Specialisatie codependentie

Specialisatie Trauma En Adem

Duur: zes dagen

In de training codependentie nemen we je mee op een reis van inzicht en heling. We verkennen het ontstaan van codependentie als overlevingsmechanisme, de grondbeginselen ervan en hoe dit zich ontwikkelt tijdens je opgroeien. Je krijgt inzicht in de uitwerkingen van codependentie op je volwassen leven en relaties, en leert welke patronen en overtuigingen je in stand houdt.

We begeleiden je stap voor stap in het proces van het doorbreken van deze patronen, zodat je kunt groeien naar een gebalanceerd systeem waarin je jezelf leert kennen, gezonde grenzen stelt, en de vrijheid ervaart om andere keuzes te maken.

Door middel van theorie, reflectie en praktische oefeningen ontdek je hoe je uit het codependente copingmechanisme kunt stappen en kunt bouwen aan een onafhankelijker, authentieker leven.

Doe mee en geef jezelf de ruimte om te groeien en te kiezen voor een leven waarin jij centraal staat.

Evenement-informatie

Startdatum 21-03-2025
Prijs per persoon € 995
Lestijden 10:00 - 17:00
SBU klassikaal 36
SBU toetsing en examen 4
Totale studiebelasting 106
Categorie van de scholing vakinhoudelijk Lichaamsgerichte therapieën, psychosociale begeleiding, energetische geneeswijzen
Categorie van de scholing therapeutische vorming Anamnese / diagnostiek, psychosociale kennis
Categorie van de scholing anders namelijk Psychosociale basiskennis
Soort scholing Bij- of nascholing
Subthema's Psychopathologie
Instapniveau Geen vooropleiding vereist
Percentage theorie 75
Percentage praktijk 25
NBVH 36 punten
PSBK 6 punten
KTNO accreditatie Ja
Aantal dagen 6
Dag 1 21 maart 2025
Dag 2 22 maart 2025
Dag 3 11 april 2025
Dag 4 12 april 2025
Dag 5 9 mei 2025
Dag 6 10 mei 2025
Elementen positieve gezondheid Mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, dagelijks functioneren, lichaamsfuncties
Verplichte literatuur; zelf aan te schaffen door de student.

Susanne Sauer, Blauwdruk van eenzaamheid deel 1 9789403775678, € 17.95 124 blz. (verkrijgbaar bij info@leerunie.nl)
Suzanne Huhn, Wat van jou is laat ik bij jou –
 978946015910, € 22.50, 217 blz.

Amir Levine, Verbonden
789089538758, € 25.50, 260 blz

Reader Co dependentie door docent opgesteld, 60 blz.  in OLO beschikbaar

Visie, Missie en beroepssituatie

Missie: we streven naar een hoogwaardig persoonlijk leiderschap en een wereld waarin mensen zich meer verbonden kunnen voelen met zichzelf, hierbij staat bewustzijnsvergroting voorop.

Visie: Het contact met jouw onderbewustzijn en zodoende de blokkerende overtuigingen en inprentingen kunnen veranderen. Therapeutische herbelevingen van vroegere situaties, emoties en gedachtes, die ons in het heden hinderen, ten einde deze te voltooien en integreren in ons dagelijks bestaan.

Beschrijving van de lesstof

Deze zesdaagse training is zowel geschikt voor leken als voor therapeuten en biedt waardevolle inzichten en praktische tools voor iedereen die zich verder wil ontwikkelen in het doorbreken van codependentie. De training helpt deelnemers – ongeacht hun achtergrond – het overlevingsmechanisme van co dependentie te begrijpen, doorbreken en transformeren. We beginnen met het verkennen van de oorsprong van codependentie en hoe het zich ontwikkelt in je jeugd, vaak als reactie op gezinsdynamieken. Tegelijkertijd leggen we de nadruk op het gezonde, authentieke deel van jezelf, dat vaak verdrongen wordt door codependente patronen, maar altijd aanwezig is.

Gedurende de training leren deelnemers het verschil tussen gezonde en ongezonde afhankelijkheid, en hoe ze gezonde grenzen kunnen stellen en zelfzorg kunnen ontwikkelen om hun gezonde zelf te versterken. Ze ontdekken hoe co dependentie zich uit in volwassen relaties en welke invloed dit heeft op hun keuzes en gedrag. Door praktische oefeningen en reflecties kunnen deelnemers hun codependente patronen doorbreken en hun gezonde zelf integreren in hun dagelijks leven.

Aan het einde van de training hebben deelnemers de tools om een gebalanceerd leven te leiden, waarin ze vrijheid ervaren om keuzes te maken die in lijn zijn met hun authentieke zelf, zonder de constante behoefte aan goedkeuring van anderen. Het resultaat is een diepere verbinding met zichzelf, meer autonomie en het vermogen om gezonde, authentieke relaties aan te gaan.

Deskundigheidsbevordering

Een dieper besef van hoe patronen en gebeurtenissen uit je verleden je maken tot wie je nu als persoonlijkheid bent en noodzakelijke informatie is voor een herprogrammering.

Eigenaarschap kunnen nemen over jouw onbewuste patronen en dat ook door kunnen geven aan jouw cliënten (indien dat van toepassing is)

Via het opnieuw leren voelen van jouw eigen essentie i.p.v. te leven vanuit programmatie, gebruik makend van lichte trance staat, zelfhypnose, meditaties en mindfull oefeningen, in combinatie met lichaamsbewustzijn en bewustzijn op gedachte patronen

HBO competenties

Brede professionalisering
De student wordt aantoonbaar toegerust met actuele kennis die aansluit bij recente
(wetenschappelijke) kennis, inzichten, concepten en onderzoeksresultaten, alsmede
aan de in het beroepsprofiel geschetste (internationale) ontwikkelingen in het
beroepenveld, teneinde zich te kwalificeren voor:
• het zelfstandig kunnen uitvoeren van de taken van een beginnend
beroepsbeoefenaar;
• de verdere professionalisering van de eigen beroepsuitoefening c.q. het beroep.

Multidisciplinaire integratie
De integratie van kennis, inzichten, houdingen en vaardigheden (van verschillende
vakinhoudelijke disciplines) vanuit het perspectief van het beroepsmatig handelen.

Transfer en brede inzetbaarheid
De toepassing van kennis, inzichten en vaardigheden in verschillende
beroepssituaties.

Locatie Locatie
Doelgroep Hypnotherapeuten, psychosociaal therapeuten, psychologen, (kinder)coaches, paramedici
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau

 

Bewustzijn van codependentie
Deelnemers moeten in staat zijn om codependentie te herkennen in hun eigen gedrag, gedachten en emoties. Ze begrijpen hoe codependentie is ontstaan en hoe het zich in hun leven manifesteert.

Inzicht in het gezonde zelf
Deelnemers kunnen het gezonde, authentieke deel van zichzelf identificeren en het verschil begrijpen tussen gezonde en codependente afhankelijkheid. Ze weten hoe ze dit gezonde zelf kunnen versterken en tot uiting kunnen laten komen in hun relaties en keuzes.

Herkennen van gezonde grenzen
Deelnemers hebben geleerd gezonde grenzen te stellen, zowel voor zichzelf als in hun relaties. Ze begrijpen het belang van zelfzorg en kunnen verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen behoeften zonder zich schuldig te voelen.

Doorbreken van codependente patronen
Deelnemers hebben technieken en strategieën geleerd om codependente patronen te doorbreken, zoals het loslaten van de constante behoefte aan goedkeuring, het vermijden van overmatige verantwoordelijkheid voor anderen, en het ontwikkelen van onafhankelijker gedrag.

Zelfvertrouwen en Autonomie
Deelnemers hebben hun zelfvertrouwen versterkt en kunnen op een gezonde manier autonomie ontwikkelen in hun leven. Ze voelen zich vrij om keuzes te maken die hen ten goede komen, zonder zich afhankelijk te maken van externe bevestiging.

Praktische tools voor integratie
Deelnemers hebben praktische oefeningen en tools aangereikt gekregen die hen helpen om de veranderingen in hun dagelijks leven te integreren, zodat ze ook na de training kunnen blijven groeien en hun gezonde zelf verder kunnen ontwikkelen.

KENNEN - NIV. 1

Onthouden, herinneren, herkennen, benoemen

Korte beschrijving van kennen – niveau 1:

Kennen van diverse hechtingsstijlen, copingmechanismes en interventies.

Geef aan hoe NIV.1 getoetst wordt

Inzet/betrokkenheid

KENNEN - NIV. 2

Inzicht, begrijpen

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 2

Kennen van de patronen en overtuigingen die eraan ten grondslag liggen

Geef aan hoe NIV.2 getoetst wordt

Praktijk/vaardigheid

KUNNEN - NIV. 3

Toepassen

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 3

In gesprekken kunnen sturen naar herkenning van het patroon, korte interventies kunnen toepassen om zowel gewonde als gezonde zelf te (laten)ervaren en stappen te zetten het patroon te draaien,

Geef aan hoe NIV.3 getoetst wordt

Opdracht

KUNNEN - NIV. 4

Evalueren

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 4

Reflecteren op oefeningen en stappen om uit het copingsysteem te stappen en grenzen te gaan bewaken. Bewustzijn ontwikkelen op autonoom deel.

Geef aan hoe NIV.4 getoetst wordt

Kies manier van toetsen niveau 4

ZIJN - NIV. 5

Alchemistisch niveau (zijnsniveau)

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 5

Klik hier als u tekst wilt invoeren.

Geef aan hoe NIV.5 getoetst wordt

Kies manier van toetsen niveau 5

Klik op de naam of foto van om meer te lezen over Susanne Sauer.

DAGINDELING DAG 1

Ochtend

10-13u

Onderwerp(en) Bewustzijn van co- dependentie

·         Wat is codependentie?

·         Definitie en basisprincipes.

·         Herkennen van codependentie als overlevingsmechanisme.

Werkvorm(en):

Frontaal onderwijs, groepsdemonstraties, sub-oefeningen en klassikaal ervaren

Middag
14-17u

Onderwerp(en)

·         Oorzaken en ontstaan: Hoe en waarom ontwikkelen we deze overlevingsstrategie in onze jeugd?

·         Oefeningen in groepjes (TEAR)

Werkvorm(en):

Frontaal onderwijs, groepsdemonstraties, sub-oefeningen en klassikaal ervaren

DAGINDELING DAG 2

Ochtend

10-13u

Onderwerp(en): Het gezonde vs. het gewonde zelf

·         Kenmerken van codependentie: Overmatige afhankelijkheid, verlies van Zelf, moeite met grenzen stellen.

·         Oefening om zelf inzicht te verkrijgen op jouw patroon en overtuigingen ( uitwerking TEAR in invuloefening beslisboom)

Werkvorm(en):

Frontaal onderwijs, groepsdemonstraties, sub-oefeningen en klassikaal ervaren

Middag
14-17u

Onderwerp(en)

·         Hoe codependentie zich uit in relaties en interacties met anderen.

·         Het verschil tussen gezonde afhankelijkheid en codependentie.

Werkvorm(en):

Begeleidend oefenen, feedback klassikaal en nabespreken

DAGINDELING DAG 3

Ochtend

10-13u

Onderwerp(en): Hechting en grenzen

·         Hoe vroege ervaringen en gezinsdynamieken codependentie versterken.

·         Het effect van verwaarlozing, afwijzing of overbescherming op de ontwikkeling van een codependente persoonlijkheid.

Klik hier als u tekst wilt invoeren.

Werkvorm(en):

Frontaal onderwijs, groepsdemonstraties, sub-oefeningen en klassikaal ervaren

Middag
14-17u

Onderwerp(en):

·         Hechtingstijlen

·         Interacties met ouders, broers/zussen, of verzorgers als bepalende factoren.

·         Testen van eigen hechtingstijl

Klik hier als u tekst wilt invoeren.

Werkvorm(en):

Frontaal onderwijs, groepsdemonstraties, sub-oefeningen en klassikaal ervaren

DAGINDELING DAG 4

Ochtend

10-13u

Onderwerp(en):Invloed van codependentie op je volwassen leven

·         Hoe codependentie zich uit in volwassen relaties, werk en persoonlijke identiteit.

·         De delen binnen jezelf die voorkomen dat je uit codependentie stapt ( oefening in opvoedstijl vs innerlijke delen die je ontwikkeld hebt)

Werkvorm(en):

Frontaal onderwijs, groepsdemonstraties, sub-oefeningen en klassikaal ervaren

Middag
14-17u

Onderwerp(en):

·         Hoe codependentie voorkomt dat je keuzes maakt die goed voor jezelf zijn.

·         Gevolgen van codependentie: Emotionele uitputting, angst, gebrek aan zelfvertrouwen, en innerlijke conflicten.

Werkvorm(en):

Frontaal onderwijs, groepsdemonstraties, sub-oefeningen en klassikaal ervaren

DAGINDELING DAG 5

Ochtend

10-13u

Onderwerp(en): Van coping naar balans

·         Hoe je gezonde keuzes maakt die voortkomen uit je authentieke zelf, in plaats van uit codependentie.

·         Oefeningen en technieken om je gezonde zelf te versterken en in balans te brengen met je relaties en keuzes.( emotie als emotionele feedback oefening)

Werkvorm(en):

Frontaal onderwijs, groepsdemonstraties, sub-oefeningen en klassikaal ervaren

Middag
14-17u

Onderwerp(en):

·         Het leren om te vertrouwen op je innerlijke kracht en autonomie

·         Lichaamsbewustzijn als ingang voor heling ( via lichte trance, lichaamssensaties die gekoppeld zijn aan emoties en oefeningen met lichaamshoudingen)

Werkvorm(en):

Groepsoefeningen en bewustwording trainen

DAGINDELING DAG 6

Ochtend

10-13u

Onderwerp(en): Vrijheid en keuzes

·         Het ontwikkelen van autonomie en onafhankelijkheid zonder schuldgevoelens of angst.

·         Hoe je in vrijheid kunt handelen en andere keuzes kunt maken, zonder de constante behoefte aan goedkeuring of bevestiging van anderen.( geleide visualisaties)

Werkvorm(en):

Frontaal onderwijs, groepsdemonstraties, sub-oefeningen en klassikaal ervaren

Middag
14-17u

Onderwerp(en):

·         Stappen voor verdere zelfontplooiing en het integreren van de geleerde inzichten in je dagelijks leven. (Oefeningen met Noodbriefjes opstellen)

Werkvorm(en):

Frontaal onderwijs, groepsdemonstraties, sub-oefeningen en klassikaal ervaren

HypenZo is aangesloten bij: