Spel als middel in therapie
Duur: één dag
Welke basisvaardigheden zijn nodig om (rollen)spel op een juiste manier in te zetten? Waarvan maak je in een (rollen)spelsituatie gebruik en hoe doe je dat? Wat werkt wel en wat werkt niet? Hoe zet je (rollen)spel in een therapiesetting?
In deze scholing maak je kennis met de beginselen van (rollen)spelen.
In de ochtend richten we ons op de basisvaardigheden van het toneel spelen. Na een korte theoretische uitleg gaan we zelf spelen. Hierbij is spelplezier, ontdekken en onderzoeken wat werkt in een kleine scène het doel.
Na de lunch richten we ons op het inzetten van een rollenspel in een therapiesetting d.m.v. oefenen met elkaar, vanuit casussen en vanuit onszelf. We gaan op ontdekkingstocht wat de meerwaarde kan zijn van een rollenspel voor een cliënt en welk effect het heeft.
Startdatum | 18-01-2025 |
Annuleren uiterlijk op | 31-12-2099 |
Prijs per persoon | € 175 |
Lestijden | 10:00 - 17:00 |
ECTS | 0,25 |
SBU klassikaal | 6 |
Totale studiebelasting | 6 |
Categorie van de scholing vakinhoudelijk | Psychosociale begeleiding |
Categorie van de scholing therapeutische vorming | Psychosociale kennis |
Subthema's | Fysiologie |
Instapniveau | Algemene kennis en/of ervaring als zorgverlener vereist |
Percentage theorie | 20 |
Percentage praktijk | 80 |
KTNO accreditatie | Ja |
Aantal dagen | 1 |
Elementen positieve gezondheid | Mentaal welbevinden, kwaliteit van leven, meedoen |
Visie, Missie en beroepssituatie |
Naast praten en ervaren, is het kijken naar je situatie een belangrijk onderdeel van het leerproces in een therapeutische setting. Door met afstand te kijken naar jezelf, je omgeving en naar de mogelijkheden die je tot je beschikking hebt, krijg je nieuwe inzichten. Deze inzichten kunnen je helpen dingen te veranderen in je dagelijkse leven. (Rollen)spel is een uitermate geschikt middel om te kijken naar wat er gebeurt, als je iets anders doet, dan wat je altijd hebt gedaan. Omdat je naast je hoofd, ook je gevoel en je lichaam tegelijkertijd gebruikt, komt het inzicht en het leereffect op meerdere lagen binnen. |
Beschrijving van de lesstof |
In de ochtend richten we ons op de basisvaardigheden van het toneel spelen. Na een korte theoretische uitleg gaan we zelf spelen. Hierbij is spelplezier, ontdekken en onderzoeken wat werkt in een korte scène het doel. |
Deskundigheidsbevordering |
De scholing draagt bij aan het totaalpakket van mogelijkheden die een therapeut tot zijn/haar beschikking heeft. Daarnaast is het een middel dat lucht en plezier kan geven, wat in een therapeutische setting een mooie tegenhanger kan zijn voor de toch wel vaak zwaardere problematiek. |
HBO competenties |
De student beheerst en gebruikt, naast de al aangeleerde coachingstechnieken, ook verdergaande therapeutische technieken. De student doorziet symbolieken, analogieën en verbanden (is in staat verbanden in verschillende patronen en gebeurtenissen te herkennen, duidelijk te maken en te gebruiken). |
Locatie | Locatie |
Doelgroep | Hypnotherapeuten, psychosociaal therapeuten, psychologen, psychotherapeuten, (kinder)coaches | ||||||||||||||||||||
Doel en resultaat; leerdoelen per niveau |
Na de bijscholing zijn de deelnemers in staat om de basisvaardigheden van toneelspelen te benoemen, te herkennen en in te zetten tijdens een (rollen)spel situatie. Daarnaast zijn ze in staat om deze te gebruiken in een therapeutische setting en te evalueren wat het heeft opgeleverd.
|
DAGINDELING DAG 1
|