Scholingen in modules - Techniek

Als professional is het belangrijk om je kennis en vaardigheden op peil te houden of uit te breiden. Zo blijf je sterk in wat je doet en ben je in staat om je cliënten zo effectief mogelijk te helpen.

HypenZo biedt hiervoor interessante bijscholingen en specialisaties om nieuwe technieken zoals systemisch werken, verbindend communiceren, ademwerk en voice dialogue te leren.

Vrijwel al onze bijscholingen en specialisaties zijn geaccrediteerd door KTNO en NBVH.

Moderne Hypnotherapie

Moderne Hypnose

Duur: twee dagen

Bij hypnose of hypnotherapie denkt de leek al gauw aan de dwingende ogen van de therapeut die middels concrete opdrachten een verandering in denken en gedrag teweegbrengt. Dit is de eerste mythe die doorbroken wordt in de opleiding. 

Bij hypnose of hypnotherapie denkt de leek al gauw aan de dwingende ogen van de therapeut die middels concrete opdrachten een verandering in denken en gedrag teweegbrengt. Dit is de eerste mythe die doorbroken wordt in de opleiding. De beginnende student hypnotherapie leert hoe de regressies en diverse hypnotische inducties in combinatie met ontspanning, het voertuig vormen naar het onderbewustzijn van de cliënt. Bewustwording, motivatie en verandering in denk- en gedragsgewoonten kunnen door suggesties tot stand komen in een spel van leiden en volgen. En hoewel dat een legitiem en professioneel bouwwerk is, is er meer mogelijk. Dat ontspanning noodzakelijk is voor een geslaagde hypnotherapeutische sessie, is de tweede mythe die doorbroken wordt. Daartoe dienen de mogelijkheden van de Moderne hypnotherapie.
In dit stelsel volgen we de historische ontwikkeling van de hypnotherapie. Pas nadat therapeuten de mogelijkheden van de passieve (vanuit het perspectief van de cliënt) hypnose hadden verkend, en de diepte hadden gezocht op basis van concrete uitgangspunten en doelstellingen, ontstond de behoefte om de hypnose breder in te zetten en deel uit te laten maken van het gehele therapeutische proces. Dat wil zeggen dat de hypnotische suggestie niet alleen een oplossing kon bieden voor duidelijke problemen, maar ook waardevol kon zijn op andere momenten. Hypnotherapie als gespreksvorm! Een daarmee volgt de moderne hypnotherapie in dit opzicht moderne methodieken, zoals de cognitieve gedragstherapie, om destructieve denkpatronen te ontmaskeren in combinatie met belangrijke accenten op de lichamelijkheid die daarmee verbonden is.
Moderne hypnotherapie veronderstelt geen formele inductie. Het zoekt niet uitsluitend de ontspanning, maar integendeel de spanning (mentaal en lichamelijk/gevoelsmatig) die de cliënt kan ervaren in combinatie met zijn problematiek en zijn levensgeschiedenis die hiertoe geleid heeft.
Studenten zullen leren hoe de hypnose in te zetten is als gespreksvorm, zonder formele inducties, maar door verbale en non-verbale interventies gericht op de problematiek en de lichamelijke beleving daarvan. In dit proces, wat transparant behoort te zijn, vergroot de student zijn therapeutisch bereik. Daarnaast – niet onbelangrijk –is het een aangename methode om meer spel, meer metaforische kracht en meer aandacht voor de non-verbale communicatie te introduceren en te ontwikkelen. De werkwijze van Milton Erickson is hierin leidend.

Startdatum 11-01-2025
Prijs per persoon € 345
Lestijden 10:00 - 17:00
ECTS 1
SBU klassikaal 18
SBU toetsing en examen 10
Totale studiebelasting 31,5
Categorie van de scholing vakinhoudelijk Psychosociale begeleiding
Categorie van de scholing therapeutische vorming Psychosociale kennis
Categorie van de scholing anders namelijk Hypnotherapeutische methodiek
Soort scholing Module (=onderdeel van de opleiding hypnotherapie - PsBK)
Subthema's Psychopathologie
Instapniveau Specialistische kennis en/of ervaring als zorgverlener vereist. Gewenste voorkennis: transactionele analyse 1 en 2, regressietechnieken, basiscursus klassieke hypnose succesvol afgerond
Niveau van de scholing HBO
Percentage theorie 30%
Percentage praktijk 70%
Aantal dagen 3
Dag 1 11 januari 2025
Dag 2 12 januari 2025
Dag 3 16 maart 2025
Elementen positieve gezondheid Mentaal welbevinden, Kwaliteit van leven
Visie, Missie en beroepssituatie

Moderne hypnotherapie is een belangrijk hulpmiddel in therapeutische situaties waarin de problematiek meer complex is. In de zogenaamde existentiële problematiek waarbij dagelijkse problemen verbonden zijn met de persoonlijkheid en gevolg zijn van een individuele ontwikkelingsgeschiedenis (in een ander jargon ‘As II – problematiek’ genoemd) kan het waardevol zijn in diverse fasen. Als middel tot bewustzijn (in de verkennende, diagnostische fase) , als motiverend instrument in de bepaling van doelstellingen en in de uitvoering met behulp van op maat gemaakte directe en indirecte suggesties.
Moderne hypotherapie vergroot het bereik van de therapeut, doordat hypnose geïntroduceerd wordt als gesprekstechniek.

Beschrijving van de lesstof

Moderne Hypnotherapie omvat minimaal de twee volgende kwaliteiten en het vermogen deze toe te passen in een moderne hypnotische context. Ten eerste de ontrafeling (op basis van de schema’s uit de schematherapie of het geheel van stoppers en drivers uit de transactionele analyse, welke in dit programmaonderdeel als bekend worden veronderstelt) van denkfouten en andere cognitieve niet adequate overtuigingen, welke in overleg met de cliënt geherformuleerd behoren te worden tot een set van meer constructieve opvattingen. Ten tweede het kunnen lezen van de non-verbale communicatie welke verband houd met bovenstaande.
Student wordt geacht inzicht te hebben in deze twee onderdelen en dit te kunnen toepassen in een gesprekssetting met toepassing van de hypnotherapie, zonder dat er sprake is van een formele inductie.
Om dit te bereiken wordt er geoefend rondom non-verbale communicatie en de wijze waarop deze van feedback voorzien kan worden om de trance te vestigen. (korte weg) Hier staan directieve interventies gericht op het creëren van spanning centraal in combinatie met het bieden van veiligheid en transparantie.
Vervolgens wordt dit uitgebreid met de cognities die op de achtergrond een belangrijke rol spelen binnen de therapeutische probleemstelling. (lange weg).
Het samengaan van feedback op de non-verbale communicatie met de inhoudelijkheid van het (disfunctionerende) cognitieve stelstel, waarbij verwijzingen en parallellen tussen ‘toen en nu’ en ‘oude en nieuw’ mogelijkheden geven om (o.a.) middels metaforisch taalgebruik ‘Ericksoniaans’ (zie o.a. ‘Exploraties in hypnotherapie en andere literatuur) te kunnen werken.

Deze module veronderstelt dat de student inzicht heeft in en kan werken met (a) een therapeutische hulpvraag (met daarin de diagnostische kenmerken uit de TA of schematherapie) en (b) klassieke trance, inclusief regressies, suggesties, leiden en volgen, enz. Deze module dient aangevuld te worden met specifieke Ericksoniaanse inzichten, taalgebruik en toepassingen.

Deskundigheidsbevordering

In de moderne hypnotherapie staan verbale en non-verbale interventies centraal, gericht op het doorbreken van destructieve denkkaders, die eerder waren verkend in de transactionele analyse.
Daarmee is de moderne hypnotherapie een logische stap om destructieve (niet-adequate) cognities te veranderen in combinatie met de daarmee gepaard gaande lichamelijkheid. Leiden en volgen (als historisch erfgoed van de hypnosetherapeut) krijgen nieuwe dimensies waarin spelen met taal (metaforen e.d.) gelinkt worden aan lichamelijke spanning. Hypnose is niet een gefixeerde toestand, maar eerder een elastisch proces, waarin de therapeut naar de trance kan variëren. Moderne hypotherapie vergroot de mogelijkheden van de therapeut doordat trance (als gesprekstechniek) een dominante rol kan blijven spelen in het gehele therapeutische proces.

HBO competenties

I. Brede professionalisering;
1. De student is in staat om diepergaand contact met de cliënt op te bouwen en te
onderhouden
1. Zorgt dat cliënt zich veilig voelt;
2. Is zich verdergaand bewust van overdrachtsverschijnselen en is in staat daarop
adequaat te reageren;
3. Is in staat om weerstanden van de cliënt om te buigen of te doorbreken;

2. De student is verdergaand therapeutisch communicatief vaardig
2.1. Vraagt de klacht en hulpvraag grondig uit;
2.2. Maakt gebruik van verschillende vormen van communicatie en gespreksmodellen;
2.3. Is zich bewust van belangrijke aspecten in communicatie als therapeut;

3. De student handelt volgens de beroepsethiek van de alternatieve psychotherapeut

4. De student doorziet persoonlijkheidsstructuren op een dieper en therapeutisch niveau
4.1. Is in staat onderliggende en sturende overtuigingen op te sporen;
4.2. Maakt gedachtereeksen en denkfouten verdergaand helder en inzichtelijk;
4.3. Is in staat trauma’s en hangover-ladingen te onderscheiden en te behandelen

5. De student doorziet symbolieken, analogieën en verbanden
5.1. Is in staat om analogieën te herkennen en te gebruiken;
5.2. Is in staat om gebruik te maken van metaforen;
5.3. Is in staat verbanden in verschillende patronen en gebeurtenissen te herkennen,
duidelijk te maken en te gebruiken;

6. De student beheerst en gebruikt, naast de al aangeleerde coaching-technieken, ook de
verdergaande therapeutische technieken
6.2. Maakt gebruik van hypnotherapeutische technieken;

V. Creativiteit en complexiteit in handelen
Vraagstukken in de beroepspraktijk, waarvan het probleem op voorhand niet
duidelijk is omschreven en waarop de standaardprocedures niet van toepassing zijn;

12. De student is in staat om complexe verbanden te leggen
12.1. Vindt verschillende oplossingen voor een opdracht;
12.2. Kan met goede argumenten komen.

13. De student doorziet persoonlijkheidsstructuren op een dieper en therapeutisch niveau
13.1. Is in staat onderliggende en sturende overtuigingen op te sporen;
13.2. Is in staat om lussen in de overtuigingen helder te maken en te doorbreken;
13.3. Maakt gedachtereeksen en denkfouten verdergaand helder en inzichtelijk;

14. De student doorziet symbolieken, analogieën en verbanden
14.1. Is in staat om analogieën te herkennen en te gebruiken;
14.2. Is in staat om gebruik te maken van metaforen;
14.3. Is in staat verbanden in verschillende patronen en gebeurtenissen te herkennen,
duidelijk te maken en te gebruiken;

VI. Probleemgericht werken
17. De student kan gericht op de hulpvraag hulpverlenen
17.1. Gebruikt de aangeleerde technieken om toe te passen;
17.2. Weet wanneer welke techniek geschikt is;
17.3. Kan gebruikte technieken verantwoorden

Locatie Locatie
Doelgroep Hypnotherapeuten, Psychosociaal therapeuten, Psychologen, Psychotherapeuten, (Kinder)coaches, (Huis)artsen, Verpleegkundigen of POH, Paramedici
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau

Doel en resultaat
De studenten leren de klassieke en moderne hypnotherapie te onderscheiden en feedback te geven op de non-verbale communicatie van de cliënt zoals gebruikelijk in moderne hypnotherapie. Ze maken kennis met de hypnotherapeutische toepassing en uitgangspunten van Milton Erickson. Ze krijgen inzicht in trance-interventies in de ‘lange weg’ via de cognities in het referentiekader van de cliënt en de ‘korte weg’ middels feedback op de aspecten van ideo-motorische reflexen, begrip van metaforen en andere taal-fenomenen rondom trance.

Studenten krijgen inzicht in de relatie tussen non-verbale reacties en schema’s c.q. stoppers. Ze kunnen cognitieve bewerkingen toepassen, d.w.z. het opsporen van destructieve overtuigingen en het construeren van ‘nieuwe’ constructieve overtuigingen binnen de hulpvraag c.q. diagnostiek. Ze krijgen begrip van de basale reflexen (strategieën), namelijk vechten, vluchten en bevriezen.

De studenten kunnen trance toepassen/induceren op basis van cognitieve interventies en feedback op de non-verbale communicatie zonder formele (klassieke) inductie. Ze kunnen werken met spanning i.p.v. ontspanning en op directieve wijze. Ook leren ze gebruik te maken van post-hypnotische suggesties binnen het moderne hypnotische kader.

KENNEN - NIV. 1

Onthouden, herinneren, herkennen, benoemen

Korte beschrijving van kennen – niveau 1:

Verschil klassieke en moderne hypnose, feedback kunnen geven op de non-verbale communicatie, basisbegrip Milton Erickson, inzicht trance-interventies in de ‘lange weg’ via de cognities in het referentiekader van de cliënt en de ‘korte weg’ middels feedback op de aspecten van ideo-motorische reflexen. Begrip van metaforen en andere taal-fenomenen rondom trance.

Geef aan hoe NIV.1 getoetst wordt

Wordt niet getoetst

KENNEN - NIV. 2

Inzicht, begrijpen

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 2

Inzicht in de relatie tussen non-verbale reacties en schema’s c.q. stoppers. Cognitieve bewerkingen kunnen toepassen, d.w.z. het opsporen van destructieve overtuigingen en het construeren van ‘nieuwe’ constructieve overtuigingen binnen de hulpvraag c.q. diagnostiek. Begrip van de basale reflexen (strategieën), nl. vechten, vluchten en bevriezen.

Geef aan hoe NIV.2 getoetst wordt

Wordt niet getoetst

KUNNEN - NIV. 3

Toepassen

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 3

Trance kunnen toepassen/induceren op basis van cognitieve interventies en feedback op de non-verbale communicatie zonder formele (klassieke) inductie. Kunnen werken met spanning i.p.v. ontspanning en directief. Het ontwerpen van post-hypnotische suggesties binnen het moderne hypnotische kader.

Geef aan hoe NIV.3 getoetst wordt

Praktijk/vaardigheid

KUNNEN - NIV. 4

Evalueren

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 4

Klik hier als u tekst wilt invoeren.

Geef aan hoe NIV.4 getoetst wordt

Wordt niet getoetst

ZIJN - NIV. 5

Alchemistisch niveau

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 5

Klik hier als u tekst wilt invoeren.

Geef aan hoe NIV.5 getoetst wordt

Kies manier van toetsen niveau 5

Klik op de naam of foto van om meer te lezen over Susanne Sauer.

 

DAGINDELING DAG 1

Ochtend

10-13u

Onderwerp(en):

Verschillen tussen klassieke en moderne hypnose. Wat is moderne hypnose, Milton Erickson.

Werkvorm(en):

Klassikaal docerend

Middag
14-17u

Onderwerp(en):

Klassikale oefening met demonstraties rondom feedback op motoriek, denken, voelen en waarneming, met aandacht voor stijlkenmerken als toon, tijd, aanspreekvorm, taal e.d. en rondom therapeutische thema’s als controle, strategieën, overbelasting, verwarring, openheid, nabijheid en distantie, non-verbal leak, empathie en confrontatie, zoeken van spanning, enz.

Werkvorm(en):

Klassikale oefening met korte interventies/demonstraties docent Oefeningen in de kring. Begint eenvoudig met zwijgende ander die feedback krijgt en gaandeweg worden nieuwe technieken/taalvormen benoemd.

DAGINDELING DAG 2

Ochtend

10-13u

Onderwerp(en):

Oefening in groepjes rondom therapeutisch thema (schema of stopper) en trance inductie middels feedback op non-verbale communicatie. Leiden en volgen binnen nieuw kader. (oefening ‘korte weg’).

Werkvorm(en):

Oefening in groepjes van 3. Rollen: therapeut, cliënt, waarnemer, met korte interventies/demonstraties van docent

Middag
14-17u

Onderwerp(en):

Evaluatie oefening  en introductie nieuwe oefening rondom moderne hypnose: Trance-inductie op basis van een ‘gewoon gesprek’ rondom een niet-therapeutisch onderwerp, bijv. eerste liefde. Accent op spiegelen, ophalen herinneringen, metaforisch taalgebruik en andere taal-technieken (oefening ‘Lange weg’).

Werkvorm(en):

Oefening in dezelfde groepjes van 3. Rollen: therapeut, cliënt, waarnemer, met korte interventies/demonstraties van docent

DAGINDELING DAG 3

Ochtend

10-13u

Onderwerp(en):

Formuleer binnen 1 schema/stopper een problematisch/destructieve cognitie (zie oefening ‘korte weg’ en ontwerp een alternatief (alles in overleg met cliënt) en zoek de trance via de korte weg en de analyse c.q. de verandering via de cognities.

Werkvorm(en):

Oefening in dezelfde groepjes van 3. Rollen: therapeut, cliënt, waarnemer.

Middag
14-17u

Onderwerp(en):

Vervolg bovenstaande, en evaluatie. Beschrijf als praktijktoets wat je inhoudelijke en methodologische ervaringen zijn rondom deze oefening.

Werkvorm(en):

Zie hier boven.

HypenZo is aangesloten bij: