Omgaan met grenzen
Duur: twee dagen
Gezonde grenzen zijn belangrijk om onderscheid te kunnen maken tussen welke behoeften zijn van mij en welke van jou, tussen gisteren, vandaag en morgen. Met gezonde grenzen kun je jezelf verbinden met de ander zonder zelf te verdwijnen, je kunt samenwerken zonder gevoelens van opoffering. Je kunt je autonoom voelen en toch verbonden.
Omgaan met grenzen
Op basis van de Territoriumleer
Gezonde grenzen zijn belangrijk om onderscheid te kunnen maken tussen welke behoeften zijn van mij en welke van jou, tussen gisteren, vandaag en morgen. Met gezonde grenzen kun je jezelf verbinden met de ander zonder zelf te verdwijnen, je kunt samenwerken zonder gevoelens van opoffering. Je kunt je autonoom voelen en toch verbonden.
In de cursus Omgaan met grenzen ga je jezelf verdiepen in de vaak onbewuste drijfveren van je automatische reacties. Je krijgt inzicht in het effect van het menselijk territoriumgedrag, dat ons vanuit het onderbewuste stuurt om onze gevoelens en behoeften te vervullen. Onze automatische reacties om ons gebied te verdedigen, af te bakenen of groter te maken, beïnvloeden onze gevoelens en behoeften op het gebied van identiteit, veiligheid en vrijheid. En zijn daarmee ook belangrijke aspecten in de samenwerking met anderen.
Territoriumgedrag is vooral bekend uit de dierenwereld. Maar ook in het leven van de mens is territorialiteit een belangrijke grondslag voor ons gedrag. De gebieden die je als jouw bezit beschouwt vormen onderdeel van je territorium. Je territorium is het gebied waar je controle over uitoefent, als bezit ervaart, waar je een bijzondere deskundigheid over bezit, waarin je initiatief neemt en verantwoordelijkheid voor draagt: mijn werk, mijn huis, mijn idee, mijn auto, mijn bed, mijn partner enzovoort. Het territorium kan dus bestaan uit fysiek gebied, maar beslaat ook niet-materiële zaken. Er ontstaat onrust als iemand op jouw terrein komt.
Binnen de communicatie gebruiken mensen, bewust of onbewust, taalpatronen om hun eigen territorium te verdedigen of territorium te veroveren op anderen. Deze worden in de territoriumleer ook wel wapens genoemd. Mensen gebruiken deze wapens omdat ze hebben geleerd dat ze hiermee voordeel behalen ten opzichte van de ander. De oplossingen die met deze wapens bereikt worden zijn echter op de lange termijn lang niet altijd bevredigend, omdat het ten koste kan gaan van de verbinding en samenwerking met anderen. In deze scholing word je je bewust van de wapens die worden ingezet en je leert hoe je de communicatie naar verbinding en samenwerking kan brengen.
Startdatum | 14-03-2025 |
Annuleren uiterlijk op | 31-12-2099 |
Prijs per persoon | € 325 |
Lestijden | 10:00 - 17:00 |
ECTS | 0,5 |
SBU klassikaal | 12 |
Totale studiebelasting | 18 |
Categorie van de scholing vakinhoudelijk | Lichaamsgerichte therapieën, psychosociale begeleiding |
Categorie van de scholing therapeutische vorming | Filosofie en levenskunst, psychosociale kennis |
Subthema's | Fysiologie |
Instapniveau | Geen voorkennis vereist |
Percentage theorie | 50 |
Percentage praktijk | 50 |
KTNO accreditatie | Ja |
Aantal dagen | 2 |
Dag 1 | 14 maart 2025 |
Dag 2 | 21 maart 2025 |
Elementen positieve gezondheid | Mentaal welbevinden, kwaliteit van leven, meedoen, dagelijks functioneren |
Visie, Missie en beroepssituatie |
Deze scholing helpt je je bewuster te worden van je territorium en dat van anderen en de territoria die je deelt met anderen en zorgt ervoor dat je jezelf en anderen beter begrijpt. Ook helpt het je om beter overzicht te houden waar het bijvoorbeeld in een conflict om draait. Door kennis over de territoriumleer en bewustwording van verbale en non-verbale communicatie, vanuit de onbewuste drijfveren van territoriumgedrag, opdoen van zelfinzicht en herkennen van wapens in de communicatie. Vervolgens deze omzetten naar een meer open en zelfverzekerde communicatie, waarbij grenzen van de persoon zelf en van de ander inzichtelijk worden en duidelijker worden afgebakend. Visie hierbij is dat ieder mens uit vrije wil expressie mag geven aan zijn behoeften, waarbij de grenzen van anderen worden gerespecteerd. Geschikt voor iedereen die belangstelling heeft voor communicatie en persoonlijke ontwikkeling en biedt verdieping in de interactie binnen de zorgverlening. |
Beschrijving van de lesstof |
Grenzen zijn het onderscheid dat je maakt tussen je innerlijke wereld (ik) en de uiterlijke wereld (niet-ik). Doordat ik grenzen heb voel ik me zowel gescheiden als verbonden. Als ik mijn grenzen verlies, smelt ik samen met de ander (niet-ik) en/of wordt door emoties van de ander overspoeld; er is geen scheiding meer. Als ik muren optrek om mijzelf daartegen te beschermen, maak ik me los, snijd ik mij af van de ervaring; de scheiding verhardt. Als dit tijdelijk is hoeft dat geen probleem te zijn, soms is het zelfs gewenst, heilzaam en bevredigend. Er doen zich alleen beperkingen en ernstiger problemen voor wanneer je je niet gewaar bent dat je je grenzen verliest of muren optrekt. Of als je niet geleerd hebt om gezonde grenzen te handhaven. Grenzen zijn het onderscheid dat je maakt tussen je innerlijke wereld (ik) en de uiterlijke wereld (niet-ik). Doordat ik grenzen heb voel ik me zowel gescheiden als verbonden. Als ik mijn grenzen verlies, smelt ik samen met de ander (niet-ik) en/of wordt door emoties van de ander overspoeld; er is geen scheiding meer. Als ik muren optrek om mijzelf daartegen te beschermen, maak ik me los, snijd ik mij af van de ervaring; de scheiding verhardt. Als dit tijdelijk is hoeft dat geen probleem te zijn, soms is het zelfs gewenst, heilzaam en bevredigend. Er doen zich alleen beperkingen en ernstiger problemen voor wanneer je je niet gewaar bent dat je je grenzen verliest of muren optrekt. Of als je niet geleerd hebt om gezonde grenzen te handhaven. |
HBO competenties |
Brede professionalisering
Probleemgericht werken
|
Locatie | Locatie |
Doelgroep | Voor iedereen die belangstelling heeft voor communicatie en persoonlijke groei |
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau |
Deelnemers hebben na afloop kennis van Territoriumleer zoals deze is ontwikkeld en beschreven door Bakker & Bakker (Bakker & Bakker-Rabdau, 1974) en kunnen Verbindende communicatie gebruiken om effectief en zelfverzekerd over hun territoria te communiceren om dit te beheren, verdedigen of uit te breiden. Dit omvat o.a.: Inzicht: Toepassing: KENNEN - NIV. 1 Onthouden, herinneren, herkennen, benoemen KENNEN - NIV. 2 Inzicht, begrijpen KUNNEN - NIV. 3 Toepassen KUNNEN - NIV. 4 Evalueren |
DAGINDELING DAG 1 Middag 14-17u DAGINDELING DAG 2 |