NLP in trance
Duur: twee dagen
In de tweedaagse lesmodule NLP in trance leer je om NLP-technieken en trancewerk als therapeut te integreren met als doel om verandering bij je cliënt op gang...
In de tweedaagse lesmodule NLP in trance leer je om NLP-technieken en trancewerk als therapeut te integreren met als doel om verandering bij je cliënt op gang te brengen op het niveau van het onderbewuste. Door deze integratie beschik je over een krachtige methode om dieperliggende problematiek aan te pakken.
In deze lesmodule oefen je met diverse NLP-technieken, zoals het coachmodel, logische niveaus en gesprekstechniek van de neerwaartse pijl om op zijnsniveau (alchemistisch niveau) van integratie te gaan werken, en om onbewust bekwaam te worden. Vervolgens gaan we in trance werken met diverse NLP-interventies als tijdlijn, dissociatief en associatief werken, hulpbronnen verankeren en toevoegen, werken met delen, om effectief bij de onderliggende problematiek van de klacht te komen. Als therapeut leer je om de cliënt centraal te stellen en vanuit verbinding met jezelf en de rijke bron van het onderbewuste aan te voelen wat voor de cliënt helpend is.
Startdatum | 06-04-2024 | ||||||||||||
Annuleren uiterlijk op | 06-04-2024 | ||||||||||||
Prijs per persoon | € 290 | ||||||||||||
Opleiding-ID | 1010O5052 | ||||||||||||
Scholings-ID | 1010O5052_15042023 | ||||||||||||
Lestijden | 10:00 - 17:00 | ||||||||||||
ECTS | 0,5 ECTS | ||||||||||||
SBU klassikaal | 12 SBU | ||||||||||||
SBU toetsing en examen | 3 SBU | ||||||||||||
Totale studiebelasting | 18 SBU | ||||||||||||
Categorie van de scholing vakinhoudelijk | Lichaamsgerichte therapieën, Psychosociale begeleiding | ||||||||||||
Categorie van de scholing therapeutische vorming | Filosofie en levenskunst, Psychosociale kennis | ||||||||||||
Categorie van de scholing anders namelijk | Vakinhoudelijk, Module (=onderdeel van de opleiding hypnotherapie - PsBK), Bij- of nascholing | ||||||||||||
Instapniveau | Specialistische kennis en/of ervaring als zorgverlener vereist; bijvoorbeeld NLP 6-daagse opleiding | ||||||||||||
Niveau van de scholing | HBO | ||||||||||||
Percentage theorie | 20 | ||||||||||||
Percentage praktijk | 80 | ||||||||||||
KTNO accreditatie | Ja | ||||||||||||
Aantal dagen | 2 | ||||||||||||
Dag 1 | 6 april 2024 | ||||||||||||
Dag 2 | 7 april 2024 | ||||||||||||
Elementen positieve gezondheid | Mentaal welbevinden, Zingeving, Kwaliteit van leven, Dagelijks functioneren, Lichaamsfuncties | ||||||||||||
Verplichte literatuur; zelf aan te schaffen door de student. |
Reader + bijlagen |
||||||||||||
Dagindeling/lesplan |
DAGINDELING DAG 1
DAGINDELING DAG 2
|
||||||||||||
Visie, Missie en beroepssituatie |
Deze scholing is gericht op hypnotherapeuten. NLP en hypnotherapie hebben een grote overlap. In handboeken voor hypnotherapie kom je veel NLP-technieken tegen. De grondleggers van NLP werden voor een groot deel geïnspireerd door Milton Erickson, meester in de hypnotherapie. Als een cliënt met een klacht komt en een bepaald gedrag vertoont is het handig om meer zicht te krijgen op hoe zij/hij het probleem creëert; daarvoor gebruik je het metamodel (Wat doe je precies om dit probleem te hebben; denken, doen en voelen? Hiermee ontdek je negatieve patronen die doorbroken zouden mogen worden. NLP biedt instrumenten voor effectieve communicatie en geeft zicht op de structuur van de subjectieve ervaring. De voornaamste NLP-instrumenten tot verandering zijn: Wanneer je NLP-technieken toepast in trance, dus op een dieper niveau kun je meer bij de oorspronkelijke pijn te komen die aanleiding heeft gegeven tot het patroon of overlevingsmechanisme. De studenten leren de diverse technieken en (gespreks)modellen toe te passen en leren werken met interventies als tijdlijn, gedissocieerd en geassocieerd werken en delenwerk in trance, met gebruik van submodaliteiten. Ze hebben kennis van en kunnen therapeutische interventies bij onverwerkte emoties onderbouwen en toepassen. Door middel van de principes van een goed rapport met zichzelf en de cliënt en het oefenen van de therapeutische gesprekken en interventies wordt bijgedragen aan het vermogen van de student/therapeut om op zijnsniveau te kunnen werken; hierbij ervaart de student/therapeut congruentie en maakt keuzes vanuit een dieper weten, waarbij kennis, kunde en zijn met elkaar in overeenstemming zijn. Op deze manier draagt de student/therapeut bij aan nieuwe inzichten, transformatie van emotionele beleving en beperkende overtuigingen (cognities). |
||||||||||||
Beschrijving van de lesstof |
De studenten passen de diverse technieken en (gespreks)modellen toe en leren werken met interventies als tijdlijn, gedissocieerd en geassocieerd werken en delenwerk in trance, met gebruik van submodaliteiten. Ze hebben kennis van en kunnen therapeutische interventies bij onverwerkte emoties onderbouwen en toepassen. Door middel van de principes van een goed rapport met zichzelf en de cliënt en het oefenen van de therapeutische gesprekken en interventies, zoals tijdlijnwerk met visuele brug en delenwerk, wordt bijgedragen aan het vermogen van de student/therapeut om op zijnsniveau te kunnen werken; hierbij ervaart de student/therapeut congruentie en maakt keuzes vanuit een dieper weten, waarbij kennis, kunde en zijn met elkaar in overeenstemming zijn. Op deze manier draagt de student/therapeut bij aan nieuwe inzichten, transformatie van emotionele beleving en beperkende overtuigingen (cognities). |
||||||||||||
Deskundigheidsbevordering |
De student leert nieuwe interventies en hiermee creatief en intuïtief werken. Daarbij wordt geoefend met het gewaarworden en kalibreren van verbale en non-verbale signalen. De therapeut leert diepgaander werken en beter aanwezig blijven bij de cliënt en interventies op onderbewust niveau toepassen, waardoor onverwerkte ervaringen van de cliënt verwerkt kunnen worden. De therapeut leert op zijnsniveau vanuit intuïtief rapport te werken en bij te dragen aan verwerking van onverwerkte emoties en omzetten van beperkende overtuigingen. |
||||||||||||
HBO competenties |
Methodisch en reflectief denken en handelen Creativiteit en complexiteit in handelen |
||||||||||||
Locatie | Locatie |
Doelgroep | |||||||||||||||||||||
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau |
|
DAGINDELING DAG 1
DAGINDELING DAG 2
|