Scholingen in modules - Thema

Omgaan met grenzen

Omgaan Met Grenzen

Duur: twee dagen

Gezonde grenzen zijn belangrijk om onderscheid te kunnen maken tussen welke behoeften zijn van mij en welke van jou, tussen gisteren, vandaag en morgen. Met gezonde grenzen kun je jezelf verbinden met de ander zonder zelf te verdwijnen, je kunt samenwerken zonder gevoelens van opoffering. Je kunt je autonoom voelen en toch verbonden. 

Omgaan met grenzen

Op basis van de Territoriumleer

Gezonde grenzen zijn belangrijk om onderscheid te kunnen maken tussen welke behoeften zijn van mij en welke van jou, tussen gisteren, vandaag en morgen. Met gezonde grenzen kun je jezelf verbinden met de ander zonder zelf te verdwijnen, je kunt samenwerken zonder gevoelens van opoffering. Je kunt je autonoom voelen en toch verbonden. 

In de cursus Omgaan met grenzen ga je jezelf verdiepen in de vaak onbewuste drijfveren van je automatische reacties. Je krijgt inzicht in het effect van het menselijk territoriumgedrag, dat ons vanuit het onderbewuste stuurt om onze gevoelens en behoeften te vervullen. Onze automatische reacties om ons gebied te verdedigen, af te bakenen of groter te maken, beïnvloeden onze gevoelens en behoeften op het gebied van identiteit, veiligheid en vrijheid. En zijn daarmee ook belangrijke aspecten in de samenwerking met anderen.

Territoriumgedrag is vooral bekend uit de dierenwereld. Maar ook in het leven van de mens is territorialiteit een belangrijke grondslag voor ons gedrag. De gebieden die je als jouw bezit beschouwt vormen onderdeel van je territorium. Je territorium is het gebied waar je controle over uitoefent, als bezit ervaart, waar je een bijzondere deskundigheid over bezit, waarin je initiatief neemt en verantwoordelijkheid voor draagt: mijn werk, mijn huis, mijn idee, mijn auto, mijn bed, mijn partner enzovoort. Het territorium kan dus bestaan uit fysiek gebied, maar beslaat ook niet-materiële zaken. Er ontstaat onrust als iemand op jouw terrein komt.

Binnen de communicatie gebruiken mensen, bewust of onbewust, taalpatronen om hun eigen territorium te verdedigen of territorium te veroveren op anderen. Deze worden in de territoriumleer ook wel wapens genoemd. Mensen gebruiken deze wapens omdat ze hebben geleerd dat ze hiermee voordeel behalen ten opzichte van de ander. De oplossingen die met deze wapens bereikt worden zijn echter op de lange termijn lang niet altijd bevredigend, omdat het ten koste kan gaan van de verbinding en samenwerking met anderen. In deze scholing word je je bewust van de wapens die worden ingezet en je leert hoe je de communicatie naar verbinding en samenwerking kan brengen.

Startdatum 14-03-2025
Annuleren uiterlijk op 31-12-2099
Prijs per persoon € 325
Lestijden 10:00 - 17:00
ECTS 0,5
SBU klassikaal 12
Totale studiebelasting 18
Categorie van de scholing vakinhoudelijk Lichaamsgerichte therapieën, psychosociale begeleiding
Categorie van de scholing therapeutische vorming Filosofie en levenskunst, psychosociale kennis
Subthema's Fysiologie
Instapniveau Geen voorkennis vereist
Percentage theorie 50
Percentage praktijk 50
KTNO accreditatie Ja
Aantal dagen 2
Dag 1 14 maart 2025
Dag 2 21 maart 2025
Elementen positieve gezondheid Mentaal welbevinden, kwaliteit van leven, meedoen, dagelijks functioneren
Visie, Missie en beroepssituatie

Deze scholing helpt je je bewuster te worden van je territorium en dat van anderen en de territoria die je deelt met anderen en zorgt ervoor dat je jezelf en anderen beter begrijpt. Ook helpt het je om beter overzicht te houden waar het bijvoorbeeld in een conflict om draait. Door kennis over de territoriumleer en bewustwording van verbale en non-verbale communicatie, vanuit de onbewuste drijfveren van territoriumgedrag, opdoen van zelfinzicht en herkennen van wapens in de communicatie. Vervolgens deze omzetten naar een meer open en zelfverzekerde communicatie, waarbij grenzen van de persoon zelf en van de ander inzichtelijk worden en duidelijker worden afgebakend. Visie hierbij is dat ieder mens uit vrije wil expressie mag geven aan zijn behoeften, waarbij de grenzen van anderen worden gerespecteerd.

Geschikt voor iedereen die belangstelling heeft voor communicatie en persoonlijke ontwikkeling en biedt verdieping in de interactie binnen de zorgverlening.

Beschrijving van de lesstof

Grenzen zijn het onderscheid dat je maakt tussen je innerlijke wereld (ik) en de uiterlijke wereld (niet-ik). Doordat ik grenzen heb voel ik me zowel gescheiden als verbonden. Als ik mijn grenzen verlies, smelt ik samen met de ander (niet-ik) en/of wordt door emoties van de ander overspoeld; er is geen scheiding meer. Als ik muren optrek om mijzelf daartegen te beschermen, maak ik me los, snijd ik mij af van de ervaring; de scheiding verhardt. Als dit tijdelijk is hoeft dat geen probleem te zijn, soms is het zelfs gewenst, heilzaam en bevredigend. Er doen zich alleen beperkingen en ernstiger problemen voor wanneer je je niet gewaar bent dat je je grenzen verliest of muren optrekt. Of als je niet geleerd hebt om gezonde grenzen te handhaven.
Er doen zich ook problemen voor wanneer je jezelf onvoldoende bewust bent van de grenzen van anderen of deze niet respecteert. Het zonder toestemming overschrijden van een grens roept altijd spanning en dus een reactie op van degene om wiens territorium het gaat.
Deze cursus gaat over het menselijk territoriumgedrag, het effect daarvan binnen relaties en het ontwikkelen van zelfkennis en communicatieve vaardigheden om op een gezonde manier met grenzen en territoria om te gaan.

Grenzen zijn het onderscheid dat je maakt tussen je innerlijke wereld (ik) en de uiterlijke wereld (niet-ik). Doordat ik grenzen heb voel ik me zowel gescheiden als verbonden. Als ik mijn grenzen verlies, smelt ik samen met de ander (niet-ik) en/of wordt door emoties van de ander overspoeld; er is geen scheiding meer. Als ik muren optrek om mijzelf daartegen te beschermen, maak ik me los, snijd ik mij af van de ervaring; de scheiding verhardt. Als dit tijdelijk is hoeft dat geen probleem te zijn, soms is het zelfs gewenst, heilzaam en bevredigend. Er doen zich alleen beperkingen en ernstiger problemen voor wanneer je je niet gewaar bent dat je je grenzen verliest of muren optrekt. Of als je niet geleerd hebt om gezonde grenzen te handhaven.
Er doen zich ook problemen voor wanneer je jezelf onvoldoende bewust bent van de grenzen van anderen of deze niet respecteert. Het zonder toestemming overschrijden van een grens roept altijd spanning en dus een reactie op van degene om wiens territorium het gaat.
Deze cursus gaat over het menselijk territoriumgedrag, het effect daarvan binnen relaties en het ontwikkelen van zelfkennis en communicatieve vaardigheden om op een gezonde manier met grenzen en territoria om te gaan.

HBO competenties

Brede professionalisering

  • De deelnemer wordt zich bewust van onbewuste drijfveren vanuit de territoriumleer en draagt bij aan zelfverzekerde communicatie tussen professionals en intercollegiaal overleg.
  • De deelnemer is in staat om diepergaand contact met de cliënt op te bouwen en te onderhouden;
    • Herkent verdedigings- en afbaakpatronen en kan deze gebruiken voor verdieping.

Probleemgericht werken

  • De deelnemer kan gericht op de hulpvraag gespreksmodellen toepassen waarbij hij drijfveren vanuit het onderbewuste in verbale en non-verbale communicatie herkent
    • Gebruikt de aangeleerde theorie;
    • Weet welke deelgebieden van grenzen een rol spelen welke techniek geschikt is;
    • Is in staat probleemsituaties te analyseren en van daaruit door te vragen, met inbegrip van gevoelens en behoeften die er spelen.
Locatie Locatie
Doelgroep Voor iedereen die belangstelling heeft voor communicatie en persoonlijke groei
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau

 

Deelnemers hebben na afloop kennis van Territoriumleer zoals deze is ontwikkeld en beschreven door Bakker & Bakker (Bakker & Bakker-Rabdau, 1974) en kunnen Verbindende communicatie gebruiken om effectief en zelfverzekerd over hun territoria te communiceren om dit te beheren, verdedigen of uit te breiden. Dit omvat o.a.:
Kennis:
- Wat is de menselijke territoriumleer?
- Wat zijn de vier territoriale domeinen die worden onderscheiden?
- Wat is zelfverzekerde communicatie?

Inzicht:
- Welke effectieve middelen kunnen worden ingezet om territoria te ‘beheren, verdedigen of uit te breiden?’
- Hoe kun je VC hiervoor inzetten?

Toepassing:
- Interactieve oefeningen om theorie en inzicht toe te passen en de resultaten te ervaren.

KENNEN - NIV. 1 Onthouden, herinneren, herkennen, benoemen
Korte beschrijving van kennen – niveau 1:
De deelnemer kent de theorie van de territoriumleer, deelgebieden, wapens en principes. De deelnemer kent de 4 stappen van Verbindend communiceren
Geef aan hoe NIV.1 getoetst wordt: Beoordeling van de docent tijdens de les

KENNEN - NIV. 2 Inzicht, begrijpen
Korte beschrijving van kennen – niveau 2:
De deelnemer herkent wanneer er over een grens wordt gegaan en begrijpt de mechanismes en communicatievormen hiervan.
Geef aan hoe NIV.2 getoetst wordt: Beoordeling van de docent tijdens de les

KUNNEN - NIV. 3 Toepassen
Korte beschrijving van kunnen – niveau 3:
De deelnemer herkent de theorie van de deelgebieden en kan deze binnen gesprekken benoemen. De deelnemer leert bewuste keuzes te maken voor gezonde grenzen en herkent de grenzen die zijn/haar gevoelens, gedachten en gedrag aangeven. De deelnemer kan vanuit Verbindend communiceren zelfverzekerd aangeven of ontvangen welke gevoelens en behoeften er spelen bij een interactie.

KUNNEN - NIV. 4 Evalueren
Korte beschrijving van kunnen – niveau 4: De deelnemer kan aan de hand van inzicht en kennis van de territoriumleer communicatieve interacties evalueren en vaststellen waar er grenzen zijn overschreden.
Geef aan hoe NIV. 4 getoetst wordt: Beoordeling van de docent tijdens de les




Klik op de naam of foto voor meer informatie over Andrea Luijten.

Klik op de naam of foto voor meer informatie over Harry Vos.

DAGINDELING DAG 1
Ochtend 10-13u
Onderwerp(en) en
Werkvorm(en):
Introductie en theorie territoriumleer – centraal en interactief
Deelgebieden – ervaringsoefening persoonlijke ruimte (lichaamswerk), reflectie-oefening Jouw territoriumstijl, eigen casus/probleem onderzoeken a.d.h.v. vragen over deelgebieden.

Middag 14-17u
Onderwerp(en) en
Werkvorm(en):
Territorium afbakenen, verdedigen – Touwoefening; bewustwording van eigen handelen
Theorie Dramadriehoek – Oefenen met eigen casus
Oefening Vertrouwen (lichaamswerk)
Theorie co-territoria – oefening Gelijkheid en verschil: eigen casus a.d.h.v. vragen

DAGINDELING DAG 2
Ochtend 10-13u
Onderwerp(en) en
Werkvorm(en):
Vragen behandelen, samenvatten
Theorie territoria, identiteit, veiligheid en vrijheid
Introductie van de wapens (verbaal) - interactief

Middag 14-17u
Onderwerp(en) en
Werkvorm(en):
Introductie Zelfverzekerd communiceren; Verbindend communiceren theorie – Oefenen met eigen casus
Oefening Wapens in gezin van herkomst
Breakstate: Enter and blend, George Lennard
Theorie Schaduwwerk - Oefening Je schaduw tot vriend maken

HypenZo is aangesloten bij: