Als professional is het belangrijk om je kennis en vaardigheden op peil te houden of uit te breiden. Zo blijf je sterk in wat je doet en ben je in staat om je cliënten zo effectief mogelijk te helpen.
HypenZo biedt hiervoor interessante bijscholingen en specialisaties om nieuwe technieken zoals systemisch werken, verbindend communiceren, ademwerk en voice dialogue te leren.
Vrijwel al onze bijscholingen en specialisaties zijn geaccrediteerd door KTNO en NBVH.
Moderne Hypnotherapie
Duur: twee dagen
Bij hypnose of hypnotherapie denkt de leek al gauw aan de dwingende ogen van de therapeut die middels concrete opdrachten een verandering in denken en gedrag teweegbrengt. Dit is de eerste mythe die doorbroken wordt in de opleiding.
Bij hypnose of hypnotherapie denkt de leek al gauw aan de dwingende ogen van de therapeut die middels concrete opdrachten een verandering in denken en gedrag teweegbrengt. Dit is de eerste mythe die doorbroken wordt in de opleiding. De beginnende student hypnotherapie leert hoe de regressies en diverse hypnotische inducties in combinatie met ontspanning, het voertuig vormen naar het onderbewustzijn van de cliënt. Bewustwording, motivatie en verandering in denk- en gedragsgewoonten kunnen door suggesties tot stand komen in een spel van leiden en volgen. En hoewel dat een legitiem en professioneel bouwwerk is, is er meer mogelijk. Dat ontspanning noodzakelijk is voor een geslaagde hypnotherapeutische sessie, is de tweede mythe die doorbroken wordt. Daartoe dienen de mogelijkheden van de Moderne hypnotherapie.
In dit stelsel volgen we de historische ontwikkeling van de hypnotherapie. Pas nadat therapeuten de mogelijkheden van de passieve (vanuit het perspectief van de cliënt) hypnose hadden verkend, en de diepte hadden gezocht op basis van concrete uitgangspunten en doelstellingen, ontstond de behoefte om de hypnose breder in te zetten en deel uit te laten maken van het gehele therapeutische proces. Dat wil zeggen dat de hypnotische suggestie niet alleen een oplossing kon bieden voor duidelijke problemen, maar ook waardevol kon zijn op andere momenten. Hypnotherapie als gespreksvorm! Een daarmee volgt de moderne hypnotherapie in dit opzicht moderne methodieken, zoals de cognitieve gedragstherapie, om destructieve denkpatronen te ontmaskeren in combinatie met belangrijke accenten op de lichamelijkheid die daarmee verbonden is.
Moderne hypnotherapie veronderstelt geen formele inductie. Het zoekt niet uitsluitend de ontspanning, maar integendeel de spanning (mentaal en lichamelijk/gevoelsmatig) die de cliënt kan ervaren in combinatie met zijn problematiek en zijn levensgeschiedenis die hiertoe geleid heeft.
Studenten zullen leren hoe de hypnose in te zetten is als gespreksvorm, zonder formele inducties, maar door verbale en non-verbale interventies gericht op de problematiek en de lichamelijke beleving daarvan. In dit proces, wat transparant behoort te zijn, vergroot de student zijn therapeutisch bereik. Daarnaast – niet onbelangrijk –is het een aangename methode om meer spel, meer metaforische kracht en meer aandacht voor de non-verbale communicatie te introduceren en te ontwikkelen. De werkwijze van Milton Erickson is hierin leidend.
Startdatum | 11-01-2025 |
Prijs per persoon | € 345 |
Lestijden | 10:00 - 17:00 |
ECTS | 1 |
SBU klassikaal | 18 |
SBU toetsing en examen | 10 |
Totale studiebelasting | 31,5 |
Categorie van de scholing vakinhoudelijk | Psychosociale begeleiding |
Categorie van de scholing therapeutische vorming | Psychosociale kennis |
Categorie van de scholing anders namelijk | Hypnotherapeutische methodiek |
Soort scholing | Module (=onderdeel van de opleiding hypnotherapie - PsBK) |
Subthema's | Psychopathologie |
Instapniveau | Specialistische kennis en/of ervaring als zorgverlener vereist. Gewenste voorkennis: transactionele analyse 1 en 2, regressietechnieken, basiscursus klassieke hypnose succesvol afgerond |
Niveau van de scholing | HBO |
Percentage theorie | 30% |
Percentage praktijk | 70% |
Aantal dagen | 3 |
Dag 1 | 11 januari 2025 |
Dag 2 | 12 januari 2025 |
Dag 3 | 16 maart 2025 |
Elementen positieve gezondheid | Mentaal welbevinden, Kwaliteit van leven |
Visie, Missie en beroepssituatie |
Moderne hypnotherapie is een belangrijk hulpmiddel in therapeutische situaties waarin de problematiek meer complex is. In de zogenaamde existentiële problematiek waarbij dagelijkse problemen verbonden zijn met de persoonlijkheid en gevolg zijn van een individuele ontwikkelingsgeschiedenis (in een ander jargon ‘As II – problematiek’ genoemd) kan het waardevol zijn in diverse fasen. Als middel tot bewustzijn (in de verkennende, diagnostische fase) , als motiverend instrument in de bepaling van doelstellingen en in de uitvoering met behulp van op maat gemaakte directe en indirecte suggesties. |
Beschrijving van de lesstof |
Moderne Hypnotherapie omvat minimaal de twee volgende kwaliteiten en het vermogen deze toe te passen in een moderne hypnotische context. Ten eerste de ontrafeling (op basis van de schema’s uit de schematherapie of het geheel van stoppers en drivers uit de transactionele analyse, welke in dit programmaonderdeel als bekend worden veronderstelt) van denkfouten en andere cognitieve niet adequate overtuigingen, welke in overleg met de cliënt geherformuleerd behoren te worden tot een set van meer constructieve opvattingen. Ten tweede het kunnen lezen van de non-verbale communicatie welke verband houd met bovenstaande. Deze module veronderstelt dat de student inzicht heeft in en kan werken met (a) een therapeutische hulpvraag (met daarin de diagnostische kenmerken uit de TA of schematherapie) en (b) klassieke trance, inclusief regressies, suggesties, leiden en volgen, enz. Deze module dient aangevuld te worden met specifieke Ericksoniaanse inzichten, taalgebruik en toepassingen. |
Deskundigheidsbevordering |
In de moderne hypnotherapie staan verbale en non-verbale interventies centraal, gericht op het doorbreken van destructieve denkkaders, die eerder waren verkend in de transactionele analyse. |
HBO competenties |
I. Brede professionalisering; 2. De student is verdergaand therapeutisch communicatief vaardig 3. De student handelt volgens de beroepsethiek van de alternatieve psychotherapeut 4. De student doorziet persoonlijkheidsstructuren op een dieper en therapeutisch niveau 5. De student doorziet symbolieken, analogieën en verbanden 6. De student beheerst en gebruikt, naast de al aangeleerde coaching-technieken, ook de V. Creativiteit en complexiteit in handelen 12. De student is in staat om complexe verbanden te leggen 13. De student doorziet persoonlijkheidsstructuren op een dieper en therapeutisch niveau 14. De student doorziet symbolieken, analogieën en verbanden VI. Probleemgericht werken |
Locatie | Locatie |
Doelgroep | Hypnotherapeuten, Psychosociaal therapeuten, Psychologen, Psychotherapeuten, (Kinder)coaches, (Huis)artsen, Verpleegkundigen of POH, Paramedici | ||||||||||||||||||||
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau |
Doel en resultaat Studenten krijgen inzicht in de relatie tussen non-verbale reacties en schema’s c.q. stoppers. Ze kunnen cognitieve bewerkingen toepassen, d.w.z. het opsporen van destructieve overtuigingen en het construeren van ‘nieuwe’ constructieve overtuigingen binnen de hulpvraag c.q. diagnostiek. Ze krijgen begrip van de basale reflexen (strategieën), namelijk vechten, vluchten en bevriezen. De studenten kunnen trance toepassen/induceren op basis van cognitieve interventies en feedback op de non-verbale communicatie zonder formele (klassieke) inductie. Ze kunnen werken met spanning i.p.v. ontspanning en op directieve wijze. Ook leren ze gebruik te maken van post-hypnotische suggesties binnen het moderne hypnotische kader.
|
DAGINDELING DAG 1
DAGINDELING DAG 2
DAGINDELING DAG 3
|