Scholingen in modules - Techniek

Als professional is het belangrijk om je kennis en vaardigheden op peil te houden of uit te breiden. Zo blijf je sterk in wat je doet en ben je in staat om je cliënten zo effectief mogelijk te helpen.

HypenZo biedt hiervoor interessante bijscholingen en specialisaties om nieuwe technieken zoals systemisch werken, verbindend communiceren, ademwerk en voice dialogue te leren.

Vrijwel al onze bijscholingen en specialisaties zijn geaccrediteerd door KTNO en NBVH.

Basis Hypnotherapie

Hypnose

Duur: drie dagen

Zoek in agenda voor actuele lesdata

In deze driedaagse maak je kennis met de basis van wat hypnotherapie is en hoe we werken met trance.
Vragen als: Wat is Trance? Hoe werkt het onderbewuste? Wat doet taal met jouw programmering en hoe kunnen we toegang krijgen tot het onderbewustzijn? komen aan bod. Je leert hoe je een therapeutische sessie kan geven met de basistechnieken van hypnotherapie. De module bestaat uit theorie, een demonstratie en ruim de tijd om te oefenen wat

...

Basis hypnose leert dat de hypnotherapeut weet dat er zowel een bewust alsook een onbewust niveau is waar te nemen en werkt op beide niveaus. De woorden die de hypnotherapeut gebruikt, krijgen binnen de cliënt op bewust en onbewust niveau betekenis. Ze dienen te leiden tot een veranderingsproces in de richting van het gestelde therapeutische doel. Daarvoor is het nodig dat de hypnotherapeut zowel verbaal als non-verbaal heel zorgvuldig communiceert.

 

Hypnotherapie is een talig gebeuren met tegelijk een grote nadruk op het non-verbale.

Hierdoor ontstaat er een onderscheid tussen een gewoon goed (koffie)gesprek en een therapeutisch gesprek. Bovendien kan de hypnotherapeut zijn verbale en non-verbale communicatie inzetten om trance op te wekken bij de cliënt. Wanneer de therapeut opzettelijk trance opwekt, is er sprake van een hypnotherapeutisch gesprek. Het opwekken van trance kan in een duidelijk te onderscheiden deel van de sessie plaatsvinden - de inductie - maar het opwekken van trance kan ook geleidelijk worden gedaan tijdens een gesprek. We spreken dan van conversationele hypnose. Conversationele hypnose (of Ericksoniaanse hypnose) is een van de werkvormen binnen de moderne hypnotherapie.

Klassieke hypnose, moderne hypnose en hypnotherapie

Bij klassieke hypnose ontdekt de cliënt niet zijn eigen waarheden, maar legt de hypnotiseur gedachten op aan de gehypnotiseerde. Dit gebeurt vandaag de dag nog bij showhypnose (toneelhypnose, straathypnose) en bij hypnotiseurs die zich toeleggen op het laten verdwijnen van een klacht in één sessie. In veel gevallen wordt een schrikeffect gebruikt om hypnose op te wekken. Bij klassieke hypnose wordt het symptoom onderdrukt, zonder naar de onderliggende oorzaak te kijken. Klachten kunnen daardoor snel verdwijnen, maar de resultaten zijn zelden blijvend als het onderliggende probleem niet is opgelost. Vaak keren de problemen terug in een andere vorm (bijvoorbeeld nagelbijten in plaats van roken, of huiselijke conflicten in plaats van faalangst).

Het sprookje van het verdwijnen van je problemen met een vingerknip is voor veel mensen uiteraard heel erg aantrekkelijk. Een goedopgeleide hypnotherapeut weet dat dit zelden een duurzame oplossing biedt.

Van 'betovering' naar 'onttovering'

De module Basishypnotherapie van Hypenzo brengt je daarom van  'betovering' naar 'onttovering', ofwel het demystificeren van hypnose. Het eerste leerjaar prikkelt je tot het eigen maken van een mooi vak waar je je in kunt blijven ontwikkelen bij het inzetten ervan op psychosociaal- en/of medisch vlak. Je dient je daartoe een heel andere wijze van denken, gedrag, taalgebruik en vooral zintuiglijke scherpzinnige waarneming eigen te maken.

Hypnose- en hypnotherapie gaat over: 

  1. Laten toenemen van een veranderd bewustzijn
  2. Het zien, horen en versterken van responsen
  3. Het laten toenemen van flexibiliteit en associatief denken
  4. Therapeutisch gebruiken van suggestibiliteit
  5. Het creëren van een 'hypnotische loop' waarin de cliënt zichzelf in de richting van herstel helpt bewegen

Startdatum n.n.b.
Annuleren uiterlijk op 31-12-2099
Prijs per persoon € 435
Lestijden 10:00 - 17:00
ECTS 1
SBU klassikaal 18
SBU toetsing en examen 3
Totale studiebelasting 31
Categorie van de scholing vakinhoudelijk Psychosociale begeleiding
Categorie van de scholing therapeutische vorming Beroepsethiek
Subthema's Psychopathologie
Niveau van de scholing Geen voorkennis vereist
Percentage theorie 50%
Percentage praktijk 50%
Aantal dagen 3
Verplichte literatuur; zelf aan te schaffen door de student.

Handboek Hypnotherapie - Jos Olgers (prijsindicatie € 49,95)
Mijn stem gaat met je mee – Milton Erickson, 228 p. (prijsindicatie € 21,90)
Hypnose als hulpmiddel bij psychotherapie – J.M. Cladder 237 p. (prijsindicatie € 53,25)
Beelden bij behandeling, metaforen in de GGZ - Lucie van den Eertwegh 304 p.  (prijsindicatie € 28,75)

Reader 40 p.

Totaal: 1159 p.

Visie, Missie en beroepssituatie

Visie: We bieden hoogwaardige hypnose-trainingen aan, gebaseerd op jarenlange ervaring en vakinhoudelijke kennis, met als doel therapeuten en medische specialisten te ondersteunen in hun professionele groei en bewustzijnsgroei.

Missie:
Van 'betovering' naar 'ont-tovering'
De module Basishypnotherapie van Hypenzo brengt je daarom van 'betovering' naar 'onttovering', ofwel het demystificeren van hypnose. Het eerste leerjaar prikkelt je tot het eigen maken van een mooi vak waar je je in kunt blijven ontwikkelen bij het inzetten ervan op psychosociaal en/of medisch vlak. Je dient je daartoe een heel andere wijze van denken, gedrag, taalgebruik en vooral zintuiglijk, scherpzinnige waarneming eigen te maken.

Beschrijving van de lesstof

Onderwerpen:

  • Laten toenemen van een veranderd bewustzijn
  • Het zien, horen en versterken van responsen
  • Het laten toenemen van flexibiliteit en associatief denken
  • Therapeutisch gebruiken van suggestibiliteit

Het creëren van een 'hypnotische loop' waarin de cliënt zichzelf in de richting van herstel helpt bewegen

Deskundigheidsbevordering

Doel is de aanstaand therapeut te leren hoe zich af te stemmen op een cliënt en diens klacht.
Daarbij gebruikmakend van hypnotherapeutische technieken om zo tot de onderbewuste programmering van de klacht te komen. Studenten kunnen aan het einde van deze driedaagse een volledige hypnotherapeutische sessie geven, gebaseerd op ontspanning.

HBO competenties

I. Brede professionalisering
De student wordt aantoonbaar toegerust met actuele kennis die aansluit bij recente (wetenschappelijke) kennis, inzichten, concepten en onderzoeksresultaten, alsmede aan de in het beroepsprofiel geschetste (internationale) ontwikkelingen in het beroepenveld, teneinde zich te kwalificeren voor:

  • het zelfstandig kunnen uitvoeren van de taken van een beginnend beroepsbeoefenaar;
  • de verdere professionalisering van de eigen beroepsuitoefening c.q. het beroep

II. Multidisciplinaire integratie
De integratie van kennis, inzichten, houdingen en vaardigheden (van verschillende vakinhoudelijke disciplines) vanuit het perspectief van het beroepsmatig handelen.
De student werkt aan multidisciplinaire integratie van de geleerde lesstof.

  • Leert de aangeboden disciplines onafhankelijk van elkaar te gebruiken en te integreren;
  • Onderzoekt en herkent verbanden tussen de verschillende onderdelen en studieonderwerpen teneinde ze te integreren vanuit het perspectief van het toekomstig beroepsmatig handelen;
  • Leert de verkregen kennis toe te passen en te integreren binnen praktische leersituaties;
Locatie Locatie
Doelgroep Hypnotherapeuten, Psychosociaal therapeuten, Psychologen, Psychotherapeuten, (Kinder) coaches, Verpleegkundigen of POH, Paramedici
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau

Na drie dagen Basishypnose moeten de studenten begrijpen en kunnen toepassen:

Hoe het onderbewuste werkt en hoe je daar invloed op kunt hebben. Wat je praktisch kunt doen om iemand in een staat van trance te brengen en te verdiepen. Bekend zijn met gebruik van in de trance en met het sturen en leiden (pacing en leading).
Als afronding krijgen de studenten een opdracht om een bruikbare visualisatie te schrijven en in te spreken voor een medestudent op basis van een werkelijke klacht.

KENNEN - NIV. 1

Onthouden, herinneren, herkennen, benoemen

Korte beschrijving van kennen – niveau 1:

Weten wat de staat van Hypnose is

Weten wat trancefenomenen zijn

Weten wat een suggestie is en hoe je die opbouwt

Weten hoe een totale hypnose sessie in elkaar zit

Geef aan hoe NIV.1 getoetst wordt

Observatie van de docent op de module beheersing

KENNEN - NIV. 2

Inzicht, begrijpen

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 2

Begrijpen hoe het onderbewuste en het bewuste zich verhouden tot elkaar

Inzicht in de binnenwereld van cliënten

Ervaren wat rapport is

Geef aan hoe NIV.2 getoetst wordt

Praktijk/vaardigheid

KUNNEN - NIV. 3

Toepassen

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 3

Iemand in een trance kunnen brengen

Iemand uit een trancestaat kunnen halen

Trance kunnen verdiepen

Een suggestie kunnen maken op een probleem

Korte intake kunnen houden op een gedragsprobleem

Geef aan hoe NIV.3 getoetst wordt

Praktijk/vaardigheid

KUNNEN - NIV. 4

Evalueren

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 4

Opdracht om een A4 te schrijven over een klacht van een medestudent en een bruikbare visualisatie te maken en in te spreken

Geef aan hoe NIV.4 getoetst wordt

Opdracht

Klik op de naam of foto van om meer te lezen over Susanne Sauer.

DAGINDELING DAG 1

Ochtend

10-13u

Onderwerp(en):

·         Kennismaking: Wat is Hypnose?

·         Wat is Rapport, hoe stem je af?

·         Wat is het bewuste vs. het onderbewuste?

·         Wat is programmering van gedrag en hoe herken je het?

·         Waarom werkt Hypnose?

Werkvorm(en):

·         Theorie

·         Interactief via korte oefeningen ervaren

·         Theorie en
Oefeningen in de groep klassikaal

Middag
14-17u

Onderwerp(en):

·         Hoe laat je iemand in trance ervaren? Hoe werkt trance in de binnenwereld?

·         Wat zijn predicaten en wat is een richtsysteem?

·         Wat zijn transities?

·         Uitleggen Yes sets

·         Benoemen van de zintuigelijke waarneming in trance

 

Werkvorm(en):

·         Oefenen onder begeleiding wat werkt en wat werkt niet om een trance op te roepen.

·         Daarna klassikaal doornemen en een korte demo op een student

·         Theorie klassikaal

·         Afsluiten met een demo waarin alles gebruikt wordt

·         Studenten oefenen onder begeleiding

DAGINDELING DAG 2

Ochtend

10-13u

Onderwerp(en):

·         Wat is de volgorde van een hypnotherapeutische sessie?

·         Trance staat herkennen, trancefenomenen

·         Inductie uitleggen

·         Deductie uitleggen

Klik hier als u tekst wilt invoeren.

Werkvorm(en):

·         Theorie klassikaal

·         Demonstratie ontspanningsinductie met deductie

·         Studenten oefenen op elkaar

Middag
14-17u

Onderwerp(en):

·         Verdiepen van de trance, hoe de staat van trance te herkennen Wanneer wil je welke diepte van trance?

Klik hier als u tekst wilt invoeren.

Werkvorm(en):

·         Theorie klassikaal

·         Creatief werken met diverse verdiepingen afhankelijk van het richtsysteem van de client. Demonstratie van de docent. In groepjes bedenken van verdiepingen en oefenen op elkaar  onder begeleiding

DAGINDELING DAG 3

Ochtend

10-13u

Onderwerp(en):

·         Suggestologie en gedragspatronen

·         Hoe vraag je een gedragsprobleem uit?

·         Wat is een suggestie en hoe bouw je een suggestie?

Werkvorm(en):

·         Theorie, presentatie over suggesties

·         Korte intake oefening om een gedragsprobleem uit te vragen

·         Creatief oefenen met het bouwen van een suggestie ( in groepjes of klassikaal)

Middag
14-17u

Onderwerp(en):

·         Uitleg over de kracht van suggesties met metaforen, taal en afstemming

·         Demonstratie van de docent

Werkvorm(en):

·         Voorbeelden van metaforen

·         Oefenen van de genaakte suggestie op elkaar.

·         Eindigen met een korte totale sessie van inductie, verdieping, suggestie toepassen en deductie

HypenZo is aangesloten bij: