Scholingen in modules - Techniek

Als professional is het belangrijk om je kennis en vaardigheden op peil te houden of uit te breiden. Zo blijf je sterk in wat je doet en ben je in staat om je cliënten zo effectief mogelijk te helpen.

HypenZo biedt hiervoor interessante bijscholingen en specialisaties om nieuwe technieken zoals systemisch werken, verbindend communiceren, ademwerk en voice dialogue te leren.

Vrijwel al onze bijscholingen en specialisaties zijn geaccrediteerd door KTNO en NBVH.

Voice Dialogue

Voice Dialogue

Duur: drie dagen

Waarom Voice Dialogue? Stel je voor dat je zelf aan het roer staat van een groot jacht. Op de woelige zee van het leven. Soms kan de kapitein het schip niet meer houden en twijfelt aan zijn keuzen.

Waarom Voice Dialogue? Stel je voor dat je zelf aan het roer staat van een groot jacht. Op de woelige zee van het leven. Soms kan de kapitein het schip niet meer houden en twijfelt aan zijn keuzen.

Voice dialogue maakt je bewust van je zelven

Welke koers ga ik varen? Zal ik van de koers afwijken? Ga ik weer naar huis? Wat doe ik in zwaar weer? Wie zal ik om raad vragen?
De denker? De durfal ? De (innerlijke) criticus? 

Het komt voor dat de kapitein van het schip (iemand) het niet meer weet. Zeeziek is, of erg in de war van iets. Dan kan er zomaar een van de opvarenden (een van je zelven) het roer van hem overnemen. Dit kan bewust of onbewust gebeuren. Wanneer een onbewust copingsdeel je schip bestuurt is het soms lastig of niet mogelijk om zelf de regie weer over te nemen. Je voelt je dan niet helemaal jezelf. Hoe langer dat duurt, hoe slechter je jezelf gaat voelen! Dan kun je er de hulp bij halen van iemand die jou helpt om zélf weer het roer over te nemen. Die je bewust maakt van jouw zelven door middel van de Voice-dialogue-methode: welk zelfdeel had het overgenomen en waarom?

Je leert jezelf (en je zelven) met behulp van Voice dialoque in snel tempo kennen. Voice dialogue maakt je bewust van je innerlijke krachten. Zowel van jezelf als therapeut als bij je cliënt. Het is soms verbazingwekkend hoe snel Voice dialogue verlichting en inzicht kan geven vanuit je diepste zelf.

Wil je meer informatie over de module Voice Dialogue? Neem dan contact op via het contactformulier. o.v.v. Voice dialogue.

Evenement-informatie

Startdatum 13-09-2024
Prijs per persoon € 435
Lestijden 10:00 - 17:00
Categorie van de scholing vakinhoudelijk Psychosociale begeleiding
Categorie van de scholing therapeutische vorming Filosofie en levenskunst, Psychosociale kennis
Soort scholing Vakinhoudelijk, Module (=onderdeel van de opleiding hypnotherapie - PSBK)
Instapniveau Algemene kennis en/of ervaring als zorgverlener vereist
Niveau van de scholing HBO
Percentage theorie 25
Percentage praktijk 75
NBVH 18 punten
KTNO accreditatie Ja
Aantal dagen 3
Dag 1 13 september 2024
Dag 2 14 september 2024
Dag 3 15 september 2024
Elementen positieve gezondheid Mentaal welbevinden, Zingeving, Kwaliteit van leven, Meedoen, Dagelijks functioneren, Lichaamsfuncties
Verplichte literatuur; zelf aan te schaffen door de student.

Ik (k)en mijn ikken
ontdek andere kanten van jezelf met Voice Dialogue
Karin Brugman
9789462723153
€ 27,99

Aanbevolen literatuur

Thuiskomen in jezelf  van Hal en Sidra Stone

Visie, Missie en beroepssituatie

Voice dialogue is een techniek om met onze innerlijke delen/stemmen in gesprek te gaan. Deze techniek is ontwikkeld door Hal en Sidra Stone in 1972 en is door hen bij een groot publiek bekend geworden en vormt een onderdeel van vele therapeutische opleidingen.

Voice dialogue hanteert de visie dat wij als mens met meerdere persoonlijkheidsdelen te maken hebben. De missie hierin is om mensen daarvan bewust te maken en delen beter op elkaar af te stemmen.

De doelgroep is hypnotherapeuten, psychotherapeuten, praktijkondersteuners en iedereen die met mensen werkt op therapeutisch gebied of persoonlijk zou willen groeien. Deze lesmodule draagt namelijk bij aan de persoonlijke ontwikkeling van de therapeut.  Dat versterkt de therapeut om met diepere en zware emotionele problematiek te kunnen werken.  We leren met de techniek van Voice Dialogue onze eigen overlevingsmechanismen goed kennen en herkennen. De therapeut krijgt met deze tool de mogelijkheid om ook emotionele balans in zichzelf te herstellen waar nodig. De therapeut kan met Voice Dialogue evenwicht ervaren en laten ervaren. Uitgangspunt is dat er bij elke problematiek ook een tegenhanger bestaat, een krachtige deel dat de cliënt ondersteunt en in kan zetten. Het doel van deze training is om de technieken te leren kennen waarmee de cliënt zich op een veilige manier bewust wordt en zich veilig voelt als al zijn delen zich uitspreken. Daarbij kan de therapeut meer delen in zichzelf ontdekken en met elkaar in overeenstemming brengen, soms op verrassende wijze.

 

Beschrijving van de lesstof

 

De scholing bestaat uit drie dagen waarbij de theorie wordt afgewisseld met praktijkvoorbeelden en veel oefenen zodat de deelnemers de stof integreren.

Mensen bestaan uit vele onstoffelijke delen. Wanneer we geboren worden ontwikkelen deze zelfdelen (innerlijke ikken) met ons mee. Die delen worden ook wel “de Zelven” genoemd. Er zijn minimaal 52 basiszelven, die elk een andere kracht en macht kan uiten. Om ermee te werken wordt een aantal sterke standaardvragen gehanteerd. De deelnemers leren communiceren met de Zelven van cliënten, met inbegrip van de primaire zelven, de secondaire zelven en de overlevingsdelen.

Daarnaast leren de deelnemers op hun eigen intuïtie af te gaan en hun communicatieve vaardigheden in te zetten en te vergroten. Ook wordt er aandacht besteed aan het werken met kinderen. Hierbij komen de specifieke leeftijden aan bod. 

Deskundigheidsbevordering

Door de bewustwording van wat er in elk mens vanuit de verschillende delen aanwezig kan en zijn en het leren openstaan voor diepgaande communicatie zonder oordelen kan de therapeut in diepere lagen werken met de cliënt, waarbij voorheen verborgen delen naar boven komen, de cliënt zichzelf beter leert kennen en therapeutische processen kan ondergaan zodat de delen beter samenwerken. Tevens leert therapeut zichzelf beter kennen, waardoor deze een verdieping in het persoonlijke ontwikkelingsproces doormaakt en van daaruit beter aanwezig kan blijven bij cliënten met zwaardere problematiek en ook bij deze doelgroep op passende wijze kan bijdragen aan het therapeutische proces.

HBO competenties

Brede professionalisering en bewustwording
De studenten zijn in staat om zelfstandig een diepgaand contact met de cliënt op te bouwen en te onderhouden, door het grotere bewustzijn in de vorm van interoceptie, proprioceptie en zelfreflectie. De student zorgt voor een intuïtief rapport waardoor de cliënt zich veilig voelt en zich open kan stellen. Door het creatief en intuïtief werken is de student in staat om weerstanden van de cliënt om te buigen. De student maakt op een adequate manier gebruik van de techniek Voice dialogue om op een therapeutische manier een positieve transformatie te bewerkstelligen. De actuele kennis en vaardigheid wordt in de opleiding tot facilitator opgebouwd. De student is in staat om de onderliggende motieven van de zelven, die aanleiding zijn tot negatieve overtuigingen, naar boven te halen. De student maakt hierbij gebruik van hypnotherapeutische en communicatieve vaardigheden.

Methodisch en reflectief denken en handelen
De student leert reflecteren op het (beroepsmatig) handelen op basis van de verbale en non-verbale respons van de cliënt. En let op responsen die wijzen op overdracht en tegenoverdracht, bij de cliënt en bij zichzelf.

Creativiteit en complexiteit in handelen
De student is in staat om gebruik te maken van de kennis, principes en technieken van de Voice dialogue. De student is in staat aanwezig te zijn en te blijven bij wat er zich aandient tijdens het contact met de cliënt en kan zich daar met precisie op afstemmen, verbaal en non-verbaal, om zo bij te dragen aan de bewustwording en transformatie van negatieve destructieve zelven van een cliënt. (bijvoorbeeld de innerlijke criticus, of een suïcidaal zelfdeel).

Locatie Locatie
Doelgroep Hypnotherapeuten (i.o), Psychologen, Psychiaters, Psychotherapeuten, Psychosociaal therapeuten/hulpverleners, GGZ werkers
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau

 

KENNEN - NIV. 1

Onthouden, herinneren, herkennen, benoemen

De theoretische basis, protocol en standaardvragen.

Weten waar het over gaat en hoe het werkt en waar het toe dient.

Geef aan hoe NIV.1 getoetst wordt

Verslag

KENNEN - NIV. 2

Inzicht, begrijpen

 

Het protocol kennen van de techniek van Voice dialogue.

Klik hier als u tekst wilt invoeren.

Geef aan hoe NIV.2 getoetst wordt

Indruk van de docent op de module beheersing

KUNNEN - NIV. 3

Toepassen

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 3

Het toe kunnen passen en weten wanneer wel en wanneer niet (rode vlaggen)

Geef aan hoe NIV.3 getoetst wordt

Indruk van de docent op de module beheersing

KUNNEN - NIV. 4

Evalueren

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 4

Schriftelijk het protocol beschrijven en praktisch uitvoeren onder toezicht

Geef aan hoe NIV.4 getoetst wordt

Verslag

ZIJN - NIV. 5

Alchemistisch niveau

 

De student zorgt voor een intuïtief rapport waardoor de cliënt zich veilig voelt en zich open kan stellen. Door het creatief en intuïtief werken is de student in staat om weerstanden van de cliënt om te buigen.

Geef aan hoe NIV.5 getoetst wordt

Indruk van de docent op de module beheersing

Klik op de naam of foto voor meer informatie over Monique van der Klooster.

 

DAGINDELING DAG 1

Ochtend

10-13u

Onderwerp(en):

Protocol theorie leren + praktijk Voice dialogue

Werkvorm(en):

Vertellen aan de hand van de reader en bespreken van praktijkvoorbeelden. Demonstratie.

Middag
14-17u

Onderwerp(en): oefenen

Klik hier als u tekst wilt invoeren.

Werkvorm(en): Oefenen in groepjes en evalueren.

Klik hier als u tekst wilt invoeren.

DAGINDELING DAG 2

Ochtend

10-13u

Onderwerp(en): Nabespreken voorgaande dag. Demo en oefenen.

Klik hier als u tekst wilt invoeren.

Werkvorm(en): Evalueren wat begrepen is en demo en praktijk

Klik hier als u tekst wilt invoeren.

Middag
14-17u

Onderwerp(en): Praktijk; oefenen

Klik hier als u tekst wilt invoeren.

Werkvorm(en):

oefenen

DAGINDELING DAG 3

Ochtend

10-13u

Onderwerp(en):

Kindermodule; Voice dialogue met kinderen

Werkvorm(en): Theorie bespreken; interactief; vragen bespreken

Klik hier als u tekst wilt invoeren.

Middag
14-17u

Onderwerp(en): Oefenen en evaluatie

Klik hier als u tekst wilt invoeren.

Werkvorm(en):

Uitleg over verslag maken en praktijk laten zien. 

HypenZo is aangesloten bij: