Scholingen in modules - Thema

Spel als middel in therapie

Basis Hypnotherapie

Duur: één dag

Welke basisvaardigheden zijn nodig om (rollen)spel op een juiste manier in te zetten? Waarvan maak je in een (rollen)spelsituatie gebruik en hoe doe je dat? Wat werkt wel en wat werkt niet? Hoe zet je (rollen)spel in een therapiesetting?

In deze scholing maak je kennis met de beginselen van (rollen)spelen. 

In de ochtend richten we ons op de basisvaardigheden van het toneel spelen. Na een korte theoretische uitleg gaan we zelf spelen. Hierbij is spelplezier, ontdekken en onderzoeken wat werkt in een kleine scène het doel.

Na de lunch richten we ons op het inzetten van een rollenspel in een therapiesetting d.m.v. oefenen met elkaar, vanuit casussen en vanuit onszelf. We gaan op ontdekkingstocht wat de meerwaarde kan zijn van een rollenspel voor een cliënt en welk effect het heeft.

Startdatum 18-01-2025
Annuleren uiterlijk op 31-12-2099
Prijs per persoon € 175
Lestijden 10:00 - 17:00
ECTS 0,25
SBU klassikaal 6
Totale studiebelasting 6
Categorie van de scholing vakinhoudelijk Psychosociale begeleiding
Categorie van de scholing therapeutische vorming Psychosociale kennis
Subthema's Fysiologie
Instapniveau Algemene kennis en/of ervaring als zorgverlener vereist
Percentage theorie 20
Percentage praktijk 80
KTNO accreditatie Ja
Aantal dagen 1
Elementen positieve gezondheid Mentaal welbevinden, kwaliteit van leven, meedoen
Visie, Missie en beroepssituatie

Naast praten en ervaren, is het kijken naar je situatie een belangrijk onderdeel van het leerproces in een therapeutische setting. Door met afstand te kijken naar jezelf, je omgeving en naar de mogelijkheden die je tot je beschikking hebt, krijg je nieuwe inzichten. Deze inzichten kunnen je helpen dingen te veranderen in je dagelijkse leven. (Rollen)spel is een uitermate geschikt middel om te kijken naar wat er gebeurt, als je iets anders doet, dan wat je altijd hebt gedaan. Omdat je naast je hoofd, ook je gevoel en je lichaam tegelijkertijd gebruikt, komt het inzicht en het leereffect op meerdere lagen binnen.

Beschrijving van de lesstof

In de ochtend richten we ons op de basisvaardigheden van het toneel spelen. Na een korte theoretische uitleg gaan we zelf spelen. Hierbij is spelplezier, ontdekken en onderzoeken wat werkt in een korte scène het doel.
Na de lunch richten we ons op het inzetten van een rollenspel in ene therapiesetting d.m.v. oefenen met elkaar, vanuit casussen en vanuit onszelf. We gaan op ontdekkingstocht wat de meerwaarde kan zijn van een rollenspel voor een client en welk effect het heeft.

Deskundigheidsbevordering

De scholing draagt bij aan het totaalpakket van mogelijkheden die een therapeut tot zijn/haar beschikking heeft. Daarnaast is het een middel dat lucht en plezier kan geven, wat in een therapeutische setting een mooie tegenhanger kan zijn voor de toch wel vaak zwaardere problematiek.

HBO competenties

De student beheerst en gebruikt, naast de al aangeleerde coachingstechnieken, ook verdergaande therapeutische technieken.

De student doorziet symbolieken, analogieën en verbanden (is in staat verbanden in verschillende patronen en gebeurtenissen te herkennen, duidelijk te maken en te gebruiken).

Locatie Locatie
Doelgroep Hypnotherapeuten, psychosociaal therapeuten, psychologen, psychotherapeuten, (kinder)coaches
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau

Na de bijscholing zijn de deelnemers in staat om de basisvaardigheden van toneelspelen te benoemen, te herkennen en in te zetten tijdens een (rollen)spel situatie. Daarnaast zijn ze in staat om deze te gebruiken in een therapeutische setting en te evalueren wat het heeft opgeleverd.

KENNEN - NIV. 1

Onthouden, herinneren, herkennen, benoemen

Korte beschrijving van kennen – niveau 1:

Basisvaardigheden van toneelspelen

 

Geef aan hoe NIV.1 getoetst wordt

Koppeling naar de praktijk

KENNEN - NIV. 2

Inzicht, begrijpen

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 2

Hoe zet je de basisvaardigheden in?

 

Geef aan hoe NIV.2 getoetst wordt

Koppeling naar de praktijk

KUNNEN - NIV. 3

Toepassen

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 3

De deelnemers laten zien dat ze de geleerde theorie toepassen in de oefeningen

Geef aan hoe NIV.3 getoetst wordt

Praktijk/vaardigheid

KUNNEN - NIV. 4

Evalueren

 

Korte beschrijving van kennen – niveau 4

Na de oefeningen bespreken we na wat we zijn tegen gekomen

Geef aan hoe NIV.4 getoetst wordt

Mondeling

 

 
 

 

 

 

Klik op de naam of foto voor meer informatie over Jenny Maas.

 

DAGINDELING DAG 1

Ochtend

10-13u

Onderwerp(en):

Basisvaardigheden van toneel

Werkvorm(en):

Stukje theorie en oefeningen

Middag
14-17u

Onderwerp(en):

(Rollen)spel in de therapeutische praktijk

Werkvorm(en):

Voordoen en oefenen

HypenZo is aangesloten bij: