meer complex is. In de zogenaamde existentiële problematiek waarbij dagelijkse problemen verbonden zijn met de persoonlijkheid en gevolg zijn van een individuele ontwikkelingsgeschiedenis (in een ander jargon ‘As II – problematiek’ genoemd) kan het waardevol zijn in diverse fasen. Als middel tot bewustzijn (in de verkennende, diagnostische fase) , als motiverend instrument in de bepaling van doelstellingen en in de uitvoering met behulp van op maat gemaakte directe en indirecte suggesties. |
||||||||||||||||||||
Beschrijving van de lesstof |
Moderne Hypnotherapie omvat minimaal de twee volgende kwaliteiten en het vermogen deze toe te passen in een moderne hypnotische context. Ten eerste de ontrafeling (op basis van de schema’s uit de schematherapie of het geheel van stoppers en drivers uit de transactionele analyse, welke in dit programmaonderdeel als bekend worden veronderstelt) van denkfouten en andere cognitieve niet adequate overtuigingen, welke in overleg met de cliënt geherformuleerd behoren te worden tot een set van meer constructieve opvattingen. Ten tweede het kunnen lezen van de non-verbale communicatie welke verband houd met bovenstaande. Deze module veronderstelt dat de student inzicht heeft in en kan werken met (a) een therapeutische hulpvraag (met daarin de diagnostische kenmerken uit de TA of schematherapie) en (b) klassieke trance, inclusief regressies, suggesties, leiden en volgen, enz. Deze module dient aangevuld te worden met specifieke Ericksoniaanse inzichten, taalgebruik en toepassingen. |
||||||||||||||||||||
Deskundigheidsbevordering |
In de moderne hypnotherapie staan verbale en non-verbale interventies centraal, gericht op het doorbreken van destructieve denkkaders, die eerder waren verkend in de transactionele analyse. |
||||||||||||||||||||
HBO competenties |
I. Brede professionalisering; 2. De student is verdergaand therapeutisch communicatief vaardig 3. De student handelt volgens de beroepsethiek van de alternatieve psychotherapeut 4. De student doorziet persoonlijkheidsstructuren op een dieper en therapeutisch niveau 5. De student doorziet symbolieken, analogieën en verbanden 6. De student beheerst en gebruikt, naast de al aangeleerde coaching-technieken, ook de V. Creativiteit en complexiteit in handelen 12. De student is in staat om complexe verbanden te leggen 13. De student doorziet persoonlijkheidsstructuren op een dieper en therapeutisch niveau 14. De student doorziet symbolieken, analogieën en verbanden VI. Probleemgericht werken |
||||||||||||||||||||
Locatie | Locatie |
Duur: drie dagen
Deze module maakt duidelijk hoe groot de invloed van ademen is op lichaam en geest. Het merendeel van de mensen ademt disfunctioneel. Functioneel ademen leidt tot balans, veerkracht en focus.
Startdatum | 17-01-2025 |
Annuleren uiterlijk op | 31-12-2099 |
Prijs per persoon | € 520 |
Opleiding-ID | 1009O7760 |
Scholings-ID | 1009O7760_10062023 |
Lestijden | 10:00 - 17:00 |
Soort scholing | Bij- of nascholing |
Instapniveau | Geen voorkennis |
Niveau van de scholing | HBO |
Percentage theorie | 50 |
Percentage praktijk | 50 |
NBVH | 6 punten |
PSBK | 6 punten voor leden NBVH |
KTNO accreditatie | Ja |
Aantal dagen | 3 |
Dag 1 | 11 januari 2025 |
Dag 2 | 18 januari 2025 |
Dag 3 | 19 januari 2025 |
Toetsing | Verslag |
Doelgroep | Hypnotherapeuten (i.o), Psychologen, (Huis)artsen en verpleging, Paramedische beroepsbeoefenaars |
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau |
KENNEN - NIV. 1 KENNEN - NIV. 2 KUNNEN - NIV. 3 KUNNEN - NIV. 4 |
Aanbevolen literatuur |
Ademhaling: de grote genezer van Patrick McKeown Het nieuwe ademen van James Nestor |
Dagindeling/lesplan |
Zie tabblad Programma |
Visie, Missie en beroepssituatie |
Bewustwording creëren over de invloed van ademhaling op fysiek, mentaal, spiritueel niveau. Die bewustwording kunnen inzetten om door middel van ademhaling een bepaalde fysieke, mentale, spirituele toestand kunnen bereiken. |
Beschrijving van de lesstof |
De lesstof gaat in op hoe de ademhaling werkt en op welke niveaus de wijze van ademen kan doorwerken. Door middels van actieve oefeningen wordt het geleerde meteen in de praktijk gebracht om zo ook het proces van de student te ondersteunen omdat het geleerde meteen geïntegreerd wordt in de eigen beleving. Dit vergroot het inzicht bij de student waarom kennis hebben van en het kunnen beïnvloeden van de ademhaling zo belangrijk is. |
Deskundigheidsbevordering |
Goed kijken naar de ademhaling ondersteunt de zorgverlener in het beter leren kennen van de cliënt via signalen van het autonome zenuwstelsel dat de adem stuurt. Op basis hiervan kan de zorgverlener ademhalingstechnieken aanreiken aan de cliënt waardoor het proces van de cliënt op de diverse vlakken geholpen worden. |
HBO competenties |
Multidisciplinaire integratie |
Voorbereiding les |
|
Locatie | Locatie |
Duur: één dag
Welke basisvaardigheden zijn nodig om (rollen)spel op een juiste manier in te zetten? Waarvan maak je in een (rollen)spelsituatie gebruik en hoe doe je dat? Wat werkt wel en wat werkt niet? Hoe zet je (rollen)spel in een therapiesetting?
In deze scholing maak je kennis met de beginselen van (rollen)spelen.
Startdatum | 18-01-2025 | ||||||||||||||||||||
Annuleren uiterlijk op | 31-12-2099 | ||||||||||||||||||||
Prijs per persoon | € 175 | ||||||||||||||||||||
Lestijden | 10:00 - 17:00 | ||||||||||||||||||||
ECTS | 0,25 | ||||||||||||||||||||
SBU klassikaal | 6 | ||||||||||||||||||||
Totale studiebelasting | 6 | ||||||||||||||||||||
Categorie van de scholing vakinhoudelijk | Psychosociale begeleiding | ||||||||||||||||||||
Categorie van de scholing therapeutische vorming | Psychosociale kennis | ||||||||||||||||||||
Subthema's | Fysiologie | ||||||||||||||||||||
Instapniveau | Algemene kennis en/of ervaring als zorgverlener vereist | ||||||||||||||||||||
Percentage theorie | 20 | ||||||||||||||||||||
Percentage praktijk | 80 | ||||||||||||||||||||
KTNO accreditatie | Ja | ||||||||||||||||||||
Aantal dagen | 1 | ||||||||||||||||||||
Elementen positieve gezondheid | Mentaal welbevinden, kwaliteit van leven, meedoen | ||||||||||||||||||||
Toetsing | Praktijk/vaardigheid , indruk van de docent op de modulebeheersing en inzet | ||||||||||||||||||||
Doelgroep | Hypnotherapeuten, psychosociaal therapeuten, psychologen, psychotherapeuten, (kinder)coaches | ||||||||||||||||||||
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau |
Na de bijscholing zijn de deelnemers in staat om de basisvaardigheden van toneelspelen te benoemen, te herkennen en in te zetten tijdens een (rollen)spel situatie. Daarnaast zijn ze in staat om deze te gebruiken in een therapeutische setting en te evalueren wat het heeft opgeleverd.
|
||||||||||||||||||||
Visie, Missie en beroepssituatie |
Naast praten en ervaren, is het kijken naar je situatie een belangrijk onderdeel van het leerproces in een therapeutische setting. Door met afstand te kijken naar jezelf, je omgeving en naar de mogelijkheden die je tot je beschikking hebt, krijg je nieuwe inzichten. Deze inzichten kunnen je helpen dingen te veranderen in je dagelijkse leven. (Rollen)spel is een uitermate geschikt middel om te kijken naar wat er gebeurt, als je iets anders doet, dan wat je altijd hebt gedaan. Omdat je naast je hoofd, ook je gevoel en je lichaam tegelijkertijd gebruikt, komt het inzicht en het leereffect op meerdere lagen binnen. |
||||||||||||||||||||
Beschrijving van de lesstof |
In de ochtend richten we ons op de basisvaardigheden van het toneel spelen. Na een korte theoretische uitleg gaan we zelf spelen. Hierbij is spelplezier, ontdekken en onderzoeken wat werkt in een korte scène het doel. |
||||||||||||||||||||
Deskundigheidsbevordering |
De scholing draagt bij aan het totaalpakket van mogelijkheden die een therapeut tot zijn/haar beschikking heeft. Daarnaast is het een middel dat lucht en plezier kan geven, wat in een therapeutische setting een mooie tegenhanger kan zijn voor de toch wel vaak zwaardere problematiek. |
||||||||||||||||||||
HBO competenties |
De student beheerst en gebruikt, naast de al aangeleerde coachingstechnieken, ook verdergaande therapeutische technieken. De student doorziet symbolieken, analogieën en verbanden (is in staat verbanden in verschillende patronen en gebeurtenissen te herkennen, duidelijk te maken en te gebruiken). |
||||||||||||||||||||
Locatie | Locatie |
Duur: drie dagen
Verbindend communiceren helpt je om steviger in relaties te staan, om te zeggen wat je wilt én om te horen waar het de ander werkelijk om gaat.
Startdatum | 25-01-2025 |
Annuleren uiterlijk op | 25-01-2025 |
Prijs per persoon | € 435 |
Opleiding-ID | 1010O6291 |
Scholings-ID | 1010O6291_01042023 |
Lestijden | 10:00 - 17:00 |
Soort scholing | Module (=onderdeel van de opleiding hypnotherapie - PSBK) |
Instapniveau | Geen voorkennis |
Niveau van de scholing | HBO |
Percentage theorie | 30 |
Percentage praktijk | 70 |
NBVH | 18 punten |
PSBK | 18 punten indien lid van beroepsvereniging NBVH |
KTNO accreditatie | Ja |
Aantal dagen | 3 |
Dag 1 | 25 januari 2025 |
Dag 2 | 26 januari 2025 |
Dag 3 | 23 februari 2025 |
Toetsing | Praktijk/vaardigheid |
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau |
KENNEN - NIV. 1 KUNNEN - NIV. 3 |
Verplichte literatuur; zelf aan te schaffen door de student. |
Reader Verbindend communiceren, gratis beschikbaar gesteld via de Online Leer Omgeving (OLO) |
Aanbevolen literatuur |
Geweldloze communicatie; Ontwapenend, doeltreffend en verbindend. |
Beschrijving van de lesstof |
|
Locatie | Locatie |
Duur: twee dagen
Wanneer je de toepassingen van hypnose in de 18e eeuw bestudeert, leer je over de bijdragen van Mesmer. Wanneer je hypnose in de 19e eeuw bestudeert, leer je over Braid, Leibault, Bernheim en Charcot. Pierre Janet bracht hypnose naar de 20e eeuw. En in de 20e eeuw domineerde Milton H. Erickson M.D. het werkveld van de klinische hypnose. Zijn therapeutisch werk is tot op de dag van vandaag een inspiratiebron voor het geven van kortdurende therapie.
Startdatum | 01-02-2025 | ||||||||||||||||
Prijs per persoon | € 390 | ||||||||||||||||
Opleiding-ID | 1010O5055 | ||||||||||||||||
Scholings-ID | 1010O5055_23032024 | ||||||||||||||||
Lestijden | 10:00 - 17:00 | ||||||||||||||||
ECTS | 0.5 | ||||||||||||||||
SBU klassikaal | 12 | ||||||||||||||||
Totale studiebelasting | 16 | ||||||||||||||||
Categorie van de scholing vakinhoudelijk | Psychosociale begeleiding | ||||||||||||||||
Categorie van de scholing therapeutische vorming | Psychosociale kennis | ||||||||||||||||
Soort scholing | Vakinhoudelijk, Module (=onderdeel van de opleiding hypnotherapie - PSBK) | ||||||||||||||||
Instapniveau | Zorgverleners met minimaal MBO-niveau en enige kennis van basishypnose | ||||||||||||||||
Niveau van de scholing | HBO | ||||||||||||||||
Percentage theorie | 50 | ||||||||||||||||
Percentage praktijk | 50 | ||||||||||||||||
KTNO accreditatie | Ja | ||||||||||||||||
Aantal dagen | 2 | ||||||||||||||||
Dag 1 | 2 februari 2025 | ||||||||||||||||
Toetsing | Het leerresultaat wordt bewaakt door observatie tijdens de lessen en evaluatie | ||||||||||||||||
Doelgroep | Zorgverleners die de impact van hun gesprekstechnieken willen vergroten met enige kennis van basishypnose. Hypnotherapeuten. | ||||||||||||||||
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau |
Je leert:
De theorie wordt afgewisseld met praktische oefeningen die in complexiteit toenemen. Met als doel het kunnen toepassen van de gepresenteerde theorie.
|
||||||||||||||||
Verplichte literatuur; zelf aan te schaffen door de student. |
Reader; wordt gratis ter beschikking gesteld door docent. |
||||||||||||||||
Aanbevolen literatuur |
Uijtenbogaardt, B. C. (2016). |
||||||||||||||||
Visie, Missie en beroepssituatie |
Visie: het onderbewuste zit vol met hulpbronnen die geactiveerd kunnen worden als ze op de juiste manier worden aangesproken.
|
||||||||||||||||
Deskundigheidsbevordering |
Deze scholing bevordert de vaardigheid van zorgverleners om cliënten te helpen vanuit een ander perspectief nieuwe mogelijkheden voor herstel te zien. Met als uiteindelijk doel de effectiviteit van hun therapie te vergroten. |
||||||||||||||||
HBO competenties |
Brede professionalisering
Creativiteit en complexiteit in handelen
Probleemgericht werken
|
||||||||||||||||
Voorbereiding les |
Neem ter voorbereiding de reader door en neem deze (digitaal of op papier) ook mee naar de les. |
||||||||||||||||
Locatie | Locatie |
Duur: zes dagen
Systemisch werken gaat niet alleen om familie opstellingen
Als begeleider van een opstelling maak je gebruik van de techniek die men opstellen noemt. Opstellen is namelijk een ambacht. Deze techniek kan je leren. Het fenomenologisch waarnemen en aandacht hebben voor de systemische dynamieken zal een belangrijke plaats in deze masterclass innemen. Jouw rol als begeleider, de elementen die je kunt gebruiken in je praktijk zullen naast het hanteren van interventies onderdeel zijn van deze dagen..
Startdatum | 01-02-2025 | ||||||||||||||||||||
Annuleren uiterlijk op | 31-12-2099 | ||||||||||||||||||||
Prijs per persoon | € 975 | ||||||||||||||||||||
Lestijden | 10:00 - 17:00 | ||||||||||||||||||||
Categorie van de scholing vakinhoudelijk | Lichaamsgerichte therapieën, energetische geneeswijzen | ||||||||||||||||||||
Categorie van de scholing therapeutische vorming | Filosofie en levenskunst, beroepsethiek | ||||||||||||||||||||
Soort scholing | Specialisatie | ||||||||||||||||||||
Niveau van de scholing | HBO | ||||||||||||||||||||
Percentage theorie | 40 | ||||||||||||||||||||
Percentage praktijk | 60 | ||||||||||||||||||||
Aantal dagen | 6 | ||||||||||||||||||||
Dag 1 | 1 februari 2025 | ||||||||||||||||||||
Dag 2 | 2 februari 2025 | ||||||||||||||||||||
Dag 3 | 15 februari 2025 | ||||||||||||||||||||
Dag 4 | 16 februari 2025 | ||||||||||||||||||||
Dag 5 | 22 maart 2025 | ||||||||||||||||||||
Dag 6 | 23 maart 2025 | ||||||||||||||||||||
Elementen positieve gezondheid | Mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, lichaamsfuncties | ||||||||||||||||||||
Toetsing | Opdracht | ||||||||||||||||||||
Doelgroep | Hypnotherapeuten, psychosociaal therapeuten, psychologen, psychotherapeuten, (kinder)coaches, (huis)artsen, verpleegkundigen of POH, paramedici | ||||||||||||||||||||
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau |
|
||||||||||||||||||||
Verplichte literatuur; zelf aan te schaffen door de student. |
B. Schreuder, Ik ben kind, dus ik voel waar mijn ouders zijn, Het Noorderlicht, Nijmegen |
||||||||||||||||||||
Aanbevolen literatuur |
Aanbevolen literatuur: E. Hendrix, Zinnen die de ziel raken, Het Noorderlicht, Nijmegen |
||||||||||||||||||||
Locatie | Locatie |
Duur: twee dagen
Waarom de module 'Eigen praktijk hypnotherapie'. Als psychosociaal hypnotherapeut zijn we ook ondernemer. Daarmee hebben we ook de verantwoordelijkheid voor het goed draaien van de bonte kermis die we onderneming noemen.
Startdatum | 15-02-2025 |
Annuleren uiterlijk op | 31-12-2099 |
Prijs per persoon | € 240 |
Scholings-ID | 1010O5052 |
Lestijden | 10:00 - 17:00 |
Aantal dagen | 2 |
Dag 1 | 15 februari 2025 |
Dag 2 | 16 februari 2025 |
Toetsing | In het kader van de online groei in de wereld en sinds de afgelopen jaren óók op het vlak van zorg, vraag ik jullie deze op te stellen in de vorm van een video. (mag via je telefoon en hoeft geen hoogstandje te zijn – mag zeker wel en is altijd leuk voor op je website / sociale media – maar het gaat in deze om de inhoud en presentatie voor mij en de ervaring voor jou). Presentatie in de vorm van een kort filmpje: - 2 tot 5 minuten - wie ben je, wat los je op voor je klanten en met welk eindresultaat gaat de gemiddelde klant bij je weg? Ik ontvang dit graag 14 dagen nádat deze module heeft plaatsgevonden retour. De toetsing wordt positief afgerond op basis van het tijdig inleveren van het filmpje en het voldoen aan de vormvoorwaarden. (Niet aan de kwaliteit van je filmprestaties e.d.) |
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau |
Hoe kan ik vanuit mijn gevoel tot mijn droom van een succesvolle eigen praktijk komen?
De student kan na het volgen van deze bijscholing een een gedegen analyse van de sterke en zwakke punten van de eigen praktijk maken, en een aantal modellen gebruiken om dit op een goede manier te doen. Daarnaast krijg je op deze dag inzicht in de verschillende juridische, fiscale en organisatorische mogelijkheden bij het oprichten van een eigen praktijk |
Voorbereiding les |
Opdrachten oefening 1.3 en 2.2 uit het e-book “Succesvolle ondernemers in de complementaire zorg” (zie bijlage/download) |
Locatie | Locatie |
Duur: twee dagen
In deze tweedaagse lesmodule leer je de basis van regressietherapie d.m.v. het ‘bouwen” van bruggen naar het verleden.
Je leert diverse interventies, onderliggende patroonbenaderingen en zowel geassocieerd als gedissocieerd terug te gaan naar het verleden waarin je een herbeleving kunt ervaren.
Daarnaast ga je ontdekken wat er psychologisch gebeurt na een trauma moment en leer je de belemmerende overtuigingen te reframen.
Startdatum | 08-03-2025 | ||||||||||||||||||||
Annuleren uiterlijk op | 31-12-2099 | ||||||||||||||||||||
Prijs per persoon | € 345 | ||||||||||||||||||||
Lestijden | 10:00 - 17:00 | ||||||||||||||||||||
ECTS | 2,5 | ||||||||||||||||||||
SBU klassikaal | 12 | ||||||||||||||||||||
SBU toetsing en examen | 2,5 | ||||||||||||||||||||
Totale studiebelasting | 67: Hoorcollege/lesdagen; 1 werkelijk uur = 1,5 SBU. Oefengroepen/werkgroepuren; 1 werkelijk uur = 2 SBU. Het bestuderen van literatuur; normaal 6 pagina’s = 1 SBU, hogere moeilijkheidsgraad 4 pagina’s = 1 SBU, praktijkliteratuur met integratie in de praktijk = 1 pagina = 1 SBU Het schrijven van verslagen en andere werkstukken; 1 geschreven pagina = 8 SBU. | ||||||||||||||||||||
Categorie van de scholing vakinhoudelijk | Lichaamsgerichte therapieën, psychosociale begeleiding | ||||||||||||||||||||
Categorie van de scholing therapeutische vorming | Beroepsethiek, medische kennis, psychosociale kennis | ||||||||||||||||||||
Subthema's | Psychopathologie | ||||||||||||||||||||
Instapniveau | Specialistische kennis en/of ervaring als zorgverlener vereist | ||||||||||||||||||||
Niveau van de scholing | HBO | ||||||||||||||||||||
Percentage theorie | 50 | ||||||||||||||||||||
Percentage praktijk | 50 | ||||||||||||||||||||
Aantal dagen | 2 | ||||||||||||||||||||
Dag 1 | 8 maart 2025 | ||||||||||||||||||||
Dag 2 | 9 maart 2025 | ||||||||||||||||||||
Elementen positieve gezondheid | Mentaal welbevinden, zingeving, dagelijks functioneren | ||||||||||||||||||||
Toetsing | Thuisopdracht (met verslag) Schatting: 2,5 uur, praktijk/vaardigheid, indruk van de docent op de modulebeheersing en inzet | ||||||||||||||||||||
Doelgroep | Hypnotherapeuten | ||||||||||||||||||||
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau |
Na de tweedaagse lesmodule kunnen de studenten een MEL-brug uit een intake halen, een totale regressiesessie uitvoeren op een klacht van een medestudent. Ze kunnen zowel geassocieerd leren herbeleven als gedissocieerd overtuigingen opsporen en veranderen.
|
||||||||||||||||||||
Verplichte literatuur; zelf aan te schaffen door de student. |
Verplichte literatuur*: Jos Olgers. Handboek Hypnotherapie. ISBN 9789077478417, 2de druk 2012 (Schatting € 49,95) |
||||||||||||||||||||
Visie, Missie en beroepssituatie |
Missie: we streven naar een hoogwaardig therapeutschap en een wereld waarin mensen zich meer verbonden kunnen voelen met zichzelf, hierbij staat bewustzijnsvergroting voorop. Visie: Het contact met jouw onderbewustzijn en zodoende de blokkerende overtuigingen en inprentingen kunnen veranderen. Therapeutische herbelevingen van vroegere situaties, emoties en gedachtes, die ons in het heden hinderen, ten einde deze te voltooien en integreren in ons dagelijks bestaan. |
||||||||||||||||||||
Deskundigheidsbevordering |
Een dieper besef van hoe patronen en gebeurtenissen uit je verleden je maken tot wie je nu als persoonlijkheid bent en is noodzakelijke informatie voor een herprogrammering. |
||||||||||||||||||||
HBO competenties |
I. Brede professionalisering II. Multidisciplinaire integratie |
||||||||||||||||||||
Voorbereiding les |
Bestudeer voorafgaand aan deze module de bestanden die staan onder 'Downloads' en zoveel mogelijk van de verplichte literatuur. Tijdens de eerste lesdag kun je daar eventueel nog vragen over stellen. Je kennis en begrip van de eerste lesdag en van de verplichte literatuur worden getoetst tijdens de tweede lesdag. |
||||||||||||||||||||
Locatie | Locatie |
Duur: twee dagen
Gezonde grenzen zijn belangrijk om onderscheid te kunnen maken tussen welke behoeften zijn van mij en welke van jou, tussen gisteren, vandaag en morgen. Met gezonde grenzen kun je jezelf verbinden met de ander zonder zelf te verdwijnen, je kunt samenwerken zonder gevoelens van opoffering. Je kunt je autonoom voelen en toch verbonden.
Startdatum | 14-03-2025 |
Annuleren uiterlijk op | 31-12-2099 |
Prijs per persoon | € 325 |
Lestijden | 10:00 - 17:00 |
ECTS | 0,5 |
SBU klassikaal | 12 |
Totale studiebelasting | 18 |
Categorie van de scholing vakinhoudelijk | Lichaamsgerichte therapieën, psychosociale begeleiding |
Categorie van de scholing therapeutische vorming | Filosofie en levenskunst, psychosociale kennis |
Subthema's | Fysiologie |
Instapniveau | Geen voorkennis vereist |
Percentage theorie | 50 |
Percentage praktijk | 50 |
KTNO accreditatie | Ja |
Aantal dagen | 2 |
Dag 1 | 14 maart 2025 |
Dag 2 | 21 maart 2025 |
Elementen positieve gezondheid | Mentaal welbevinden, kwaliteit van leven, meedoen, dagelijks functioneren |
Toetsing | Indruk van de docent op de modulebeheersing en inzet |
Doelgroep | Voor iedereen die belangstelling heeft voor communicatie en persoonlijke groei |
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau |
Deelnemers hebben na afloop kennis van Territoriumleer zoals deze is ontwikkeld en beschreven door Bakker & Bakker (Bakker & Bakker-Rabdau, 1974) en kunnen Verbindende communicatie gebruiken om effectief en zelfverzekerd over hun territoria te communiceren om dit te beheren, verdedigen of uit te breiden. Dit omvat o.a.: Inzicht: Toepassing: KENNEN - NIV. 1 Onthouden, herinneren, herkennen, benoemen KENNEN - NIV. 2 Inzicht, begrijpen KUNNEN - NIV. 3 Toepassen KUNNEN - NIV. 4 Evalueren |
Visie, Missie en beroepssituatie |
Deze scholing helpt je je bewuster te worden van je territorium en dat van anderen en de territoria die je deelt met anderen en zorgt ervoor dat je jezelf en anderen beter begrijpt. Ook helpt het je om beter overzicht te houden waar het bijvoorbeeld in een conflict om draait. Door kennis over de territoriumleer en bewustwording van verbale en non-verbale communicatie, vanuit de onbewuste drijfveren van territoriumgedrag, opdoen van zelfinzicht en herkennen van wapens in de communicatie. Vervolgens deze omzetten naar een meer open en zelfverzekerde communicatie, waarbij grenzen van de persoon zelf en van de ander inzichtelijk worden en duidelijker worden afgebakend. Visie hierbij is dat ieder mens uit vrije wil expressie mag geven aan zijn behoeften, waarbij de grenzen van anderen worden gerespecteerd. Geschikt voor iedereen die belangstelling heeft voor communicatie en persoonlijke ontwikkeling en biedt verdieping in de interactie binnen de zorgverlening. |
Beschrijving van de lesstof |
Grenzen zijn het onderscheid dat je maakt tussen je innerlijke wereld (ik) en de uiterlijke wereld (niet-ik). Doordat ik grenzen heb voel ik me zowel gescheiden als verbonden. Als ik mijn grenzen verlies, smelt ik samen met de ander (niet-ik) en/of wordt door emoties van de ander overspoeld; er is geen scheiding meer. Als ik muren optrek om mijzelf daartegen te beschermen, maak ik me los, snijd ik mij af van de ervaring; de scheiding verhardt. Als dit tijdelijk is hoeft dat geen probleem te zijn, soms is het zelfs gewenst, heilzaam en bevredigend. Er doen zich alleen beperkingen en ernstiger problemen voor wanneer je je niet gewaar bent dat je je grenzen verliest of muren optrekt. Of als je niet geleerd hebt om gezonde grenzen te handhaven. Grenzen zijn het onderscheid dat je maakt tussen je innerlijke wereld (ik) en de uiterlijke wereld (niet-ik). Doordat ik grenzen heb voel ik me zowel gescheiden als verbonden. Als ik mijn grenzen verlies, smelt ik samen met de ander (niet-ik) en/of wordt door emoties van de ander overspoeld; er is geen scheiding meer. Als ik muren optrek om mijzelf daartegen te beschermen, maak ik me los, snijd ik mij af van de ervaring; de scheiding verhardt. Als dit tijdelijk is hoeft dat geen probleem te zijn, soms is het zelfs gewenst, heilzaam en bevredigend. Er doen zich alleen beperkingen en ernstiger problemen voor wanneer je je niet gewaar bent dat je je grenzen verliest of muren optrekt. Of als je niet geleerd hebt om gezonde grenzen te handhaven. |
HBO competenties |
Brede professionalisering
Probleemgericht werken
|
Locatie | Locatie |
Duur: twee dagen
We krijgen allemaal te maken met rouw en verlies. Echt allemaal. Het hoort bij het leven. Toch is het in Nederland nog steeds een taboe en vinden we het vaak lastig om erover te praten.
We leren niet hoe we om kunnen gaan met verlies.
Dat we het niet op hoeven lossen, niet eens op kunnen lossen.
Dat het iets is wat je met je meedraagt in de rest van je leven.
Dat het heel normaal is.
"Rouw is een normale reactie van normale, evenwichtige mensen", aldus Manu Keirse.
Startdatum | 21-03-2025 |
Annuleren uiterlijk op | 31-12-2099 |
Prijs per persoon | € 310 |
Opleiding-ID | 1010O4780 |
Scholings-ID | 1010O4780_22042023 |
Lestijden | 10:00 - 17:00 |
NBVH | 12 punten |
PSBK | deels |
KTNO accreditatie | Ja |
Aantal dagen | 2 |
Dag 1 | 21 maart 2025 |
Dag 2 | 22 maart 2025 |
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau |
De opleidingsdagen 'Verlieskunde' zijn bedoeld voor mensen die in hun werk te maken hebben met cliënten en wat meer willen weten over rouw en verlies. Hoe kun je in de basis omgaan met rouw en verlies? |
Beschrijving van de lesstof |
Door beide dagen heen zit psycho-educatie verweven over onder andere rouw en verlies (welke vormen van verlies zijn er), de verschillende rouwmodellen en systeemtheorie. |
Locatie | Locatie |
Duur: twee dagen
Emotioneel lichaamswerk beschouwt lichaam en geest als een onlosmakelijke eenheid waarbij beide delen elkaar wederzijds beïnvloeden. In deze module leer je wat kan een therapeut met emotioneel lichaamswerk kan bereiken.
Startdatum | 29-03-2025 | ||||||||||||||||||||
Prijs per persoon | € 325 | ||||||||||||||||||||
Opleiding-ID | 1010O5055 | ||||||||||||||||||||
Scholings-ID | 1010O4780 | ||||||||||||||||||||
Lestijden | 10:00 - 17:00 | ||||||||||||||||||||
Soort scholing | Vakinhoudelijk, Module (=onderdeel van de opleiding hypnotherapie - PSBK) | ||||||||||||||||||||
Instapniveau | Algemene kennis en/of ervaring als zorgverlener | ||||||||||||||||||||
Niveau van de scholing | HBO | ||||||||||||||||||||
Percentage theorie | 20 | ||||||||||||||||||||
Percentage praktijk | 80 | ||||||||||||||||||||
NBVH | 12 punten | ||||||||||||||||||||
PSBK | 6 | ||||||||||||||||||||
KTNO accreditatie | Ja | ||||||||||||||||||||
Aantal dagen | 2 | ||||||||||||||||||||
Dag 1 | 29 maart 2025 | ||||||||||||||||||||
Dag 2 | 30 maart 2025 | ||||||||||||||||||||
Toetsing | voldoende af te kunnen sluiten. 1. Het maken en inleveren van de voorbereidende opdracht, tenminste 1 week vóór de lesdagen. Deze opdracht is te vinden op de OLO. 2. Het volgen van de 2 aansluitende dagen (80% aanwezigheidsplicht). 3. Het binnen de gestelde termijn inleveren van het reflectieverslag na afloop van de lesdagen. De format hiervoor is te vinden op de OLO. | ||||||||||||||||||||
Doelgroep | Psychologen, Praktijkverpleegkundigen, Paramedici, Psychosociaal therapeuten/hulpverleners, Maatschappelijk werkers, Mensen uit de gezondheidszorg, Praktijk- en artsondersteuners, Persoonlijke ontwikkeling, Iedereen die met mensen werkt | ||||||||||||||||||||
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau |
Aan het eind van de module Emotioneel lichaamswerk:
Aan het eind van de module Emotioneel lichaamswerk:
|
||||||||||||||||||||
Verplichte literatuur; zelf aan te schaffen door de student. |
Syllabus (deze ontvangt de student direct na de module) |
||||||||||||||||||||
Aanbevolen literatuur |
Je lichaam als spiegel, Ansgar & Dietlinde Rank, Uitgever Sevire, 1997, ISBN 9789063254896 |
||||||||||||||||||||
Visie, Missie en beroepssituatie |
Emotioneel Lichaamswerk is een ervarings- en lichaamsgerichte methode om mensen in hun emotionele, fysieke en mentale ontwikkeling te ondersteunen en/of dieper liggende problematiek te helpen verwerken. Uitgangspunt is dat lichaam en geest onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Psychische spanningen worden lichamelijk beleefd. Lichaam en geest beïnvloeden elkaar. Wat er in de geest omgaat, vindt zijn weerspiegeling in de toestand van het lichaam en omgekeerd. Emotioneel Lichaamswerk is een uitnodiging om via het lichaam weer contact te gaan maken met de emoties die in het lichaam leven. Men krijgt hierbij een keuze aangereikt: Wil je blijven vasthouden aan dat wat je belemmert of ben je bereid dit los te laten? |
||||||||||||||||||||
Beschrijving van de lesstof |
Emotioneel Lichaamswerk bestaat uit fysieke oefeningen, waarbij gewaarworden, bewegen, ademen, expressie en contact maken belangrijke elementen zijn. De oefeningen worden gebruikt ter opwarming, doorstroming, expressie, oplading, relaxatie, ontlading en integratie. Daarnaast zijn er oefeningen gericht op het ontdekken van welke patronen en overtuigingen iemand heeft en welke maskers iemand draagt. Maskers ontwikkel je om je als kind staande te houden. Nu kunnen deze je in de weg staan om voluit te leven. |
||||||||||||||||||||
Deskundigheidsbevordering |
Emotioneel Lichaamswerk is een methode die je pas kunt gaan toepassen bij een ander (je cliënt) als je zelf ervaren hebt wat er in je lichaam voelen is, wat jouw lichaam doet om niet te hoeven voelen en wat de verschillende lichaamswerkoefeningen met jou doen. Daarna kun je gericht lichaamswerkoefeningen gaan inzetten bij je cliënt. Lichaamswerkoefeningen leren in een cursus en vervolgens regelmatig zelf doen ondersteunen je in dit proces. |
||||||||||||||||||||
HBO competenties |
Klik hier voor een overzicht van de HBO-competenties: https://ktno.nl/clients/ktno/themes/hbo_kerncompetenties.pdf Methodisch en reflectief denken en handelen; Multidisciplinaire integratie |
||||||||||||||||||||
Locatie | Locatie |
Duur: drie dagen
De medische hypnotherapie slaat een brug tussen de complementaire en reguliere zorg, zodat we aanvullend met elkaar kunnen werken. Daarnaast laat deze training je de holistische kant van medische klachten bekijken en benaderen.
Startdatum | 04-04-2025 | ||||||||||||
Annuleren uiterlijk op | 31-12-2099 | ||||||||||||
Prijs per persoon | € 490 | ||||||||||||
Lestijden | 10:00 - 17:00 | ||||||||||||
SBU klassikaal | 18 | ||||||||||||
SBU toetsing en examen | 9 | ||||||||||||
Totale studiebelasting | 99: Hoorcollege/lesdagen; 1 werkelijk uur = 1,5 SBU. Het bestuderen van literatuur; licht 8 pagina’s = 1 SBU, normaal 6 pagina’s = 1 SBU, hogere moeilijkheidsgraad 4 pagina’s = 1 SBU, praktijkliteratuur met integratie in de praktijk = 1 pagina = 1 SBU Het schrijven van verslagen en andere werkstukken; 1 geschreven pagina = 8 SBU. | ||||||||||||
Categorie van de scholing vakinhoudelijk | Lichaamsgerichte therapieën, energetische geneeswijzen | ||||||||||||
Categorie van de scholing therapeutische vorming | Medische kennis, psychosociale kennis | ||||||||||||
Subthema's | Psychopathologie | ||||||||||||
Instapniveau | Specialistische kennis en/of ervaring als zorgverlener vereist | ||||||||||||
Niveau van de scholing | HBO | ||||||||||||
Percentage theorie | 50 | ||||||||||||
Percentage praktijk | 50 | ||||||||||||
Aantal dagen | 3 | ||||||||||||
Dag 1 | 5 april 2025 | ||||||||||||
Dag 2 | 6 april 2025 | ||||||||||||
Elementen positieve gezondheid | Mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, lichaamsfuncties | ||||||||||||
Toetsing | Thuisopdracht (met verslag) (ong. 9 uur), praktijk/vaardigheid, indruk van de docent op de modulebeheersing en inzet | ||||||||||||
Doelgroep | Hypnotherapeuten, psychosociaal therapeuten, psychologen, psychotherapeuten, (kinder)coaches, (huis)artsen, verpleegkundigen of POH, paramedici | ||||||||||||
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau |
De studenten kunnen na deze driedaagse creatief diverse interventies inzetten om reguliere klachten te helpen verminderen. Vanuit een intake kan de klacht gefilterd worden en de keuze gemaakt worden welke interventie nodig is. Men is in staat in een kort behandelplan een route uit te stippelen voor het verbeteren van de klacht en daarop de sessies aan te passen.
|
||||||||||||
Verplichte literatuur; zelf aan te schaffen door de student. |
Verplichte literatuur*: Brandon Bays, de helende reis. ISBN: 9789022555835. € 19.95. 212 blz |
||||||||||||
Visie, Missie en beroepssituatie |
Visie: hypnotherapie geeft een bredere kijk op reguliere medische klachten en ALK/SOLK waardoor we een bredere mogelijkheid hebben om de mens als totaal te behandelen. |
||||||||||||
Beschrijving van de lesstof |
We starten met het werkveld waarin we ons begeven en laten je zien waar je met medische hypnose allemaal aan kunt werken. Daarna gaan we klassikaal met groepsoefeningen oefenen hoe je de juiste klachten uit een intake kan halen. |
||||||||||||
Deskundigheidsbevordering |
De medische hypnose slaat een brug tussen de complementaire en reguliere zorg zodat we aanvullend met elkaar kunnen werken. Daarnaast laat deze training je de holistische kant van medische klachten bekijken en benaderen. |
||||||||||||
HBO competenties |
I. Brede professionalisering II. Multidisciplinaire integratie |
||||||||||||
Locatie | Locatie |
Duur: twee dagen
In deze 2 dagen ga je aan de hand van de ontwikkelingsfasen en de kernverlangens die we in elk van die fasen ervaren, onderzoeken of en hoe deze ...
Startdatum | 11-04-2025 |
Annuleren uiterlijk op | 31-12-2099 |
Prijs per persoon | € 425 |
Lestijden | 10:00 - 17:00 |
Percentage theorie | 0 - 25% |
NBVH | 18 punten |
KTNO accreditatie | Ja |
Aantal dagen | 3 |
Dag 1 | 11 april 2025 |
Dag 2 | 12 april 2025 |
Dag 3 | 13 april 2025 |
Doelgroep | Hypnotherapeuten (i.o) |
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau |
|
Locatie | Locatie |