Scholingen in modules - Techniek

Als professional is het belangrijk om je kennis en vaardigheden op peil te houden of uit te breiden. Zo blijf je sterk in wat je doet en ben je in staat om je cliënten zo effectief mogelijk te helpen.

HypenZo biedt hiervoor interessante bijscholingen en specialisaties om nieuwe technieken zoals systemisch werken, verbindend communiceren, ademwerk en voice dialogue te leren.

Vrijwel al onze bijscholingen en specialisaties zijn geaccrediteerd door KTNO en NBVH.

Transactionele Analyse

Transactionele Analyse

Duur: vijf dagen

Zoek in agenda voor actuele lesdata

Transactionele analyse is een kernvak bij HypenZo.  Het vak TA valt gedurende de opleiding uiteen in diverse blokken en handelt over de methodiek van het hypotherapeutische proces in zijn totaliteit. Enerzijds biedt het samenhangend therapeutisch kader voor diagnostiek en behandeling en anderzijds geeft het inzicht in het verstaan en begrip van psychologische klachten.

In deze module wordt ingegaan op diepere patronen van menselijk

...

De gedachte dat gebeurtenissen en omstandigheden uit de jeugd ten grondslag liggen aan psychologische problematiek stamt reeds uit de 19e eeuw. De cursist krijgt een korte inleiding in de psycho-analyse om te begrijpen hoe daarover gedacht werd. Transactionele analyse heeft Freudiaanse wortels en van daaruit nemen we dezelfde thema’s uit de cognitieve psychologie onder de loep, waarbij de (copings-)strategieën vechten, vluchten en bevriezen aan bod komen.

Op basis van dit vocabulaire kan cursist een therapeutische probleemstelling formuleren naar aanleiding van de hulpvraag. De werkzaamheid van deze diepere lagen wordt inzichtelijk gemaakt door hypnotische regressies naar de kindertijd. Op een later moment draaien we dit om en wordt geoefend met actuele problematiek waarin de historische wortels een belangrijke contextuele rol vervullen.

Deze verbinding tussen actuele problematiek en historische omstandigheden kan geschetst worden in trance, met behulp van de techniek ‘neerwaartse pijl’, conventionele gesprekstechnieken of eventueel met moderne hypnotherapie.

Aan de orde komen:

  • Geschiedenis van de Transactionele analyse
  • De Transactionele analyse ten opzichte van psychoanalyse
  • Freud
  • Ego-posities
  • Analyse van de 1e en 2e orde
  • Drivers en stoppers en scriptanalyse
  • Diagnose, klachten en hulpvraag
  • Holistische diagnostiek
  • Koppelen van non-verbaal gedrag aan stopper en driver
  • Dramatiseren van stoppers en drivers in historische context, d.m.v. van een klassieke inductie/regressie

Met behulp van TA (1) kan er op basis van de hulpvraag en intake een behandelingsdiagnose gemaakt worden. Later in de opleiding zullen studenten leren dit te vertalen in DSM-termen. De hypnotische trance speelt een belangrijke rol in de uitvoering van de behandeling.
In het tweede blok staat de toevoeging van de cognitieve gedragstherapie aan de TA centraal, met in het bijzonder aandacht voor de schematherapie. Na dit blok moet de student in staat zijn om de therapeutische diagnose te combineren met een op hoofdlijnen coherente (hypno-)therapeutische behandeling in zijn geheel, waarbij verschil gemaakt moet worden tussen de aard van het gediagnosticeerde probleem enerzijds en de coping ontwikkeld door de cliënt om met dit probleem om te gaan anderzijds. De therapeut moet voorts in staat zijn om een inschatting te maken van de (mate van) behandelbaarheid van de cliënt.

TA (1) is onderverdeeld in twee blokken (bestaand uit twee keer twee hele dagen), beide bedoeld voor het 1e leerjaar.

De kernwoorden zijn:

Blok 1: Inleiding en geschiedenisTA, Eric Berne, Ego-toestanden: Ouder-Volwassene-Kind,  Strooks, Structurele analyse van de 1e orde, Functionele Analyse. Positie van Sigmund Freud binnen TA en moderne psychotherapie (ego, superego, id, bewustzijnsmodel, egodefensie mechanismen), Geboden, Verboden en Drivers.

Blok 2 : Structurele analyse van de 2de orde, overlevingsstrategieën, regressie, coping, hypnotische responses (vechten, vluchten, bevriezen), Levensscript , dramadriehoek, Miniscript en Stoppers.

Startdatum 31-12-2099
Prijs per persoon € 875
Lestijden 10:00 - 17:00
Aantal dagen 5
Locatie Locatie
Doelgroep
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau

Studenten maken kennis met:

  1. transactionele analyse in zijn algemeenheid
  2. overeenkomsten en verschillen met Freudiaans stelsel
  3. ego-posities
  4. structurele analyse van de 1ste en 2de orde
  5. drivers en stoppers en scriptanalyse.
  6. van studenten wordt verwacht dat zij bovenstaande terminologie kunnen hanteren;
  7. van studenten wordt verwacht dat zij stoppers en drivers kunnen herkennen bij zichzelf en de ander;
  8. van studenten wordt verwacht dat zij stoppers en drivers kunnen plaatsen in een historische context;
  9. van studenten wordt verwacht dat zij stoppers en drivers voelbaar (in trance) kunnen maken voor de cliënt;
  10. van studenten wordt verwacht dat zij een hulpvraag en/of klachtenpatroon kunnen relateren aan stoppers en drivers;
  11. van studenten wordt verwacht dat zij op basis van bovenstaande een beperkte holistische diagnostiek kunnen uitschrijven op basis van het formulier 'holistische diagnostiek'.

Klik op de naam of foto voor meer informatie over Erik Bouwmans.

Sanne Houwers

Klik op de naam of foto voor meer informatie over Sanne Houwers

HypenZo is aangesloten bij: